גוברים החששות: המטוס הרוסי הופל בתאונת אימונים מטיל שנורה על ידי הצבא האוקריאיני

(עדכון שוטף) במטוס היו 66 נוסעים, מתוכם לפחות 51 ישראלים, ו-11 אנשי צוות; עדויות על פיצוץ במטוס לפני ההתרסקות; הצבא האוקראיני מכחיש כי כוחותיו ירו על המטוס

מטוס של חברת התעופה הרוסית אייר-סיביר, שהמריא הבוקר (ה') מנתב"ג, התרסק בשעות הצהריים בסמוך לים השחור, כנראה מעל המים הטריטוריאליים של אוקראינה.

כתב בכיר של רשת CBS מצטט מקור בפנטגון, לפיו המטוס הופל על ידי טיל שנורה לעברו מן הקרקע, מה שהגביר את ההערכות, כי מדובר בפיגוע. עם זאת, אחה"צ מסר מקור רוסי, כי ייתכן שמדובר בתאונה בשל תרגיל של צבא אוקראינה שהתקיים באיזור.

המטוס שהופל: טופולוב 154 בטיסה 1812 של חברת אייר סיביר

מדובר במטוס מדגם טופולב-154 מתוצרת רוסיה. כפי הנראה, נספו כל 66 הנוסעים שטסו בו ו-11 אנשי הצוות. מבין רוכשי הכרטיסים, לפחות 51 הם ישראלים. בסמוך לסגירת הגיליון נמשו שתי גופות ממימי הים באיזור.

טיסה מספר 1812 שהמריאה מישראל בשעה 9:58 בבוקר היתה טיסה סדירה, המופעלת פעם בשבוע מישראל לרוסיה. הטיסה נמשכת שש שעות. המטוס היה אמור לנחות בנובוסיבירסק (ראו מפה), שהיא יעד הן לאנשי עסקים והן לנוסעים למטרות נופש או ביקור קרובים.

רוב הנוסעים בטיסה רכשו את החבילה בחברת השטיח המעופף. מנכ"ל החברה, ירון מילר, מסר: "51 מהכרטיסים נרכשו בארץ, כך שנראה שאכן רובם של הנוסעים היו ישראלים. היו במטוס 64 מבוגרים ושני תינוקות".

חברת GHI המשותפת לחברת ממ"ן ולופטהאנזה, היא שמייצגת ומעניקה בישראל לאייר-סיביר את שירותי הקרקע והטיפול בנוסעים והמטען. היא מסרה, כי טרם התבררו לה פרטים מלאים על נסיבות האירוע. החברה החלה בבדיקת זהות כל הנוסעים.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר היום, כי קיימת סבירות גבוהה שמדובר בפיגוע. רשת סי.בי.אס מסרה בשם מקורות בפנטגון, כי ייתכן שטיל מן הקרקע פגע במטוס. אם אכן מדובר בפיגוע, ייתכן שהוא קשור להשתתפותה של רוסיה בקואליציה האמריקנית נגד בן-לאדן.

תהליך הבידוק של המטוס החל בשעה 6 בבוקר, באחריות של רשות שדות התעופה. לדברי מנכ"ל הרשות, גבי אופיר, שהיה עד לאחרונה מפקד פיקוד העורף, בכל התהליך לא היו אירועים חריגים, וכך גם לא התקבלו דיווחים ממגדל הפיקוח בעת ההמראה והיציאה מהשטח האווירי של ישראל. "לא ידוע לי שבמטוס היה איש ביטחון ישראלי", אמר אופיר.

לאחר שהגיעו דיווחים ראשונים על התרסקות המטוס, הופסקו כל ההמראות משדה התעופה בן-גוריון. מטוסים שהגיעו לנחיתה בישראל הורשו לנחות. רשות שדות התעופה פתחה בשדה מרכז חירום למידע על הטיסה.

לדברי אופיר, סגירת שדה התעופה נועדה לאפשר בדיקה מחודשת של כל המטוסים שבשדה. זאת, ככל הנראה, על מנת לוודא שלא הוטמנו בהם פצצות. עד סגירת הגיליון לא נמסר המועד לחידוש ההמראות מישראל, אך הרשות הבטיחה, כי ייעשה הכל שלא לסגור לאורך זמן את התחבורה האווירית מהארץ לחו"ל.

גורמי הביטחון בישראל, ובראשם השב"כ והמוסד, החלו בבדיקה האם מדובר בפיגוע טרור. סוכנות הביון האמריקנית סי.אי.איי שותפה בבדיקה, ודיווחים מארה"ב מסרו, כי היא אף החלה בחקירה עצמאית משלה, לבדיקה האם יש קשר בין ההתרסקות לבין הפיגועים ב-11 בספטמבר.

השטיח המעופף הכחישה דיווח קודם, לפיו המטוס ביצע נחיתת ביניים בעיר אופה שבולגריה בדרך לנובוסיבירסק. רשות שדות התעופה מסרה, כי לא ידוע לה האם אכן בוצעה נחיתת ביניים שכזו. יצויין, כי באחרונה הוגדרה התעופה מישראל ואליה כיעד ראשון במעלה מבחינת ארגוני הטרור. גורם בטחוני בכיר אמר לאחרונה: "החיזבאללה שם לו כמטרה לפגוע בטיסות לישראל ובתשתיות התעופה של ישראל בחו"ל".

מדיווחי סוכנויות הידיעות, על-פי עדות של טייס במטוס שחלף בסמוך, לפני ההתרסקות נשמע פיצוץ במטוס. דיווחים אלה לא אושרו מכל מקור מוסמך. שר התחבורה, אפרים סנה, הורה להטיל איפול על פרטי הבדיקה, עד לסיום בירור מלא של נסיבות האסון".

ברוסיה החלה חקירה של ההתרסקות במשרד לאירועי חירום. דובר המשרד, ואסילי יורצ'וק, מסר: "המטוס מדגם טופולב-154 התרסק במרחק 114 ק"מ מחוף רוסיה. ההתרסקות אירעה בקרבת העיר אדלר, הנמצאת במרחק 450 קילומטרים מטיביליסי בירת גרוזיה".

האוקראינים מאשרים כי ביצעו תמרונים צבאיים באזור בו הופל המטוס אך שר ההגנה האוקראיני מכחיש כי המטוס הופל על ידי טיל של הצבא.