רחבעם זאבי הובא למנוחות בהר הרצל שרון: אהבתו לאדמת המולדת נפלאה מאהבת אדם

נישא על כתפי שמונה אלופי צה"ל, בתוך ארון עץ עטוף בדגל הלאום, עשה היום האלוף (מיל') והשר רחבעם זאבי את דרכו למנוחת עולמים מרחבת משכן הכנסת דרכה היה בא ויוצא ב-13 שנותיו האחרונות. טקס הפרידה היה ממלכתי. כל ראשי המדינה, יושבים משני צידי הארון הניצב על במה שחורה, באו לחלוק לו כבוד אחרון. בתוכם ישבה המשפחה השכולה, האשה יעל, חמשת הבנים והבנות וכמה מ-19 הנכדים.

שש שעות קודם, חלפו על פני הארון רבבות אזרחים, תהלוכה אינסופית שגברה והלכה עם השעות, עד שהיו נאלצים להאריך את הזמן שהוקצב מחמת הלחץ על שערי הכנסת. המון רב, נערים וזקנים, חלקם נושאים דגלי הלאום, כמה זועקים "מוות לערבים" ואשה אחת מייבבת שנפנפה מול ארון המת בכרזת הבחירות האחרונה של מולדת עם דיוקנו של זאבי. צלילים משירי ארץ ישראל ליוו את מצעד האבל. שי מאיר מכפר תבור ניגן בקלרניט כמו שהיה מלווה את ערבי השירה הרבים שגנדי נהג ואהב לשיר בהם.

לא הספידו את גנדי, בגלל ראש החודש, והשמיעו רק "דברי פרידה". נשיא המדינה משה קצב, שקרא לו "הדיסקית של המדינה", אותה הפך לסמל מאבקו לשחרור החיילים הנעדרים, אמר שהכאב והזעם גוברים ככל שחולפות השעות. ויחד אתם גוברת ההכרה שהאיש האחראי, זה שנחשב לפרטנר, "מתגלה כחדל אישים מפריח דברי רהב ומרמה וקוטע את היד המושטת לשלום". יו"ר הכנסת אברהם בורג אמר כי מי שירה בגנדי "ירה בכולנו, בדמוקרטיה ובשליחיה ואנחנו לא נסלח".

ראש הממשלה, אריאל שרון השמיע "קינה על חבר" אחרי שנות שירות רבות ומשותפות, למרות ריבים ומחלוקות. "אנחנו מביאים לאדמת המולדת את גדול אוהביה, איש נחוש וקנאי שאהבתו לה נפלאה מאהבת אדם, מי שקיצוץ גבולותיה חתך בנפשו. אבן יסוד נעתקה מחומת הביטחון שאנו מבטיחים להחזירה למקומה". הרמטכ"ל שאול מופז, מי שהיה צנחן צעיר תחת פיקודו של גנדי אלוף פיקוד המרכז בארץ המרדפים של בקעת הירדן אחרי מלחמת ששת הימים - אמר כי הוא לעולם לא השתחרר מצה"ל. "המפות הטופוגרפיות היו לו כספר התנ"ך", אמר והצדיע לארון הדומם.

הנכדה כנרת נפרדה בשם הנכדים, חונקת בכי בסוף דבריה אחרי שקראה לממשלה ולעם לשים בצד את המחלוקות ולהתאחד כדי לנצח את הטרור שבארץ ובחו"ל. "אנחנו חייבים זאת לסבא ולשאר קרבנות השלום", אמרה ותקנה מיד את ל"קרבנות הטרור".

אחר-כך ספרה בדמעות זכרונות מכתה א', איך היה עוטף את ספריה ואמרה, "איפה שלא תהיה נמשיך להתגעגע אליך".

הבן סייר-בנימין, חוזר בתשובה שעבר לחסידי ברסלב לא הצטרף למסע ההלוויה על-פי מנהג ירושלמי עתיק האוסר על בנים ללוות את אבותיהם. "זכית להצטרף לקדושים שנהרגו על קידוש השם. ממך רכשנו את הביטחון שעגלת ישראל תגיע ליעדה ואולי בקרוב ממש", חתם את מעמד הפרידה קודם שהצטרף לאחיו הבכור יפתח-פלמ"ח באמירת קדיש, ויציאת המסע לבית העלמין הצבאי בהר הרצל.