אחרי ניצול הרישום הכפול בעסקת אקורד: פוליקום נמחקת מהמסחר בתל אביב

החברה הזרה נרשמה למסחר בתל אביב, כדי להימנע מפרסום תשקיף בעברית לאחר רכישת אקורד נטורקס; למרות שוויה, כ-2 מיליארד דולר, מרכזת המניה מחזור יומי אפסי של 800 שקל בלבד

חברת פוליקום הודיעה כי תמחק את מניותיה מהמסחר בבורסה בתל אביב.המניות, שהחלו להיסחר בתל אביב ב-22 באפריל, ימחקו מהמסחר ב-23 בינואר הקרוב, לאחר שהחברה לא הצליחה לייצר נפח מסחר משמעותי בבורסה המקומית.

החברה הזרה הראשונה בתל אביב

כאשר הודיעה חברת פוליקום, אשר רכשה בעבר את אקורד נטוורקס הישראלית, כי החליטה לרשום את מניותיה למסחר בתל אביב, יצרה הודעה ציפיה רבה במסדרונות הבורסה המקומית. רישום החברה באחד העם היה צפוי להיות גולת הכותרת של החלת חוק הרישום הכפול, אשר מאפשר לחברות שמניותיהן נסחרות בחו"ל, להירשם למסחר בישראל, בלא צורך בתשקיף הנפקה ובפרוצדורות המסובכות.

פוליקום היתה החבה הזרה הראשונה, והיחידה עד כה, אשר החליטה "לעשות עליה", ולהיסחר גם בתל אביב. בעת רישומה למסחר, עמד שווי השוק של פוליקום על כ-2.4 מיליארד דולר, ובהנהלת הבורסה קיוו כי החברה תייצר נפח מסחר משמעותי בתל אביב, ותגדיל את המחזורים הכוללים בשוק.

בפועל הדבר לא קרה. מניית פוליקום לא הצליחה לייצר כל עניין בשוק המקומי, ומחזור המסחר היומי שלה הגיע ל-800 שקל בממוצע בסך הכל. זאת לעומת מחזור יומי ממוצע של כ-68 מיליון דולר, שמרכזת המניה מדי יום במסחר בנאסד"ק. בתקופה זו איבדה המניה 15% מערכה, וכיום מסתכם שווי השוק שלה בכ-2 מיליארד דולר.

היקף הפעילות המזערי בפוליקום לא אפשר לה להיכלל במדדי תל אביב 100 או התל טק 15, למרות שמבחינת שווי השוק המניה דורגה במקום החמישי מבין המניות הנסחרות באחד העם.

ניצול הרישום הכפול בעסקת אקורד

אולם הסיבה האמיתית שבגללה נרשמה פוליקום בתל אביב לא היתה הרחבת הפעילות במניותיה. סביר יותר להניח כי החברה, אשר רכשה כאמור את אקורד נטוורקס הישראלית בדצמבר אשתקד, פשוט רצתה לחסוך זמן וכמה דולרים (הרבה דולרים), אותם היתה צריכה להוציא על פרסום תשקיף בעברית, בשל רכישת החברה.

על פי חוק נירות נירות ערך, כאשר חברה זרה רוכשת חברה ישראלית, אשר לה יותר מ-35 בעלי מניות, עליה לפרסם תשקיף בעברית, ובהיקף נרחב.

פוליקום רצתה להתחמק מפרסום התשקיף המחייב חברה זרה, ומצאה פתרון מקורי משהו: רישום למסחר בתל אביב, תוך ניצול חוק הרישום הכפול. חברה דואליות יכולה להסתפק בתשקיף באנגלית, שהיקפו מצומצם יותר. גם עלויות הרישום (והמחיקה שלאחריו) נמוכות יותר, מה שמעלה את האטרקטיביות בביצוע המהלך לפרק זמן קצר, כפי שעשתה פוליקום.

הישראליות דוקא ממשיכות לעלות לתל אביב

למרות הכישלון מהרישום של פוליקום בתל אביב, נציין כי בשנה האחרונה נרשמו 14 חברות למסחר בתל אביב במסגרת הרישום הכפול, ועוד אחד (ויריאנט) בדרך. מהבורסה נמסר כי חברות ישראליות נוספות הביעו עניין בביצוע רישום כפול, חלקן חברות מהשורה השניה בקרב הישראליות בוול סטריט.

מבין החברות שהחלו להיסחר בשנה האחרונה בתל אביב (האחרונה היא אודיוקודס, שהחלה רק אתמול להיסחר באחד העם), מרבית המניות לא מצליחות לרכז פעילות ערה למדי. חריגה לעניין זה היא מניית פרטנר, שנכללת גם ברשימת המעו"ף, ושמצליחה לרכז פעילות ערה למדי בתל אביב.

למרות מחיקת מניית פוליקום, מקווים קברניטי שוק המניות המקומי, כי הבורסה באחד העם תמשוך אליה את החברות הישראליות הנסחרות בחו"ל, ובעיקר את הגדולות שבהן (דוגמת פרטנר). אם זאת, נראה כי יעברו עוד מים רבים בנהר האדסון ובנחל הירקון, לפני שנראה את צ'ק פוינט, אמדוקס, קומברס ואחיותיהן לרשימת הגדולות נסחרות בבניין שברחוב אחד העם 54.