לוקהיד-מרטין תייצר את מטוס הקרב מהדור הבא, שיחליף את אף-16 שגם הוא מתוצרתה

לפני ההודעה הרישמית על זכייתה בפרוייקט בהיקף העשוי לעלות על 200 מיליארד דולר, היו הערכות שהפנגטון יחלק את הייצור והאספקה בינה ובין בואינג, כי לוקהיד זכתה גם במיכרז הענק הקודם, לייצור מטוסי היירוט העתידיים אף-22

בחירתו של קונצרן לוקהיד-מרטין כספק היחידי של מטוס התקיפה העתידי של ארה"ב ובריטניה (JSF) מהווה מכה קשה לחברת בואינג, המפסידה, בשוק מטוסי הקרב העולמי. זהו מיכרז מטוסי הקרב הגדול ביותר בכל הזמנים.

הערכות אלה נשמעו אמש (שבת) לאחר שמשרד ההגנה האמריקני הודיע רשמית כי לוקהיד-מרטין יספק מטוסי JOINT STRIKE FIGHTER בהיקף שיעלה על 200 מיליארד דולר, ויגיע אולי אפילו ל-300 מיליארד.

לפני ההודעה על הבחירה היו הערכות כי הפנטגון יעדיף לחלק את הייצור והאספקה בין שתי ענקיות התעופה-חלל, כדי לשמור על האיזון במיכרזי המטוסים הגדולים של העשור האחרון: לוקהיד-מרטין זכה גם במיכרז הענק הקודם, לייצור מטוסי היירוט העתידיים של ארה"ב, אף-22.

אך מזכיר חיל האוויר האמריקני, ג'יימס רוץ', אמר שההצעה של לוקהיד-מרטין במיכרז הנוכחי היתה עדיפה מבחינת רמות הסיכון והערך הכולל של ההצעה. הבחירה נערכה בשיתוף חיל האוויר של בריטניה.

המיכרז היה על הזכות לייצור מטוס התקיפה העתידי, שיחליף את האף-16 של לוקהיד-מרטין. ארה"ב ובריטניה אמורות להצטייד בלפחות 3,002 מטוסים. 1,763 מטוסים יופעלו בחיל האוויר האמריקני, 609 במארינס ו-480 בחיל הים. בריטניה תצטייד ב-150 מטוסים לצי ולנחתים.

לוקהיד-מרטין יקבל 19 מיליארד דולר למימוש שלב הדגמת הטכנולוגיה וביצועי המטוס. פראט אנד וויטני תקבל 4 מיליארד דולר לפיתוח מנוע.

משרד ההגנה דרש לייצר שלוש גרסאות למטוסי התקיפה העתידיים - מטוס קרב "רגיל", הממריא ונוחת ממסלולים תקניים; מטוס בעל יכולת המראה ונחיתה על מסלול קצר במיוחד; וגירסה המסוגלת לפעול מסיפוני נושאות מטוסים. המטוס יהיה "חמקן", וייבנה מחומרים וטכנולוגיות המאפשרים להעלימו ממסך המכ"ם.

לראשונה: תיקרת מחיר

לראשונה בהיסטוריית ניהול מכרזי רכש, לאחר לקחים ממכרזים קודמים, קבע משרד ההגנה האמריקני מגבלה: מחיר מטוס בודד לא יעלה על 35 מיליון דולר. רק לשם השוואה, מחירו של האף-22 יהיה 85 מיליון דולר למטוס בודד.

רוב תכונות המטוס, כגון טווח הטיסה, מהירות, ביצועי המכ"ם של המטוס וסוגי החימוש שיפעיל הן מסווגות, אך ידוע שהוא יוכיח שיפורים של טכנולוגיות חמקן, שכבר מוכרות במטוסים דומים אחרים של חיל-האוויר האמריקני - כגון המפציץ האסטרטגי הכבד בי-2, ומטוס ההפצצה אף-117.

בבואינג ייפגע פס הייצור של מטוסי הקרב בסיינט-לואיס שפועל במתכונת מצומצמת כבר שנים. האף-15 אינו מסופק בכמויות גדולות וכן האף-18. בבואינג קיוו שהמימשל ישמור על איזון בהעברת תקציבי-הענק, אבל חיל האוויר הודיע שהבחירה היתה על בסיס ההישגים הטכנולוגיים שהציגה לוקהיד-מרטין, ועל יכולתה לייצר מטוסים במחיר נמוך.

2,500 עובדים נוספים יגוייסו

ההשפעות המיידיות של ההודעה: לוקהיד-מרטין, ספק מוצרי הביטחון הגדול בארה"ב ובעולם, הודיע כי יעסיק עתה לפחות 2,500 עובדים נוספים במפעליו ברחבי ארה"ב שישתתפו בייצור. בואינג פירסמה אזהרת הכנסה חמורה. מנהל חטיבת האווירונאוטיקה בלוקהיד-מרטין, דיין הנקוק, מסר ל"גלובס" באחרונה בארה"ב: "המטוס שלנו מתאים יותר. בואינג אומנם השיגה אותנו בטיסת הבכורה, אבל אנחנו החלטנו שנשיג אותם בסיום תוכנית הניסויים. היום (לפני הזכייה בחוזה) לנו צבר הזמנות של 18 מיליארד דולר. נעמוד בדרישות המחיר של הפנטגון - הגירסה לחיל-האוויר תעלה 35 מיליון דולר, כמו שנדרש, הגרסה לחיל-הים תהיה זולה יותר, ותימכר ב-28 מיליון דולר". ה-JSF של לוקהיד-מרטין מכונה X-35. ניסויי הטיסה החלו בשנת 2000 והסתיימו באוגוסט השנה. המטוסים ביצעו 139 טיסות. ההשפעות על בואינג יהיו קשות, מיידיות וחמורות.