האופציה ההולנדית

חברה צעירה לשירותי משאבי אנוש מסייעת לחברות ישראליות לבנות את פעילותן בהולנד

לפני כשנה הוקמה באמסטרדם חברת International Career Management - ICM, המספקת שירותי משאבי אנוש לחברות ישראליות בהולנד ובישראל. את החברה הקימה קבוצה של משקיעים ישראלים, ומנהלת אותה טל פיין.

"משקיעים בתחום משאבי אנוש החליטו, שכדאי להקים כאן אופרציה ולבנות תשתית לחברה ישראלית, העוסקת בכח אדם", מספרת פיין. "מדובר בקבוצת ישראלים, שאין להם חברה דומה בארץ. הם חשבו, שמדובר בתחום השקעה מעניין ומניב, בעיקר משום שהתשלומים על השמת בכירים בחו"ל גבוהים מאוד. נמצאתי מתאימה לנהל את החברה מאחר ואני עוסקת בתחום למעלה מ-15 שנה, ועבדתי בחברות השמות כמו עמדה ו-DBM".

ICM מתמקדת באיתור מנהלים ישראלים או אירופים עבור חברות בישראל, וכן במתן פתרונות, כולל גיוס בכירים, לחברות ישראליות ובינלאומיות, המתמקמות בהולנד.

פיין מציינת, כי הולנד נחשבת לאחד המקומות המועדפים באירופה להקמת חברות, וכ-7,000 חברות בינלאומיות הקימו בגבולותיה את האופרציה האירופית שלהן. הדבר נובע מסיבות שונות, ובהן מדיניות המיסוי הנוחה בהולנד; התשתיות המאד נוחות של רכבות, שדות תעופה ונמלים; ובעיקר - התרבות. "מדובר במדינה, שכל אזרחיה מדברים אנגלית", מדגישה פיין. "עובדה זו הופכת את השהות במדינה זו לנוחה מאד עבור חברות בינלאומית, יותר מגרמניה וצרפת. הדברים נכונים לא רק לגבי הפעילות העסקית אלא גם לגבי ביצוע רילוקיישן של עובדים, כאשר הולנד נחשבת למדינה שבה קל למשפחות להתאקלם והתרבות המקומית מקדמת זרים בברכה".

לדברי פיין יושבות בהולנד חברות ישראליות נוספות, המתמחות בתחומים ספציפיים ומעסיקות עובדים מקצועיים. כזו, למשל, היא לירז מערכות, המתמחה בטכנולוגיות מידע ומעסיקה מהנדסים.

להבדיל מחברות כאלה, ICM עוסקת גם בהשמה, אך גם במתן שירותים לחברות, המתמקמות בהולנד. "חברה, שפותחת סניף, קצת הולכת לאיבוד: איפה מוצאים רואה חשבון, עורך דין, יועץ מס? איפה מוצאים משרדים? איך מתמצאים?", מספרת פיין. "אנחנו עוזרים להם לאורך כל התהליך. מלבד גיוס האנשים, אנחנו עושים גם רילוקיישן. בחברה שלנו חמישה עובדים, מהם שתי ישראליות. בנושא השמת העובדים אני משתפת פעולה עם חברות השמה מקומיות בהולנד ובגרמניה".

לדברי פיין, קל מאוד למכור ללקוחות את פעילות החברה. "יושבות כאן הרבה חברות ישראליות, ששמחות על קיומנו. תרבות העבודה, הקצב וציפיות העובדים שונים בהולנד, וצריך חוליה, שתקשר בין הטמפרמנט והשוק הישראלי לבין התרבות המקומית. השוני בין אופי העבודה בהולנד לזה שבארץ גדול - עובדים כאן פחות שעות, שומרים על איזון בין חיים פרטיים ועבודה, מקובל להתחלק במשרה ואין את האמביציה, הקיימת אצל עובדים ישראלים. כשהמנהלים הישראלים מגיעים לעבוד כאן, הם מאד מופתעים ולוקח להם זמן להתרגל", היא מציינת.

פיין מבהירה, שהשוק בהולנד אינו צמא לעבודה. קשה להניע עובדים ממשרה למשרה, אין אבטלה, לא מחפשים עבודה - ולכן האתגר הגדול הוא להגיע אל אנשים בתהליך ההדהאנטינג ולשכנע אותם שכדאי להם לבצע את המעבר לחברה אחרת ולתפקיד מעניין.

אם כי בעתיד מתכוונת החברה לפעול גם בשאר מדינות אירופה, בשלב זה היא מלווה חברות ישראליות, המקימות אופרציה עיסקית בהולנד. מדובר בחברות ישראליות, המגדירות עצמן כבינלאומיות, דוגמת לומניס - חברת לייזר העוסקת בתחום מיכשור רפואי, קומברס, אלאדין, מג'יק, KIT - לימוד מרחוק (חברה בת של קידום), טבע, אגרקסקו וחברות נוספות מתחום החקלאות והתרופות. פיין: "החברות הישראליות בהולנד מחפשות עובדים לפי הצורך ובהתאם לתרבות הארגונית, לאו דוקא ישראלים. קבלת אשרות עבודה ושהייה לעובדים ישראליים מחייבת טיפול ביורוקרטי, הנמשך חודשים אחדים, ופעמים רבות מחליטות החברות לוותר על אפשרות זו ולקלוט עובדים מקומיים".

אך הקושי שבמציאת עובדים מקומיים מאפשר - לדברי פיין - קידום אופציה של העסקת עובדים ישראלים בחברות בינלאומיות. "לישראלים יש הרבה מה להציע", היא אומרת. "מקצוענות, אמביציה, מסירות לעבודה. לפני שנה השוק היה שונה לחלוטין: חברות היי-טק רצו מנהלים ישראלים עם נסיון בינלאומי, וביקשו ממני לחפש אותם בחו"ל. מאז השתנו הדברים, והיום מתמקדת רוב הפעילות כאן".