הום סנטר מתפשטת ליוון ותורכיה

תצא מפעילות מוצרי החשמל הגדולים וטכסטיל לבית * תיכנס לריהוט המשרדי

רשת הום סנטר תצא לפעילות מואצת בשווקי קפריסין, יוון ותורכיה, במסגרת אסטרטגיה שגובשה לעידוד צמיחת הרשת. בכוונתה להקים רשתות קמעונאיות בתחום התמחותה בשותפות עם גורמים מקומיים, על בסיס שותפות מלאה, וכן להקים אופרציות מאפס. כך מסר ל"גלובס" אהרון מידן, מנכ"ל הום סנטר. פעילותה של הום סנטר מחוץ לישראל כוללת עד כה חנות אחת בקפריסין, שמופעלת ממרץ 99', בשותפות עם חברה קפריסאית, על בסיס קונספט זהה לזה בארץ.

במסגרת התכנית העסקית שמותווית, היא מתכוונת להקים עוד שלוש חנויות בקפריסין ובנוסף לפתוח רשתות תחת המותג הום סנטר ביוון (7 חנויות), תורכיה ובהמשך גם כניסה למזרח אירופה - בבולגריה וברומניה. הרציונל להסטת המאמץ האסטרטגי לפעילות בחו"ל מבוסס על מודל צמיחה השאוב מהעובדה שהרשת הגיעה לנקודת הרוויה מבחינת כדאיות פתיחת סניפים נוספים בישראל. מטרת הרשת היא להגיע למצב שבו המחזור והרווחיות שתניב הפעילות בחו"ל, יהוו כמחצית מהיקף הפעילות בישראל.

הום סנטר צפויה לסיים את השנה עם מחזור של 900 מיליון שקל. הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של הום סנטר היה 16.5 מיליון שקל. הום סנטר רשמה גידול של 7% במכירות מחסני המכר (לרבות סניפי הנדימן לשעבר), שהיו קיימים בתקופה המקבילה אשתקד (Same Store Sales).

תוצאות פעילות הום סנטר נכללות בדו"חות הכספיים של החברה הציבורית מפעלי בילו, אשר דיווחה על הפסד של כ-6 מיליון שקל לתקופה של ששת החודשים הראשונים של שנת 2001. בילו נושאת בהוצאות כבדות של הפחתת מוניטין והוצאות מימון כתוצאה מרכישות של מניות הום סנטר בשנים קודמות, רכישות אשר בוצעו במחירים הגבוהים מהשווי המאזני של הום סנטר ואשר מומנו באשראי בנקאי. כמו כן, לחברת מפעלי בילו הפסדים ישירים מהפעלת מחסן מכירות של חומרי בנייה לסיטונאים.

בנוסף, במסגרת השינוי האסטרטגי עליו הוחלט ברשת, היא תצא מכל הפעילויות שלפי שיקוליה, אין לה בהן יתרון יחסי, ותתמקד רק בקטגוריות מוטות ייעוץ, שם איתרה הרשת את נקודת התורפה של המתחרים. הכוונה בעיקר היא לרשתות המזון, שמעמיקות את כניסתן לתחומי פעילותה של הום סנטר, במסגרת פורמטי הענק אליהן הן מסיטות את מרב מאמציהן.

במסגרת התובנות שהושגו על תנאי השוק המשתנים, תצא הום סנטר מפעילות מוצרי הטכסטיל אליה נכנסה וכן הקצתה לצורך כך שטח נרחב בחנויות. זאת לאחר שהגיעה למסקנה שהיא חלשה בתחום הקניינות במוצרי טכסטיל לבית, לעומת רשתות מתמחות ובראשן כיתן. כמו כן תצא הום סנטר מתחום הפעילות של מוצרי החשמל הגדולים - הקו הלבן: מקררים מכונות כביסה ומייבשי כביסה, לאחר שפעילות זו לא הניבה את התוצאות המקוות.

לעומת זאת, מתכוונת הרשת להיכנס באופן מעמיק לתחום הריהוט המשרדי, שם איתרה חלל בשוק במגוון וברמות המחירים שמסוגלת הרשת להציע. לפיכך היא מתעתדת להקים מחלקת ריהוט משרדי שפונה לסגמנט של הקהל הפרטי בעיקר.

רשת הום סנטר מתחרה ברשת אייס קנה ובנה שבבעלות גד זאבי, במחלקות כלי הבית של רשתות המזון וכן באופיס דיפו מקבוצת קופלר, ובאיקאה של אגודת הקו אופ.

אליעזר פישמן, מבעלי "גלובס", הוא בעל השליטה בהום סנטר.