פשרה על תוואי כביש 561: אבן יהודה הרוויחה

הכביש יעבור בשוליים הדרומיים של יער אילנות ובחלקו המזרחי * יו"ר קק"ל יחיאל לקט: "פשרה אחת גרועה טובה מעשר מלחמות"

המשרד לאיכות הסביבה, קק"ל, מע"ץ ומשרד התחבורה הגיעו לפשרה בנושא כביש 561, לפיה יסלל הכביש בתוואי המאושר כחלופה זמנית, ויעבור בשוליים הדרומיים של יער אילנות, ובחלקו המזרחי של היער יעבור הכביש בצמוד. בנוסף הוסכם, כי מע"ץ תקדם את אישור חלופה דרומית יותר. פשרה? לא בטוח, כיוון שהכביש יסלל בסופו של דבר בתוואי המאושר. במאבק המשותף של קק"ל והמשרד לאיכות הסביבה למנוע פגיעה ביער אילנות יש מנצחים אחרים: תושבי אבן יהודה.

ההסכמה בין הצדדים התקבלה בשבוע שעבר במהלך סיור, בו השתתפו בכירים במשרד התחבורה, איכות הסביבה, קק"ל ומע"ץ, בתוואי הכביש המאושר. מטרת הסיור היתה לבחון אלטרנטיבות לכביש 561 המאושר למניעת פגיעה ביער.

כביש 561 הוא כביש רוחב איזורי, המתחיל על-פי התוכנית המאושרת, מצפון מזרח למושב קדימה, חוצה את כביש 4 (חיפה-ת"א הישן) מערבה ויתחבר לאיזור התעשייה הדרומי של נתניה. על-פי תוואי זה יעבור הכביש דרך יער אילנות של קק"ל. קק"ל והמשרד לאיכות הסביבה נרתמו למאבק משותף למנוע את מעבר הכביש ביער. הטענה היתה, כי מעבר הכביש בתוך היער הוא בלתי סביר, ויהפוך את היער ל"איים" של עצים חסרי משמעות.

השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, ויו"ר קק"ל, יחיאל לקט, פנו לשר התחבורה, אפרים סנה, על מנת להבהיר לו את עמדותיהם, כי הם תומכים בחלופה המדרימה את תוואי הכביש בעשרות מטרים מהתוואי המאושר (בין -60 80 מטר). חלופה כזו תמזער את הפגיעה ביער ותהווה פיתרון תחבורתי טוב יותר, כיוון שהיא, להבדיל מהתוואי המאושר, כוללת מחלף על כביש 4. לקט והנגבי טענו בחלופת המכתבים לשר, כי חציית היער תגרום להרס בתי גידול של צמחייה נדירה, תחצה את הרצף השטחים הפתוחים באיזור ולא תתן מענה הולם לבעיית התחבורה. בעקבות פניתם נערך הסיור.

מעברו השני של המתרס ניצבים תושבי אבן יהודה, המצפים בקוצר רוח לסלילתו של הכביש שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה למועצה. לאבן יהודה נכנסים מדי יום עשרות אלפי כלי רכב, העוברים ברחובות פנימיים בסמוך לבתי מגורים ויוצרים מפגעי זיהום אויר, רעש ובטיחות בדרכים. נהגים רבים מעדיפים לנסוע דרך אבן יהודה כדי לעבור בין כבישי האורך 2, כביש החוף, ו-4, ולהימנע מהעומסים בכביש 553 (כביש רוחב בין כביש 2 ל-4).

בסיור הסכימו הצדדים, כי חלקיו הדרומיים של היער הם דלילים וערכיו, יחסית לאיזורים אחרים ביער, נמוכים. מנהלת מחוז מרכז מהמשרד לאיכות הסביבה, בת שבע קופטש, אמרה: "הגענו בהסכמה משותפת להחלטה, כי הכביש ייסלל כחלופה זמנית בתוואי המאושר, ומע"ץ תפעל לקידום החלופה הדרומית לכביש, שתהווה פתרון קבע. הפגיעה ביער תהיה רק בשוליו הדרומיים, שם גילנו ערכי טבע נמוכים יחסית וצמחייה מדוללת. בחלקו המזרחי של היער יעבור הכביש בצמוד, תוך הגנה על כל החלק שנחשב לבעל ערכי טבע חשובים".

רכז שימור סביבה וטבע של החברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, אמר ל"גלובס": "לא מדובר בפשרה אלא בוויתור. איך בסיור של 15 דקות אפשר לקבוע שערכי היער בדרום אינם גבוהים? מה זה איזור יותר איכותי ופחות איכותי? כל היער יושפע מסלילת הכביש בתוואי המאושר. הסיור חסר ערך מבחינת המטרות שלו, כיון שאנשי המשרדים האמונים על שמירת הטבע פגעו באינטרסים שהם אמורים לייצג. חלופה זמנית לכביש היא אמירה מתחמקת ומגוחכת. קופטש, על אף תמיכת השר, גרמה לנזק ופגעה באינטרסים של הציבור".

לקט מקק"ל אמר בתגובה: "משמעותה של הפשרה היא פגיעה ב-40 עצי אקליפטוס. מנסיוני למדתי, שמי שרוצה את הכל ישאר חסר כל, פשרה אחת גרועה טובה מעשר מלחמות. היערנים של קק"ל הגיעו למסקנה, שהאלטרנטיבה המוצעת היא הרע במיעוטו. מבחינתנו, ההסדר מציל את היער במחיר של פגיעה מצומצמת".