ההסתדרות ו-5 חברות כוח האדם הגדולות חתמו על הסכם קיבוצי לזכויות העובדים

ההסתדרות תבקש צו הרחבה לכל עובדי המיגזר הפרטי בארץ * ההסתדרות הלאומית: זו הונאה שרקחו ההסתדרות הכללית וחברות כוח האדם הגדולות

ההסתדרות הכללית חתמה בסוף השבוע שעבר על הסכם קיבוצי כללי למשך שנתיים, עם חמש חברות כוח האדם המובילות במשק, באשר לזכויות עובדי החברות. ההסכם כולל סעיפים בנוגע לתנאי העסקתם, מעמדם וזכויותיהם של עובדי כח האדם. הוא נחתם עם החברות מנפאואר, או.אר.אס, דנאל, אורטל ותיגבור.

החברות חתמו לפני כחצי שנה על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות הלאומית. משמעות ההסכם החדש היא, כי הן חזרו בן מן ההסכם עם ההסתדורת הלאומית, אשר לא הצליחה להשיג צו הרחבה, ועל כן הוא נותר ריק מתוכן.

תוקפו של ההסכם הקיבוצי שנחתם עם ההסתדרות הכללית מותנה, עם זאת, בקבלת צו הרחבה על כלל עובדי המיגזר הפרטי, וראשי ההסתדרות מתכוונים לפנות כבר בימים הקרובים לשר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, על מנת שירחיב את ההסכם.

ההסתדרות הלאומית, שחתמה כאמור לפני חצי שנה על הסכם עם ארגון בעלי חברות כוח אדם, המסונף לארגון לשכות המסחר - ניהלה מאז מאבק חריף להרחבת ההסכם, אך שר העבודה, שבידיו הסמכות לכך, סרב לבצע את ההרחבה.

יו"ר ההסתדרות הכללית, עמיר פרץ, אמר היום (א'), כי ההסכם שעליו חתמה ההסתדרות הכללית הינו בעל משמעות רבה ביותר בשוק העבודה, והוא עתיד ליצור בסיס להעסקת עובדי חברות כוח אדם בדרך שבה הם מועסקים בארה"ב ובאירופה.

לדברי פרץ, ההסכם החדש פותר לגמרי את בעיית הדלת המסתובבת. "סגרנו את הדלת המסתובבת עם רב בריח. זו הפעם הראשונה שבתוך ההסכם יש פירוט של הקריטריונים שבהם מותר להעסיק עובדי חברת כ"א לתקופה ארעית. לא יהיה גם מצב שבו עובד חברת כ"א יחליף עובד קבוע", אמר פרץ.

סעיף מרכזי בהסכם קובע, כי תוקם ועדת מעקב שבה שני נציגי ההסתדרות, נציג לשכת התיאום ונציג ארגון עובדי חברות כוח אדם. הוועדה תקבל סמכות בלעדית להכריע בכל הקשור ליחסי עבודה של עובדי חברות כוח האדם.

"מדובר בהישג גדול, המבטיח את קליטתם של עובדי חברות כוח אדם כעובדים מן המניין והפסקת אפלייתם, הישג שיצמצם בתוך מספר חודשים את ההעסקה באמצעות חברות כוח אדם מ-10%-9% מכלל המשק, ל-5%-4%, כפי שמקובל במדינות המערב", אמר פרץ.

עיקרי ההסכם הנוספים:

* חברות כוח האדם יחתמו, יחד עם לשכת התיאום, על הצהרה המגדירה במפורט את התפקידים והסיטואציות שבהם ניתן להעסיק עובדי חברת כוח אדם. מדובר בין היתר בחופשת לידה, מחלה, תיגבור לעונה, פרויקטים מיוחדים המוגבלים בזמן, חופשה ללא תשלום, מילואים ועוד.

* שבוע עבודה בן 43 שעות, אך כאשר נהוג אצל המזמין שבוע עבודה שונה - יהיה שבוע העבודה כמקובל אצל המזמין. גמול שעות נוספות יינתן על פי חוק שעות עבודה ומנוחה. גמול עבור משמרות - כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי או הענפי.

* שכר העבודה לא יפחת מהשכר הקבוע בחוק שכר המינימום.

* "שקט תעשייתי": בתקופת ההסכם יחול שקט תעשייתי ללא שביתה או השבתה, אולם לא תיחשב כשביתה מקום עבודה בו מתקיימת שביתה בקרב עובדי המעסיק בפועל.

* הסדר פנסיוני: כל העובדים יבוטחו בקרן פנסיה מקיפה ומצטברת, שקיבלה את אישור האוצר. מי שמועסק אצל מעסיק שלא חל עליו הסכם קיבוצי לפנסיה, יבוטח ע"י החברה בחלוף 6 חודשים אצל אותו מעסיק בפועל. עד להסדר הפנסיוני, יבוטח העובד בביטוח ריסק קולקטיבי.

* הפרשה לקופות גמל: תיעשה במקומות שבהם נהוג הדבר, לגבי רכיבים לא פנסיוניים.

* קרן השתלמות: החברה תפריש עבור העובד הפרשות לקרן השתלמות, במקומות עבודה בהם המעסיק מחויב לעשות כן על פי ההסכם הקיבוצי.

* איסור שבירת שביתות: מעסיק לא יציג עובדים לעבודה אצל מזמין במקום עובדים שובתים.

* דמי חבר/טיפול: החברה תנכה משכר העובדים חברי ההסתדרות דמי חבר בשיעור של 0.9%. מאלה שאינם חברי הסתדרות, ינוכו 0.7%.

יו"ר ועדת העבודה של התאחדות התעשיינים, יוסי רוזן, אמר, כי התאחדות התעשיינים תומכת בהסכם, וכי ימליץ בפני לשכת התיאום לאשרו. לדבריו, ההסכם קובע, כי תקופות ההעסקה של עובדי חברות כוח אדם תוארך מ-9 חודשים כיום ל-15 חודשים. בהסתדרות אמרו בתגובה, כי אין סעיף כזה בהסכם.

הסתדרות העובדים הלאומית מסרה בתגובה: "נגיב בהרחבה על ההסכם לאחר שנלמד את פרטי ההונאה וה'קומבינה' שרקחו יחד ההסתדרות הכללית וחברות כוח האדם הגדולות".