מכינים מילוט משיטת ה B.O.T

שתיים מבין ארבע הקבוצות המתמודדות שוקלות לפרוש מהמכרז

שתיים מבין ארבע הקבוצות המתמודדות שוקלות לפרוש מהמכרז גל ניסים

ועדת המכרזים הבינמשרדית של הרכבת הקלה בירושלים (תחבורה, אוצר ועיריית ירושלים), קבעה, כי במידה והצעות המתמודדים במכרז יהיו גבוהות מדי - יבוטל המכרז בשיטת ה-B.O.T ויישקלו אלטרנטיבות אחרות. עלות הפרוייקט מוערכת בכ-400 מיליון דולר, שתתחלק בין הסקטור הציבורי לבין הזכיין הפרטי, לא כולל מענק ההקמה. ההערכה היא, כי לגבי המרכיב העיקרי בהצעת המתמודדים במכרז, שהוא מענק ההקמה שיבקשו היזמים, הדרישות ינועו בין 100 ל-200 מיליון דולר.

ארבע הקבוצות המתמודדות על הפרויקט, אמורות להגיש את הצעותיהן להקמה ולהפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים, עד סוף חודש מארס. המרכיב העיקרי עליו מתחרות הקבוצות הוא על גובה מענק ההקמה, כלומר, השתתפות הממשלה בחלק בו ההכנסות מהפעלת הרכבת - מכירת כרטיסים ופירסום - לא יכסו את ההשקעה בהקמה. למעשה, על פי המכרז ישנה אפשרות, לפחות ברמה התיאורטית, שהמתמודדים יציעו למדינה לשלם דמי זיכיון, אך הצעה כזאת אינה ריאלית.

מרכיב המחיר בניקוד המכרז (מענק ההקמה) יהווה 65% אחוז; 20% - איכות ההצעה הטכנית (לו"ז לסיום העבודות, כמות רכבות, עיצוב התחנות והרכבות); 10% - איכות ההצעה הפיננסית (מידת המחויבות של הבנק המלווה מראש, ככל שהמחוייבות גדולה ייחסך זמן במשא ובמתן בסגירת העיסקה); 5% - התרשמות כללית.

המכרז נערך בשני שלבים. שלב המיון המוקדם, שהתפרסם בדצמבר 99', בו השתתפו שש קבוצות שמתוכן נבחרו חמש. שלב ב' של המכרז פורסם ביולי השנה.

במכרז מתמודדות כיום ברמה הפורמלית ארבע קבוצות:

חברת פס ירושלים - אפריקה ישראל, פויכטונגר תעשיות, חברת תיפעול הרכבות הגרמנית UESTRA INTALLIANC ויצרן הרכבות SIEMENS.קבוצת CITY PASS - פועלים השקעות, חברת אלקו, אשטרום, חברת ההפעלה CGEA ויצרן הרכבות ALSTROM. קבוצת אדנים - חברת נכסים ובניין, קבוצת כלל, חברת ההפעלה ההולנדית HTM ויצרן הרכבות BOMBARDIE.

קבוצת אריאל-דנקנר השקעות, קבוצת דלק, חברת ברן, שיכון ובינוי, חברת ההנדסה הקנדית SNC LAVALIN ויצרן הרכבות CAF.

ל"גלובס" נודע, כי שתי קבוצת, "אריאל" ו"אדנים", שוקלות לפרוש מהמכרז.

יו"ר קבוצת אריאל, מאיר דורי, אומר ל"גלובס": "בשל הבעיות הפוליטיות-ביטחוניות העלו השותפים הקנדיים סימני שאלה. לא ברור לנו אם הם יחליטו להתמודד. אני מעריך כי הסיכוי שהקנדיים יפרשו הוא מעל 50 אחוזים. אנחנו מנהלים מספר מגעים עם חברות, להחליף את חברת ההנסה הקנדית SNC LAVALIN .מנכ"ל אדנים, רן רות, סירב להתייחס לנושא. יו"ר הנהלת הפרויקט והמשנה למנכ"ל עיריית ירושלים , איתן מאיר, אמר ל"גלובס": "אין לנו שום הודעה מפורשת על פרישה מהמכרז. הקבוצות נבחרו על פי הרכבן ולאחר בדיקה מעמיקה. הקבוצות לא חופשיות להחליט בעצמן ולערוך שינוים המנוגדים לתנאי הסף של המכרז".

בשבוע שעבר החליטה ועדת המכרזים להעניק הבטחת ביקושים ליזם, לאור בקשת המתמודדים, הנובעת מדרישת הבנקים המלווים להפחית סיכונים לאור המצב הביטחוני. זאת, מעבר להגנות ולפיצוים בחוזה הזיכיון על אירועים בלתי נצפים. היזם יקבל פיצוי של 60 אחוז על הפער בין מספר המשתמשים בפועל והחזוי, במידה ויהיה קטן מהצפי. מצד שני, היזם ישלם למדינה 25 אחוז מהפער, במידה ומספר המשתמשים יהיה גדול מהתחזית.

מחיר כרטיס הנסיעה ברכבת יהיה כמחיר כרטיס אוטובוס היום, צמוד למדד המחירים ביום ההפעלה. מחיר הכרטיס יעודכן אחת לחצי שנה לפי מדד המחירים ובתוספות של 1.5%. מחירו של כרטיס משולב לנסיעה בודדת ברכבת ובאוטובוס יהיה גבוה ב-25% ממחיר נסיעה בודדת ברכבת. באותו אופן יחושב מחיר "חופשי חודשי" ו"חופשי חודשי משולב".