המנכ"ל גבר על הרמטכ"ל: מנכ"ל תעש, שמואל קרן, מונה ראש מפא"ת

היחסים בין מנכ"ל משהב"ט, עמוס ירון, לרמטכ"ל מופז, היו מתוחים בשל המחלוקת על המינוי

מנכ"ל חברת תעש, שמואל קרן, מונה היום (א') לתפקיד ראש מפא"ת (מינהל פיתוח אמצעים ותשתית) במשרד הביטחון. מפא"ת הוא גוף המחקר והפיתוח הגדול ביותר בישראל, ו"מחזור העסקים" שלו מגיע לארבעה מיליארד שקל בשנה.

קרן היה מועמדו של מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, בעוד שהרמטכ"ל, רא"ל שאול מופז, הציג מועמדים אחרים, בהם תא"ל (במיל') פנחס בראל (בוכריס), לשעבר מפקד יחידה 8200 של חיל המודיעין. בשבועות האחרונים שימש סגן ראש מפא"ת, תא"ל שמואל יכין, ראש מפא"ת בפועל.

עם מינויו של קרן לתפקיד, באה לסיומה מחלוקת שהעיבה על יחסי מופז וירון. קרן (54) שימש בעבר ראש המחקר והפיתוח בצה"ל וסגן ראש מפא"ת, והוא בעל תארים אקדמיים בפיסיקה ובחקר ביצועים.

רוב שירותו הצבאי עבר עליו בחיל התותחנים, שבו מילא שורה של תפקידים, בהם ראש מחלקת תורת ההדרכה. לאחר מכן מונה סגן ראש מחלקת תורת הלחימה במפקדת חילות השדה, וכן הקים את מחלקת התיכנון והתקציב במפח"ש.

תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש המחקר והפיתוח. לאחר סיום שירותו בצה"ל שימש ראש המו"פ והמשנה למנכ"ל תעש, עד שמונה לתפקיד המנכ"ל, באוקטובר 2000, במקום שלמה מילוא, שהצטרף לקבוצת יצחק תשובה.

בתקופת כהונתו של קרן לא הצליחה תעש לשפר את ביצועיה העסקיים, ומערכת הביטחון אף החלה לבחון את המשך הפעלתה במתכונת הנוכחית.

קרן יהיה אחראי, במסגרת תפקידו, על ניהול תוכניות המו"פ העיקריות של מערכת הביטחון. מדובר, בין השאר, בתוכנית ה"חץ" (לקראת הכניסה להצטיידות מבצעית מלאה בצה"ל); בהמשך תוכנית הלוויינים הצבאיים מסדרת "אופק", כולל שיגור הלוויין החמישי בסדרה; בפיתוח לוויין התקשורת החדש של צה"ל, בהיקף של כ-500 מיליון שקל; ובפיתוח טילים ואמצעי לחימה חדשים ומסווגים עבור צה"ל ומערכת הביטחון.