נציגי החברות הרב לאומיות, ביניהן בומברדייה, אלסטום וסימנס, השתתפו היום (ג') בסיור ומפגש מועמדים המתמודדים על הקמת ותפעול "הקו האדום" - הקו הראשון של רשת הרכבות העירוניות במטרופולין ת"א. בסיור, שיימשך גם מחר (ד'), משתתף שר התחבורה, אפרים סנה.
היקף פרויקט הקו האדום, הנחשב לפרויקט האזרחי הגדול במדינה, נאמד ביותר מ-4 מיליארד שקל. המדינה תשקול אבטחת הכנסה לזכיין שייבחר, מבחינת קביעת היקף הנוסעים החזוי בקו. הפרויקט ימומן על ידי הסקטור הפרטי והציבורי, וההערכות לתרומתו נטו לכלכלת המדינה עומדות על למעלה מ-7 מיליארד שקל, וגיוס של למעלה מ-8,000 עובדים.
נציגי חברות רב-לאומיות נוספות מתחום התשתיות והבנייה, ביניהן חברות מגרמניה, צרפת, ארה"ב, בריטניה וספרד, הבטיחו את השתתפותן בכנס. לראשונה יגיעו גם נציגי חברות יפאניות, שעד כה לא גילו עניין בפרויקטים רכבתיים בארץ.
הפרויקט יוקם בשיטת BOT, בה היזם יידרש להקים, לתפעל ולתחזק את הרכבות והתחנות במשך 32 שנה, ולהעביר הבעלות על הפרויקט (רכבות, ציוד ותשתית) למדינה בתום התקופה.
יו"ר דירקטוריון נת"ע, יוסי קוצ'יק, ציין, כי לפרויקט השלכות מרחיקות לכת על כלכלת ישראל. לדבריו, הפרויקט יאפשר התייעלות עסקית במרכזי הפעילות האורבנית, יחזק את המרכזים העירוניים, ימנע בריחת עסקים מהמטרופולין, יקטין היווצרות פקקים וכך יחסוך זמן עבור הנוסעים בתחבורה הציבורית וברכב פרטי.
קוצ'יק הוסיף, כי המכרז הבינלאומי לבחירת הזכיין שיקים ויתפעל את מערכת הרכבות העירוניות יפורסם במחצית השניה של השנה, ותחילת העבודות על ידי הזכיין שייבחר צפויה בשנת 2005. קו הרכבת העירונית הראשונה יושק ב-2010-2009.
עד חודש מאי, תאריך סיום המועד להגשת ההצעות למכרז למיון מוקדם, יתגבשו הקבוצות שיגישו מועמדות וישתתפו בשלב המכרז הסופי. לשלב זה ייבחרו 6-4 קבוצות, שתתחייבנה לשתף גורמים חזקים ומובילים בארץ במימון והקמת הפרויקט.
הקריטריונים לבחירת ודירוג המתמודדים שולבו בנוסחה שמרכיביה הן חוסן פיננסי, ניסיון בפרויקטים מסוג BOT, ניסיון בתפעול ותחזוקת תחבורה ציבורית רכבתית, יכולת וניסיון בייצור ואספקת רכבות וציוד מהסוג המיועד לפרויקט, וניסיון מוצלח ומוכח בניהול והקמת תשתית הנדסית אזרחית לרכבות (במיוחד תחנות ומנהרות תת קרקעיות).
ועדת המכרזים במשרד האוצר, בראשות סגן החשב הכללי, דוד גרשונוביץ, צפויה להכריז על הזוכים בשלב המכרז למיון מוקדם לקראת סוף שנת 2002. נת"ע מקדמת, במקביל לשלבי המכרז, עבודות קידום זמינויות לאורך הנתיב.
במהלך עבודות אלו, יפונו לאורך הנתיב תשתיות מים, חשמל, ביוב, כבלים, טלפון ואחרות. מסלול הקו האדום, שאורכו 22 ק"מ, יתחיל מהתחנה המרכזית בפתח תקוה, דרך בי"ח בילינסון לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, ימשיך לתחנת הרכבת ארלוזורוב, דרך פ"ת בתל-אביב, ליד מרכז עזריאלי, דרום הקריה עד מנשיה, ומשם דרך שדרות ירושלים ביפו ועד לדרום בת-ים.
כ-7.5 מתוך 22 ק"מ, מגבול בני ברק-רמת גן ועד מנשיה, יעבור הקו במנהרה תת-קרקעית רצופה. לאחרונה אישרה להפקדה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית הקו האדום.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.