המשטרה מבוהלת מעצם העיסוק בבדואים

במשטרה אומנם לא יודו בכך במפורש, אבל רוב מעשי הפשיעה החמורה ועבירות הרכוש באזור הדרום מיוחס למגזר הבדואי ולפלסטינים תושבי הר חברון; המשטרה גם יודעת שעם כל הכרזה על חידוש המאבק על השליטה באדמות הנגב, היא תיאלץ בתוך זמן קצר, לעבור למגננה

במשטרה אומנם לא יודו בכך במפורש, אבל רוב מעשי הפשיעה החמורה ועבירות הרכוש באזור הדרום מיוחס למגזר הבדואי ולפלסטינים תושבי הר חברון. כלכך מבוהלים במשטרה מעצם העיסוק בבדואים, עד שבכל המחוז הדרומי, מלשכת מפקד המחוז ומטה, לא נמצא ולו שוטר אחד לרפואה שיהיה מוכן להתייחס בפומבי להתמודדות עם המגזר הבעייתי. "אנחנו לא רוצים להיות אליק רון הבא", הם מסבירים, שלא לייחוס כמובן.

בשנה האחרונה, המכונה במשטרה "שנת הטרור", נרשם זינוק חד בפשיעה בדרום. התגבור המסיבי של כוחות הביטחון במרכז הארץ ולאורך קו-התפר, במסגרת המאבק בטרור, הביא את הגנבים הפלסטינים לאגף את המחסומים ולהעביר את המכוניות והרכוש הגנוב ממרכז הארץ אל ערי האוטונומיה דרך הנגב. חרף המצב הביטחוני, הביקוש לרכוש גנוב לא פחת, והגנבים למדו שקל יותר להבריח מכוניות לשטחים דרך אלפי השבילים בנגב, שבהם נוכחות המשטרה דלה יחסית.

בעבירות הרכוש (לרבות גניבות רכב) נרשמה במהלך 2001 עלייה חדה של 12.9%. במרחב הנגב נרשמה העלייה החדה ביותר בעבירות אלה, 20%, לעומת עלייה של 0.8% בלבד בשנת 2000. בגניבות הרכב נרשמה בנגב עלייה של 30%, ובהתפרצות לדירות - עלייה דרסטית של כ-40%.

עליות חדות נרשמו גם בתחומי הפשיעה החמורה. עלייה של 28% נרשמה במעשי הרצח (כולל רצח על רקע לאומני), עלייה של 22.8% במעשי השוד, ו-6.8% במקרי ההצתה שנרשמו במחוז הדרומי. בעבירות הסחיטה והפרוטקשן, המאפיינות במיוחד את המגזר הבדואי, לא נרשם שינוי לעומת שנת 2000. במשטרה מייחסים זאת לכך שמדובר לרוב בעבירות שבהן אין מתלוננים. בסך-הכול עלתה הפשיעה המדווחת בדרום ב-2001 ב-4.6%, בדומה למגמה המחודשת של גידול הפשיעה בכל הארץ, אם כי בשיעור חד יותר.

בחודש אוקטובר האחרון, לאחר שנוצרה התחושה שהביטחון האישי של התושבים הידרדר לשפל חסר-תקדים, בעיקר בבאר-שבע, הכריז מפקד המחוז הדרומי ניצב יצחק אהרונוביץ' על פתיחת מבצע "רחובות לוהטים", שבמסגרתו הוקם כוח משימה מיוחד של 200 שוטרים למאבק בפשיעה הבדואית. המבצע נחשב במשטרה להצלחה גדולה, שכן הוא הצליח לכופף את עקומת הפשיעה במרבית התחומים, והמגמה נמשכת גם בחודשיים הראשונים של 2002.

במסגרת המבצע נתפסו עשרות כלי-נשק ותחמושת רבה. בתחום הסמים, הנשלט כמעט כולו בידי השבטים הבדואים, תפסה המשטרה 2.6 טונות של סמים מסוג מריחואנה, 46 אלף כדורי אקסטזי ו-48 ק"ג הירואין בשווי עשרות מיליוני שקלים. רק בשבוע שעבר נתפסו 13 ק"ג הירואין בעיירה הבדואית לקיה. בתחום ההברחה והסחר בנשים למטרות זנות - עוד תעשייה פורחת בדרום - עצרה המשטרה בשנה שעברה 61 נשים בגבול ישראל מצרים.

אלא שהיחסים המורכבים בין המשטרה לבדואים אינם מתמצים רק במאבק בפשיעה החמורה. משטרת ישראל נגררת בכל פעם מחדש, על-כורחה, אל תוך העימות שבין המדינה לבדואים סביב אדמות הנגב, מתוקף תפקידה כמאבטחת ביצוע צווי-הריסה שיפוטיים, שהוצאו כנגד בנייה בדואית בלתי-חוקית.

בכירי המשטרה יודעים שבכל פעם שמכריזה הממשלה על חידוש המאבק על השליטה באדמות הנגב, תיאלץ המשטרה, בתוך זמן קצר, לעבור למגננה. למודי ניסיון ומלאי צלקות מהזגזוגים של ממשלות ישראל לדורותיהן, משתדלים כיום קברניטי המטה הארצי לשלוט בכוחות עצמם בגובה הלהבות. שהרי מי שיצטרך להתעמת עם מפירי הסדר, ועם חברי כנסת מתלהמים, יהיו השוטרים, לא שר התשתיות. עם כוח-האדם והמשאבים המדולדלים העומדים לרשותה, המשטרה לא יכולה להרשות לעצמה להיות הגפרור שיצית את "חבית חומר הנפץ" המאיימת להתפוצץ של המגזר הבדואי.

אלא ששימור כוח ההרתעה שלה אל מול הפשיעה הבדואית נגזר במידה רבה גם מהמדיניות הפוליטית שמתווה הממשלה. בימי כהונתו של שלמה בן-עמי כשר לביטחון-פנים הונחתה המשטרה לשמור על הסטטוס-קוו בנגב ולהימנע מעימותים עם האוכלוסיות הבדואיות, בעיקר בסוגיית הקרקעות והבנייה הבלתי-חוקית. קצינים בכירים אומרים שבן-עמי סבר כי מדיניות של הריסת בתים אינה יכולה להיות פתרון יחיד לבעיית הבנייה הבלתי-חוקית. בתקופתו ליוותה המשטרה הריסות בודדות של מבנים בלתי חוקיים במגזר הבדואי - גם כחלק ממדיניותה המתפשרת של ממשלת אהוד ברק.

תחת הנהגתו של עוזי לנדאו, נדרשת כעת המשטרה לשינוי כיוון קיצוני. לנדאו, לדברי אנשי משרדו, מצדד באכיפה חד-משמעית ובלתי מתפשרת, ובהריסת כמה שיותר בתים שנבנו בניגוד לחוק, על-מנת ליצור הרתעה מחודשת. לדברי גורמים בכירים במשטרה, אם בעבר יכלו מפקדי המחוזות, בנימוק של חשש לשלום הציבור, לדחות את הריסות הבתים עד להודעה חדשה, הרי שכעת הם נדרשים לשכנע את השר באמיתות טיעוניהם. "צריך יהיה שיקול מבצעי חזק שישכנע את השר שלא צריך להרוס", אומר קצין בכיר.

בשנה האחרונה איבטחה המשטרה עשרות הריסות של מבנים בלתי חוקיים בנגב, בעיקר מבנים מסחריים שהוקמו על אדמות מדינה. במשרד לביטחון הפנים מייחסים זאת גם להירתמות של כל משרדי הממשלה לנושא, כמו גם של ראשי הערים, שכהגדרת בכירים במשרד "מקבלים את הרוח מלמעלה ומיישרים קו".

במשטרה אולי לא ששים להצטרף לפעילות הזו, אבל מקווים לפחות לנצל את הקו המיליטנטי שמתווה הממשלה, כדי להחזיר לשוטרים את כוח-ההרתעה ולנסות ולמגר חלק מתופעות הפשיעה החמורה בדרום.