צה"ל עובר מבית לבית בבלאטה ובמחנה הפליטים ג'נין; חייל נהרג

הפלשתינים: 10 נהרגו ויותר מ-100 נפצעו; החיילים עוברים בין הבתים ע"י שבירת קירות

חייל צה"ל, סמ"ר חיים בכר, בן 20 מת"א, נהרג היום (ה') במהלך פעולת צה"ל במחנה הפליטים בלאטה. שני חיילים נוספים נפצעו באורח קל. צה"ל פועל החל משעות הלילה במחנות הפליטים בלאטה וג'נין. החיילים מבצעים סריקות מבית לבית במטרה ללכוד מבוקשים. הפלשתינים טענו אחה"צ על עשרה הרוגים ויותר מ-100 פצועים, מהם שמונה במצב קשה.

הלווייתו של חיים בכר, ששירת בצנחנים, נערכה היום אחה"צ בבית העלמין בקרית שאול.

הפלשתינים מדווחים על חילופי אש קשים שהתנהלו החל משעות הצהריים בבית ספר במחנה בלאטה. הפלשתינים טענו, כי אנשיהם צרו על עמדה שצה"ל תפס בבית ספר בבלאטה, אולם בצה"ל הכחישו בתוקף את הטענות. גורמים בפיקוד מרכז וגורמים המעורבים במבצע אמרו כי במחנה אכן מתנהלים חילופי אש כבדים בכל העמדות, אבל הטענות כי החיילים נמצאים במצור או כי יציאתם מהמקום נמנעת על-ידי פלשתינים, אינן נכונות.

בשתי הפעולות הנרחבות שהחלו הלילה התכוונו הכוחות לבודד את מחנות הפליטים בלאטה וג'נין, ולאתר מבוקשים במקום. עדי ראייה טוענים, כי כדי להימנע מנפגעים, נמנעים החיילים מפעילות בסימטאות הצרות של מחנות הפליטים, ואת הסריקות מבית לבית הם מבצעים על-ידי שבירת הקירות המשותפים, שמאפשרים להם לעבור בין הבתים.

הכוחות נכנסו למחנות הפליטים ממספר כיוונים תוך חיפוי טנקים ומסוקי קרב, וערכו חיפושים נרחבים של כלי נשק ומבוקשים. במחנה הפליטים בלאטה הודק עוד יותר הכתר שצה"ל הטיל לפני למעלה משבוע. על הפעולה במחנה פיקד מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה אביב כוכבי, והשתתפו בה גדוד השריון "גור", גדוד 101 מחטיבת הצנחנים וכן היחידות המיוחדות של החטיבה. במסגרת הידוק הכתר על המחנה נכנסו כוחות לבתים בפאתי המחנה ותפסו בהם עמדות. במהלך הכניסות לאחד הבתים נורה בראשו סמ"ר בכר מטווח קצר על-ידי פלשתיני ונהרג. שני חיילים אחרים נפצעו בחילופי האש במחנה באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי.

הפעילות בבלאטה לוותה בירי מסיבי של הפעילים הפלשתינים ובהפעלת מטענים רבים לעבר טנקים של צה"ל. מהמטענים הרבים לא נפגעו חיילים, אולם נגרמו נזקים קלים לטנקים. בצה"ל שללו את הטענה הפלשתינית, לפיה הצליחו המטענים להשבית כמה טנקים.

הפלשתינים דיווחו, כי מסוקי צה"ל ירו במהלך הפעולות שני טילים לעבר יעדים במחנה הפליטים.

על פאתי מחנה הפליטים ג'נין פשטו שני גדודים של חטיבת גולני, "גדעון" ו"הבוקעים הראשון", בפיקודו של מפקד החטיבה, אלוף משנה משה (צ'יקו) תמיר. היחידות תפסו עמדות ובתים בפאתי מחנה הפליטים ובודדו אותו מהעיר ג'נין בצפון ומהמשך שטחי A בדרומו.

גורמים בפיקוד מרכז מסרו, כי הכוחות נערכים לשהייה בת מספר ימים במקום, וזאת מתוך מטרה לבודד את הטרור בתוך המחנה ולהעסיק את הפעילים הפלשתינים בלחימה בצה"ל במקום ביציאה לפיגועים בשטח ישראל.

מקורות פלשתיניים דיווחו, כי במחנה הפליטים ג'נין נהרגו 6 פלשתינים, ביניהם 3 שוטרים. במחנה הפליטים בלאטה נהרגו שלושה פלשתינים, ופלשתיני נוסף נהרג, על-פי הפלשתינים, במרכז העיר שכם. כמו כן מדווחים הפלשתינים על יותר מ-100 פצועים בפעולה במחנה בלאטה, ביניהם כ-20 במצב אנוש וקשה.

מזכיר הקבינט הפלשתיני, אחמד עבד אל-רחמן, אמר בראיון לרשת הטלוויזיה הסעודית "MBC", כי הרשות הפלשתינית מחזקת את ידי לוחמי חללי אל-אקצה, "שמגינים על אדמת מחנה בלאטה והאדמה הפלשתינית".

לפעילות במחנות הפליטים, מסבירים גורמים בפיקוד מרכז, יש גם היגיון צבאי נוסף. לדברי הגורם, "עד לפני זמן קצר חשו הפלשתינים בטוחים לחלוטין בתוך המחנות. בעוד שלערים הפלשתיניות ולכפרים בשטחי A אנחנו נכנסים באופן כמעט חופשי, הרי שלמחנות נמנעו הכוחות מלהיכנס. עכשיו, המחבלים צריכים לחשוש גם בתוך מחנות הפליטים", אומרים גורמים בפיקוד מרכז.