כפפות עור, דפי זהב ובילינג

מוריס קאהן נולד ב-1930 בעיירה בנוני שליד יוהנסבורג בדרום אפריקה, כבן למשפחת מהגרים מרוסיה. לאביו היו חנות אופניים וחנות תכשיטים, והמשפחה נחשבה בקהילה היהודית לאמידה.

ב-1953 נולד דייוויד קאהן, כיום ד"ר לפסיכולוגיה, המתרחק מתקשורת ומעסקי המשפחה כמו מאש. ב-1955 נולד אחיו בנג'י, שנחשב כיום למי שמכשיר את עצמו להיכנס לנעלי אביו.

משפחת קאהן עלתה לארץ ב-1957, ממניעים שבנג'י מגדיר כ"ציונות צרופה". השנים הראשונות בארץ לא האירו פנים לאב המשפחה מבחינה כלכלית. בתחילה הקים מוריס מפעל לכפפות עור, שכשל, אחרכך ניסה לפתח פטנט נגד גניבת מכוניות, וכשל שוב, ואחר-כך ניסה לייצר אופניים, ושוב לא הצליח.

ב-1967 ניגש קאהן למכרז משרד התקשורת להפקת "דפי זהב", יחד עם חברת ITT האמריקנית. באמתחתם היה פיתוח של בועז דותן, שהיה מראשי מחלקת המידע של משרד הדואר ומי שהקים בה את יחידת המחשב הראשונה, ולאחר-מכן את מאגר המידע הממוכן הראשון של 144. לימים יהיה דותן המקים והמנכ"ל של אמדוקס. במכרז זכה קאהן באמצעות חברת מייפר אסט, הרשומה בוואדוז. קאהן הסביר אז שהחברה נמצאת בבעלות משפחתו בדרום-אפריקה. ב-1968 זכה במכרז להפקת מדריכי טלפון, וב-1969 הוא קיבל את הרשיון לפרסם על אוטובוסים. בהמשך הוקמה עורק אינפורמיישן, והפעילויות הללו הוכנסו תחתיה. השלב הבא היה פיתוח תוכנות גבייה וניהול מערך שירות לקוחות בעבור חברות טלפוניה. ב-1985 רכשה סאותווסטרן בל (אחת מחברות ה"בייבי בל", כיום SBC) ‏50% מקבוצת עורק. אז הוחלט להוציא מתוכה את פעילות הבילינג, ולצורך כך הוקמה חברת אמדוקס, שהפכה ברבות הימים לחברת הבילינג הגדולה בעולם. האחזקות של קאהן באמדוקס, חשוב לציין, אינן דרך עורק, אלא באמצעות חברת (Aurum - "זהב" בלטינית), שבבעלותו ובבעלות האחים שמואל ועו"ד צבי מיתר.

במקביל התפתחה אימפריית עורק. ב-1989 זכתה ערוצי זהב בזיכיון לפריסת רשת הטלוויזה בכבלים. ב-1996 זכתה קווי זהב במכרז להפעלת חברת תקשורת בין-לאומית. ב-1997 הודיעה עורק על רכישת 50% מנטקום ועל הקמת סוכנות הביטוח הישיר AIG.

כאמור, בשנים האחרונות מתפרקת עורק מפעילויותיה בארץ. ב-1999 מכרה את אחזקותיה בערוצי זהב תמורת כ-370 מיליון דולר לחברת הכבלים תבל, שבבעלות אליעזר פישמן וידיעות אחרונות, לפי שווי מנוי של 2,000 דולר, שכיום ניתן רק לחלום עליו. את אחזקותיה בקווי זהב מכרה ב-2001 לשותפיה בחברה (טלקום איטליה וגלובסקום מקבוצת פישמן) תמורת 93 מיליון דולר. מהשקעתה הכושלת באלפא-קארד היא יצאה בשן ועין, ונמנעה מלהשתלב באחת מחברות האשראי האחרות. גם שמה של דפי זהב עלה בשנים האחרונות כמועמדת למכירה, כחלק מכוונתה של עורק לחסל את פעילותה בארץ, אך עד כה לא נחתמה עסקה כזו.