( ) ולעניין קומדיה סטרייטית

לקראת שידור: "ג'וני", ה' 21:40, ערוץ 2

אם לא היה ערוץ 1 מעלה לפני כמעט עשור סיטקום שנקרא "סטרייט ולעניין", אפשר היה לומר שמדובר בפריצת דרך. הנה מגיעה לה אל הפריים-טיים חצי שעה קומית שיצרו הומואים, שמשחקים בה הומואים, ושעוסקת, ניחשתם נכון - בעולמם הקסום של אנשי "הקהילה" ושל אלו שסובבים אותם.

"ג'וני" קוראים לסדרה הזאת, ושוב: אלמלא אותה "סטרייט ולעניין", שהרעישה בזמנו את עולמו של הצופה הבורגני, אפשר היה לברך את טלעד על הנועזות שבהחלטה להפיק את המשבצת. אחרי הכל, מדובר בסדרה שתעסוק בדמותו של אולטרה-הומו בשם ג'וני (יונתן קוניאק), מעצב אופנה מובטל החי ברמת גן עם אמו (איציק כהן).

אבל "ג'וני" אינה סדרה נועזת. זוהי סדרה קומית רגילה לחלוטין. כמו "משפחת עזאני" או "שמש", גם היא רוכבת על הגל העדתי. רק שהפעם אין מדובר בעדה התימנית או במרוקאים, אלא בעדת הומואים. זהו המסר שחשוב לסדרה להעביר, ומהבחינה הזאת ניכר שדווקא חוסר החתרנות, מהווה חתרנות בפני עצמה. הומואים, לפי "ג'וני", הם עדה ממש כמו כל עדה מעדות ישראל - עם בדיחות עדתיות, לינגו פנימי, חגים ומועדים, ועכשיו - גם סדרה קומית המייצגת אותם בגאון. אודה ולא אבוש: כבן גאה לאותה קהילה שבה עוסק הסיטקום הזה, העניין בהחלט מחמם את ליבי. קוניאק וכהן (שגם כתבו את הפרקים) עושים את מה ש"סטרייט ולעניין" לא הצליחה לעשות בזמנו - הם מציגים הומואים כאנשים רגילים לגמרי. אומנם מצחיקים ונוירוטים, אבל לא כקוריוז.

נדמה לי שגל אוחובסקי היה זה שאמר פעם, שחלומו יהיה לגלות יום אחד שישנם הומואים לחלוטין לא מיוחדים, שנהנים כמו כולם לראות דודו טופז ביום שלישי בערב. ובכן, ניכר שהחלום של קוניאק וכהן, הפוך. השניים כנראה רוצים שהקהל הסטרייטי-בורגני שרואה את טופז, יהיה אותו הקהל שירצה לראות גם אותם. אם לשפוט לפי הפרקים של "ג'וני" שבהם צפיתי, ייתכן מאוד שהשאיפה הזו תתגשם ממחר בערב.

עם זאת, ועם כל הרצון לפרגן, גם ביקורת קצרה חייבת להיאמר על איכויותיה הקומיות של הסדרה הזאת. "ג'וני" היא לא סדרה מאוד מצחיקה, או אולי נכון יותר לומר, עדיין לא מאוד מצחיקה.

לפחות בפרקים הראשונים, נראה שהכותבים (כמו גם הבמאי המוכשר שלהם, איתן ענר) עושים כמיטב יכולתם להתנהג יפה, ולא להפחיד את הצופים עם סיטואציות קיצוניות מדי. הטירוף הקאמפי שבו מצוידים קוניאק וכהן מבליח לעיתים רחוקות מדי, וחבל - משום שנראה כי דווקא כאשר הם מניחים לו להתפרץ, הסדרה נוסקת.

נכון לעכשיו צילמה "טלעד" שישה פרקים בלבד מהסדרה הזאת. יש להניח, שהיה זה במטרה לבדוק מה תהיה תגובת הקהל. "ג'וני", בלי או עם קשר לנושא שבו היא עוסקת, זקוקה ליותר משישה פרקי ניסיון. פוטנציאל בהחלט יש שם. עכשיו מה שצריך הוא, שהיוצרים והזכיינית שלהם לא יפחדו לממש אותו.