הסכמה בין העבודה לאוצר: יבוטל חוק הלפרט בנושא קצבאות הילדים

הקצבאות למשפחות שראשיהן לא שרתו בצה"ל יופחתו בשיעור של עד 50%; הסיעות החרדיות מאיימות לפרוש אם יקוצצו הקצבאות

במו"מ בין העבודה לאוצר על היקף הקיצוצים בתכנית הכלכלית הסתמנה היום (ג') הסכמה בעניין קיצוץ קצבאות הילדים, אשר תמחק לחלוטין את הישגי חוק הלפרט שהיטיב עם המשפחות ברוכות הילדים מהילד החמישי. הפגיעה קשה במיוחד במשפחות מהמחנה החרדי שראשיהן לא שרתו בצה"ל, שכן קצבאותיהן יפחתו ב-25% בהשוואה לאלה שהיו בתוקף לפני קבלת חוק הלפרט.

קצבת הילד החמישי שעמדה לפני חוק הלפרט על 579 שקל וגדלה בעזרת החוק ל-820 שקל, תפחת ל-640 שקל למשפחות יוצאי צבא, או ל-440 שקל ללא התוספת ליוצאי צבא. קצבה זו עומדת היום על 740 שקל לאחר קיצוץ הרוחב בשיעור 12% שנעשה בקצבאות הילדים בהסכמת החרדים במסגרת תקציב 2002.

הקיצוצים עליהם הוסכם יהיו מקצבת הילד הראשון כך שמשפחה חרדית עם 7 ילדים שקבלה כ-3,640 שקל לפי חוק הלפרט, עלולה לרדת לכ-2,100 שקל (הפסד של 1,540 שקל) אם תקבל ההסכמה תוקף חוקי. משפחה זו, אם תהיה זכאית לתוספת יוצא צבא, תרד רק עד 3,130 שקל.

יהדות התורה וש"ס מאיימות בפרישה מהקואליציה אם יקצצו את הקצבאות פעם נוספת. שיעור הקיצוץ המוצע, עד 50%, יהיה לגביהם מעבר לכל דמיון ועלול לגרום לפיצוץ ביחסי הליכוד והגוש החרדי.

מקור בכיר בעבודה, שגילה הערב ל"גלובס" את פרטי ההסכמה המסתמנת, ציין כי שר האוצר סילבן שלום וראשי משרדו היו שותפים לה, וגם רה"מ שרון ויו"ר העבודה בן אליעזר נתנו לה את אישורם. לשכת שר האוצר לא התייחסה עד כה למגעים עם העבודה שנערכו בלשכת רה"מ לאורך כל היום.

לדברי המקור, הצדדים במו"מ חידשו את מרכיב התוספת ליוצאי צבא, לאחר בירור עם היועץ המשפטי לממשלה, שפסל אותה בשלב ראשון בגלל הפער הגבוה בקצבאות בין שתי האוכלוסיות. לדבריו, היועץ הסכים לפער "סביר" של 20%-30% לגבי כל ילד והחישוב החדש נעשה לפי הנחיה זו. הפערים המוצעים יהיו כדלקמן:

ילד ראשון: הקצבה כיום: 151 ש"ח, מוצע עם תוספת: 148 ש"ח, ללא תוספת: 106 ש"ח

ילד שני: הקצבה כיום: 151 ש"ח, עם תוספת: 148 ש”ח, ללא תוספת: 106 ש”ח

ילד שלישי: כיום: 301 ש”ח, עם תוספת: 298 ש”ח, ללא תוספת: 201 ש”ח

ילד רביעי: כיום 610 ש”ח, עם תוספת: 607 ש”ח, ללא תוספת: 420 ש”ח

ילד חמישי ומעלה: כיום: 740 ש”ח, עם תוספת: 640 ש”ח, ללא תוספת: 440 ש”ח

משמעות ההסכמה המסתמנת היא כי שרון ושלום מעדיפים לקנות את תמיכת העבודה, על פני החרדים, בהנחה שבלעדי העבודה לא תהיה לממשלה תכנית כלכלית שתעבור בכנסת. זאת, עקב התנגדות החרדים גם לרכיבים אחרים בתכנית. המקור בעבודה מעריך כי אם שרון יפר את הסיכום עם האוצר ויעדיף את החרדים למרות הכל, העבודה תאלץ לפרוש מהממשלה, ועל קיומה יאיימו מוקשים נוספים של החרדים.

מקור בליכוד הזהיר אחה"צ כי שרון מילכד את עצמו בנתיב הזה של קיצוצי הקצבאות והטבות המס, ועוד השבוע תפתח מתקפה קשה גם מצד תומכי הליכוד על הסכמתו לקצץ 50% מההטבות להתנחלויות ולאזורי העדיפות בעסקת החבילה עם העבודה, המקצצת גם את ההטבות לנגב ולגליל.