הטיימס הלונדוני מרגיע: ה'בום' הנוכחי במחירי הדירות לא ייגמר בבכי

סגן נגיד הבנק המרכזי הבריטי, דיוויד קלמנטי: אין בסיס להשוואה בין העלייה הנוכחית במחירי הנדל"ן, ובין העליות הגבוהות שאיפיינו את שוק הנדל"ן בשנות השמונים המאוחרות

חודש אפריל ננעל בבריטניה עם עמוד השער שהקדיש הטיימס הלונדוני לענף הנדל"ן למגורים בבריטניה. הכותרת הראשית הבטיחה לבריטים ש'הבום הנוכחי במחירי הדירות' לא ייגמר בבכי.

ברקע: עלייה גדולה בחששות מפני התנפצות בועת הנדל"ן, לצד דברי ההרגעה שהשמיע סגן נגיד הבנק המרכזי הבריטי, דיוויד קלמנטי, לפיהם אין בסיס להשוואה בין העלייה הנוכחית במחירי הנדל"ן, ובין העליות הגבוהות שאיפיינו את שוק הנדל"ן בשנות השמונים המאוחרות (ערב המשבר הגדול בענף הנדל"ן, שהשאיר אזרחים רבים בבריטניה בלי בתים, אבל עם הרבה מאוד חובות לבנקים למשכנתאות).

קלמנטי, הוא אמנם סגן נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, ובכל זאת הוא רק אחד מחברי הוועדה המוניטרית של הבנק. לא כל החברים בוועדה האמונה על קביעת שיעורי הריביות, שותפים לדעתו.

אחדים מחברי הוועדה דחקו בשבועות האחרונים בעמיתיהם לקבל החלטה להעלות את שיעור ריבית הבסיס בבריטניה, במטרה למתן את הביקושים לדיור ולצנן את מחירי הנדל"ן. ההצהרות של קלמנטי מאותתות על דליפת המחלוקת בסוגיה בין חברי הוועדה, אם כי הן מתפרשות כעת כסימנים המבשרים את המשך מדיניות הריבית הנמוכה, שמוביל נגיד הבנק המרכזי, סר אדי ג'ורג'.

נתוני חודש אפריל, שנחשפו ימים אחדים לאחר השיחה המתוקשרת שערך קלמנטי עם אנשי הסיטי של לונדון, לא הרגיעו את הפסימיסטים החוששים מקריסת מחירים. על פי המלווה הגדול ביותר במדינה, בנק המשכנתאות הליפקאס, מחירי הנדל"ן עלו בחודש אפריל בשבע עשיריות האחוז.

בהתאם למתחרה (נשיונווייד), מחירי הדיור עלו באותה התקופה בדיוק ב-3.4%. הפערים בין האומדנים של הבנקים השונים מתאזנים כאשר המדידה ארוכת טווח - על פי שני הבנקים הגדולים, במהלך שנת 2002 יעלו מחירי הנדל"ן ב-5%. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי המגורים בלא פחות מ-15%.

האופטימיסטים בקרב עושי השוק בבריטניה, סבורים זה זמן רב, כי ההבדל הגדול בין המצב שקדם להתרסקות במחירי הנדל"ן ובין מאפייניו הנוכחיים של השוק, נעוץ בהכנסה הפנויה ובמשקל המשכנתא בהכנסה הפנויה, כחלק מההשתכרות הכוללת של הלווים בבריטניה.

כעת נוספו לטיעונים אלו גם נתונים המעידים כי משקלה של הריבית על המשכנתא, אינו עולה על 8% מההכנסה המשפחתית (אחרי מס) בהשוואה ל-15%, ערב ההתרסקות במחירי הנדל"ן.

הוויכוח על עתידו של ענף הנדל"ן חורג בשבועות האחרונים מהמסגרת המצומצמת, והוא מחלק כעת את הכלכלנים בבריטניה לשתי קבוצות: בקבוצה הראשונה חברים כלכלנים שמתקשים לקבל את הסטטיסטיקות הממשלתיות ככתבן וכלשונן (למשל, את הנתונים שהראו על צמיחה מיקרוסקופית של עשירית האחוז ברבעון הראשון של השנה).

לגישתם, הכשלים המאפיינים את הסטטיסטיקות הרשמיות, הובילו להתנפחות רבתי של החששות ממיתון, תופעה המלבה גם את הפחד מהתרסקות מחירי הנדל"ן.

הצמיחה הנמוכה, החששות ממיתון, והתרסקות במחירי הנדל"ן, עומדים על פי כלכלנים אלו בסתירה גמורה לעלייה עקבית במכירות הקמעונאיות בבריטניה, ובנכונות המתמשכת של הבריטים לרכוש יחידות דיור חדשות.

לגישת כלכלני הקבוצה השנייה, קיים אמנם קושי לדחוק בוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בבריטניה, לצנן את מחירי הנדל"ן באמצעות ייקור הריבית, שכן צעד מסוג זה יקשה על התרחבות עסקית, הדרושה לכלכלה הבריטית, כמו אויר לנשימה, אולם מחיר הריבית הנמוכה, לא יבוא לידי ביטוי רק בעלייה גדולה בהיקף המשכנתאות שנלקחו על ידי הציבור (כפי שדווח על ידי הבנק המרכזי), ובלי התערבות, מחירי הנדל"ן יתכווצו מאוד.