משה גביש: המפקח נכשל בפרשת המעילה בבנק למסחר ויש להחליפו

קורא למוסדות פיננסיים לערוך בדיקות חיצוניות של מערכות הביקורת

"המפקח על הבנקים נכשל בתפקידו כאחראי על יציבות המערכות הבנקאית, ועליו לפנות את מקומו. מחליפו צריך שייבחר מחוץ לבנק ישראל, כי העברת המקל מדור לדור מנציחה קבעונות מחשבתיים. יש הכרח להביא דם חדש למערכת, ללא מחויבויות אישיות ומערכתיות".

כך אמר ל"גלובס" עו"ד משה גביש, מנכ"ל קבוצת גביש-גולדברג, ולשעבר מנכ"ל בנק מרכנתיל-דיסקונט ונציב מס הכנסה. גביש מרצה הערב (ה') ביום עיון של המרכז הישראלי לניהול בנושא פרשת הבנק למסחר.

לדעת גביש, יש לערוך בדיקה מקיפה בכל הנוגע להגדרת סמכויותיו, הגדרת אחריותו ודרכי פעולתו של הפיקוח על הבנקים. המטרה: למנוע כשלים במוסדות הפיננסיים, הנובעים מחוסר מקצועיות או רשלנות וכן למניעת הונאות ומעילות. "הגיבוי האוטומטי של הנגיד למפקח אינו במקומו, והתבטאויות הנגיד בנושא גרמו רק נזק", סבור גביש.

לדברי גביש, על כל המוסדות הפיננסיים, בעיקר בנקים וחברות ביטוח, לערוך בדיקות מקיפות של מערכות הביקורת, הפיקוח והבקרה שלהם, בסיוע חיצוני שלא יורכב מנותני השירותים הקבועים שלהם.

כמו כן ממליץ גביש לאסור על מוסדות פיננסיים להגיע לפשרות או הסכמים עם מועלים, והוא קורא לחייבם בהודעה לרשויות הפיקוח ובהגשת תלונה למשטרה.

גביש הוסיף: "אסור שהמשטרה תסתתר מאחורי התירוץ שלא הוגשה תלונה פורמלית ולכן הנושא לא טופל. אין בחוק שום סעיף המתיר למשטרה להתעלם מעבירה שהובאה לידיעתה, בין אם הוגשה תלונה ובין לאו. הנוהל הקיים הוא נוהל של מי שמנסה להתנער מאחריותו ומחויבותו לשלטון החוק".

גביש סבור, כי על הפיקוח על הבנקים ועל רשות ניירות ערך, כל אחד בתחומו, לחייב מוסדות פיננסיים לתת גילוי ברור ומלא בדו"חות מיידיים לבורסה ובדו"חות תקופתיים להונאות, מעילות וכשלים אחרים, על מנת שבעלי המניות והלקוחות יוכלו להעריך את הסיכונים ואת רמת הניהול במוסד.

"אין מקום לכך שהציבור ילמד על כשלי ניהול, הונאות ומעילות מן העיתונות. בעלי המניות והלקוחות זכאים לקבל מידע על אופן ניהול המוסד בו הם בעלים או מפקידים את כספם", הוא אומר.

לגבי פיצוי לקוחות הבנק למסחר אומר גביש, כי אין מקום לפיצוי בעלי החשבונות בדרך בה הדבר נעשה, וצודק היועץ המשפטי לממשלה בביקורתו: "תושבי המדינה התרגלו שבכל כשל נושאת המדינה, קרי שאר משלמי המיסים, את מחיר כשלונם של הרשלנים. העדר ביטוח פקדונות הוא מחדל של בנק ישראל, וקריאתו המוקדמת של הנגיד לפיצוי ממשלתי נועדה להסטת לחץ מבנק ישראל ומהפיקוח על הבנקים".