הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל ייסלל בבנייה תקציבית ולא בידי יזם

הקטע מגדרה לבאר שבע נחשב לבלתי כדאי להפעלה ככביש אגרה, אם כי ייתכן צירוף יזם בעתיד

משרד האוצר החליט, כי הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל ייצא לדרך בקרוב, באמצעות בנייה תקציבית ב-500 מיליון שקל ולא באמצעות יזמים פרטיים. כך נודע ל"גלובס". עם זאת, משרד האוצר יותיר אופציה לצירוף יזם פרטי בשלב מאוחר יותר.

בעבר הועלתה האפשרות, שגם הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל יימסר לקבוצת דרך ארץ, שהיא זכיינית הקטע המרכזי (שחלקו הראשון ייחנך בשבוע הבא) והקטע הצפוני.

בניגוד לקטע המרכזי ולקטע הצפוני, הקטע הדרומי פחות כדאי מבחינה כלכלית להפעלה ככביש אגרה. כתוצאה מכך, פוחתת כדאיות שילוב יזמים פרטיים, שכן אלה יכולים להחזיר את ההשקעה רק באמצעות גביית אגרה, שתונהג בקטע המרכזי ובקטע הצפוני.

עם זאת, משרד האוצר, אינו שולל את האפשרות שהקטע הדרומי יפעל בעתיד ככביש אגרה, אם יימצא יזם שיסכים לכך. עוד הוחלט, כי אם יופעל הקטע ככביש אגרה, והוא יישאר בבעלות הממשלה, הרי שאת אמצעי גביית האגרה תתקין קבוצת דרך ארץ.

גורמים במשרד האוצר אמרו, כי יש להתחיל בהקדם בסלילת הקטע הדרומי, משום שמדובר בפרויקט תשתית חשוב, ובעתיד ניתן יהיה למוסרו ליזם פרטי ולהתחשבן איתו. לדברי האוצר, הקטע הדרומי - מגדרה עד באר שבע - זמין מבחינה סטטוטורית.

עדיין לא ברור מי יפרסם את המכרז להקמת הקטע הדרומי - מע"ץ או החברה הממשלתית חוצה ישראל, אשר ניהלה את מכרזי הקטע הצפוני והמרכזי.