סנה הורה לפעול בניגוד להחלטת ממשלה בנוגע להאצת הכניסה לת"א

הממשלה הורתה לבחור זכיין שיפעיל נתיב אגרה בכניסה הדרומית לעיר; סנה הורה להתעלם מההחלטה

שר התחבורה, אפרים סנה, הורה למחלקות ותאגידים הכפופים לו, לפעול בניגוד להחלטת ממשלה בענין ההתמודדות עם גודש התנועה בכניסה הדרומית לתל-אביב.

בהוראת סנה העביר מנכ"ל המשרד, בן-ציון סלמן, מכתב למשנה למנכ"ל מע"ץ, יוסף קופ, ניצן יוצר מחברת חוצה ישראל, וסמנכ"לי המשרד, אלכס לנגר וצ'רלס סולומון, המורה להם: "אין לפעול ואין לבצע כל צעד העשוי להוות שינוי מהותי למצב הנתון כיום, עד קיום דיון מקצועי למשמעויות ההחלטה". מועד דיון לא נקבע.

ב-30 ביולי החליטה הממשלה "להקים ולהפעיל, באמצעות זכיין פרטי, נתיב מהיר בכביש מספר 1 (ירושלים-ת"א - ס.ק.ל) בקטע שממחלף נתב"ג ועד למחלף קיבוץ גלויות בתל-אביב".

עוד הוחלט להטיל על החשב הכללי, ניר גלעד, להקים ועדת מכרזים בהשתתפות נציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר, אשר תפרסם תוך 60 יום מכרז להקמה והפעלה של נתיב חדש בכביש, שיהיה מופרד פיזית משאר נתיבי הכביש, ובו תיגבה אגרה מכלי הרכב הפרטיים שיסעו בו.

כמו כן יתבקש הזכיין להקים ולהפעיל מיתקן "חנה וסע" המשולב בתחנת רכבת מחלף שפירים, ולהפעיל שירותי תחבורה ציבורית ללא תשלום מהמיתקן אל מרכז המטרופולין בתל-אביב.

הממשלה החליטה, כי שר התחבורה יכריז על הנתיב המופרד כנתיב מהיר לרכב ציבורי, יקדם את הפרויקט באמצעות מע"ץ עד לתחילת פעילות הזכיין ויפעל לכך שחברת חוצה ישראל תנהל את הפרויקט בהתאם להנחיות ועדת המכרזים.

למרות שמדובר בנתיב מהיר שידרוש תשלום אגרה רק ממכוניות פרטיות שיבחרו לנסוע בו, בעוד שלרכב ציבורי תתאפשר התנועה בלא תשלום, אמר אז סנה: "אני לא מוכן להגיע למצב שנוסעי הוולוו והב.מ.ו שיש להם כסף לאגרה יסעו בנתיב המהיר, ויעשו שלום לנוסעי הסובארו העניים".

מיד אחרי ההחלטה בממשלה, הועברה לבכירי משרד התחבורה ולתאגידי התחבורה הכפופים למשרד הנחיה בעל-פה, לפיה סנה מתכוון לפעול בניגוד להחלטה ועליהם להתאים את פעילותם לרוח עמדתו. מכתב רשמי האוסר על פעילות בכיוון החלטת הממשלה נשלח ב-19 באוגוסט בחתימת עוזר המנכ"ל, עוזי יצחקי.

דובר משרד התחבורה מסר בתגובה: "כל ההחלטות שהעביר האוצר, הן נושא למו"מ לפני ההצבעה על התקציב בכנסת".