ביהמ"ש ביטל פסק משקם שהועיד משקים נטושים כמקור לסילוק חובות חברים לאגודה

בית המשפט המחוזי בת"א ביטל פסק משקם, שהועיד משקים נטושים כמקור לסילוק חובותיהם של חברים באגודה.

בהסכם משולב בין הסוכנות היהודית, מינהל מקרקעי ישראל ומושב העובדים שוקדה שבנגב הצפוני, קיבל המושב רשות ליישב מקרקעין על ידי חבריו. בין החברים נמנו יעקב אזרד, ממייסדי המושב, יהודה ושמעון אזרד ויצחק יפרח. לימים עזבו משפחות הארבעה את משקיהם ואת מושב שוקדה.

לאגודה חובות כבדים. המשקם, עו"ד יורם וסרצוג, קבע את חובות החברים לאגודה, בהם חובות הארבעה, שטרם נפרעו. המשקם קיבל את עמדת האגודה וקבע, כי הארבעה נטשו את משקיהם זה מכבר, וכי חברותם באגודה בוטלה. הוא העניק להם שהות לסלק את חובותיהם לאגודה תוך 90 יום, ואם לא יעשו כן, ימומשו משקיהם הנטושים, ובכספים שיתקבלו ייפרע חובם לאגודה.

הארבעה והסוכנות, שהיא שוכרת המקרקעין מהמינהל והגורם המיישב, לא השלימו עם פסק המשקם ועתרו לביטולו.

השופטת רות שטרנברג-אליעז ציינה, כי אין מחלוקת שאיש מהמבקשים אינו מעבד את משקו ואינו מתגורר בתחום האגודה, וכי הם לא מחו על החלטת אסיפת החברים להוציאם מהאגודה. לדבריה, הסוכנות צודקת בטענתה, לפיה המשקם חרג מסמכותו בכך שלא קיבל את הסכמת המינהל והסוכנות להעברת זכויות המבקשים בארבעת המשקים לאחרים.

שטרנברג-אליעז קבעה, כי המשקם לקה בטעות גלויה, המצדיקה את ביטול החלטתו, מאחר ומשאיבדו המבקשים את זכויותיהם במשקים, לא ניתן לראות את אותן הזכויות כרכוש בר מימוש לסילוק חובותיהם.

ובמקרה הנדון אין לאגודה כל זכות לרדת למקרקעין הללו ולמוכרם לאחרים, ובכספים שיתקבלו לפרוע את חובותיהם של המבקשים לאגודה. שטרנברג-אליעז נעתרה לבקשה וקבעה, כי פסק המשקם מבוטל. (ה.פ. 607/01, 879/01, 589/01, 505/01).