משפט קהלני: בקרוב הספר

לפני שבועיים החליט היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שלא להגיש ערעור נוסף על זיכויו של אביגדור קהלני בפרשת נמרודי. ההחלטה ניתנה בניגוד לעמדתה של פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, שעמדה על הגשת ערעור

לפני שבועיים החליט היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שלא להגיש ערעור נוסף על זיכויו של אביגדור קהלני בפרשת נמרודי. ההחלטה ניתנה בניגוד לעמדתה של פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, שעמדה על הגשת ערעור.

להחלטת רובינשטיין קדמה דרמה לא פשוטה. ימים ספורים לפני המועד האחרון להגשת ערעור, זומן פרקליטו של קהלני, מיכה פטמן, לפרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), רות דוד. שם הועלתה בפניו ההצעה הבאה: יוגש ערעור בהסכמה, ובו יימחקו/ישוכתבו קביעות בית המשפט הכואבות לפרקליטות. בתמורה, לא תערער הפרקליטות על זיכויו של קהלני. קהלני דחה בתוקף את ההצעה. לאור זאת החליט רובינשטיין כפי שהחליט.

ההצעה לא היתה בעלמא. הפרקליטות העבירה לעיונם של קהלני ופטמן את הנוסח שהיא מבקשת להגיש לבית המשפט. עולה ממנו, כי למעשה ביקשה המדינה לשכתב את פסק דינו של השופט דוד רוזן, תוך שהיא מציעה לקהלני בתמורה להימנע מהסיכון וההוצאות הכרוכים בהליך נוסף. זהו מהלך חריג המעורר תמיהות.

בטיוטת הערעור נכתב, בין היתר, כי במסגרתו "יתבקש בית המשפט הנכבד למחוק מפסק הדין של בית משפט קמא את הקביעות הנורמטיביות שהמערערת סבורה כי נפלה בהן שגגה ... בין היתר מתבקש בית המשפט למחוק את המילים שכתב השופט רוזן: 'הגעתי לכלל מסקנה, כי חשוד הדולה פרטים מחקירתו שלו, אינו עובר בהכרח עבירה פלילית'; וכן 'הנאשם היה רשאי לשוחח עם חברו מני ויצמן אף בנושא עליו סיפר לו מני, דיווחו של יוסי לוי מחקירתו'".

בתמורה הסכימה הפרקליטות, באותה טיוטה, "להשאיר על כנן את הקביעות העובדתיות אשר קבע בית המשפט קמא, ומהן עולה, כי לא התגבשה בלב המשיב כוונה לעבור עבירות פליליות". כאן ניתן לשאול: אם הפרקליטות מסכימה שלא היתה במעשיו של קהלני כוונה פלילית - לשם מה היה צורך בכל ההליך שעבר בשנים האחרונות, עם כל מחירו האישי, הציבורי והכספי?

כאמור, קהלני דחה בתוקף את ההצעה. וכך כתב לרובינשטיין, ארבל, דוד והתובעת אריאלה סגל-אנטלר: "שנתיים וחצי סבלנו משפחתי ואני עד שיצא הצדק לאור פעמיים בענייני. אין אני יכול להתמודד עם הסוגיות המשפטיות שהינכם מעלים בהצעתכם. אני מאמין שלכם יש את הכלים איש איש בתפקידו המכובד. כל הצעתי היא שלא תעשו זאת על גבי. אודה לכם באם תאפשרו למשפחתי ולי גמר חתימה טובה כפי שזכאים אנחנו".

ההליך המשפטי הסתיים, אך לא העניין עצמו: קהלני מבקש להוציא תוך כמה שבועות ספר אודות הפרשה הזו. הספר, בהוצאה עצמית, ייקרא "בכוח האמת", הוא נמצא בשלבי הדפסה וכריכה ובו כ-400 עמודים. קהלני בא חשבון בספרו עם ראשי התביעה והמשטרה, שהתעמרו בו לטענתו ופגעו בו ובמשפחתו.