שר התשתיות, אפי איתם, הורה להפסיק לאלתר את תנועת מיכליות הגז לאתר פי גלילות

ההחלטה התגבשה לאחר שנציגי המשטרה דיווחו לשר, כי כיום לא מתקיים כל בידוק תחתי במיכליות; קודם לכן הורה איתם, כי יש להציב בדחיפות חומת מגן מול מיכלי הגז בצומת גלילות כדי למנוע פיגועים

שר התשתיות, אפי איתם, הורה הערב (ב'), במהלך סיור ראשון שלו בחוות מיכלי הגז בפי גלילות, להפסיק לאלתר את תנועת מיכליות הגז לאתר, כל עוד לא מוסדר הבידוק הבטחוני התחתי של המיכליות. החלטתו של איתם נפלה לאחר שנציגי המשטרה דיווחו לו כי כיום לא מתקיים כל בידוק תחתי במיכליות. איתם הדגיש, כי כל עוד המשטרה לא תודיע כי הבידוק מתקיים לשביעות רצונה, החלטתו להפסיק את תנועת המיכליות - תישאר בעינה.

המשמעות המיידית של ההחלטה הינה שיתוק כמעט מוחלט של פעילות חוות מיכלי הגז בגלילות. לפי הערכות, התמשכות מצב זה למשך מספר ימים עשויה להביא לשיבושים קלים באספקת הגז במדינה, שכן הפעילות חוות הגז בקריית אתא ואשדוד ימשיכו לפעול כסידרה.

קודם לכן הורה איתם, כי יש להציב בדחיפות חומת מגן מול מיכלי הגז בצומת גלילות כדי למנוע פיגועים. עד עתה לא הודיע איתם על אפשרות של סגירה לאלתר של אתר הגז, למרות שההערכות לפני הסיור היו כי יודיע לאלתר על סגירת האתר בשל דו"ח של המשטרה בנושא המיגון.

במהלך הסיור היו דיעות סותרות של המשטרה בעניין היקף המיגון, והנהלת פזגז טענה כי היא עומדת בכל הדרישות.

איתם אמר לחברות פזגז ואמישראגז, בעלות האתר, כי הוא דורש לסיים תוך כחודש את הצבת חומת המגן. נציגי המשטרה אמרו, כי מבחינתם ישנם איומים נוספים של פיגועים, והצבת חומת המגן לא תענה על כל התרחישים של המשטרה. נציגי חברות הגז אמרו כי נדרשות להם שנתיים כדי להשלים את הפינוי של האתר.

איתם אמר, כי אין ספק שהאיום העיקרי על חוות הגז הוא ירי מבחוץ של מרגמות או כלי נשק מסוג אחר, והוסיף: "מצידי תקימו פה חומה עם פחים וחצץ. בלבנון הרמנו חומה דומה בחודש וחצי". איתם ציין, כי במקרה של מלחמה יש לו "תוכנית לפנות את חוות הגז תוך 24 שעות".

מנכ"ל משרד התשתיות יאיר מעיין, אמר כי העביר הנחיה לחברות הגז להקים חומת בטון כבר במאי השנה. חברות הגז הכחישו זאת.

השר נתן לחוות הגז ארכה בת שבוע להציג תוכנית מפורטת להתקנת החומה, שאם לא כן , יורה לרוקן את כל מיכלי הגז בצד הצפוני של החווה.