אלוף בן-ישראל לא יוכל לגבש את תוכנית המו"פ של אלביט מערכות

ועדה בראשות יהונתן עדיאל לא אישרה לראש מפא"ת לשעבר קיצוץ בתקופת הצינון, אך קבעה שתחול מינואר השנה

הוועדה למתן היתרים לקיצור תקופת צינון לפורשי צה"ל ולפורשים משירות המדינה, לא אישרה לאלוף (מיל') יצחק בן-ישראל את קיצור תקופת הצינון, על-מנת שיוכל לעבוד כקבלן עבור חברת אלביט מערכות לשם גיבוש תוכנית אסטרטגית במו"פ.

בן-ישראל פנה לוועדה, על-מנת שיוכל להתקשר עם חברת אלביט מערכות, במטרה שתשכור את שירותיו כקבלן לתוכנית.

בן-ישראל שירת בצה"ל כראש מפא"ת (מחקר ופיתוח אמצעי לוחמה ותשתית טכנולוגית). הוא השתחרר בדרגת אלוף ביוני האחרון. בפועל הוא חדל משירות פעיל ויצא לחופשת שחרור כבר בחודש ינואר, ומאז עסק במחקר באוניברסיטת תל-אביב.

השופט יהונתן עדיאל וחברי הוועדה, סא"ל אורנה דוד ושלום דורון, קבעו, שבמסגרת תפקידו היה לבן-ישראל קשר עם חברת אלביט. לדבריהם, התקשרויות אלביט עם משרד הביטחון עומדות על מאות מיליוני דולרים.

התקשרויות אלה בוצעו באמצעות מפא"ת, שבראשה עמד בן-ישראל. בן-ישראל טען, באמצעות עו"ד רנאטו יאראק, כי הוועדה חייבת לתת לו את ההיתר, אם לא יהיה בכך משום פגיעה בטוהר המידות.

לדבריו, לא היתה לו מעורבות בהחלטה על ההתקשרות עם אלביט, שכן זו התקבלה לפני שנים, ואין חשש שהעסקתו באלביט נעשית כתמורה עבור זכות שבן-ישראל העניק בתוקף תפקידו לאלביט.

הוועדה קובעת, שפגיעה בטוהר המידות אינה מחייבת הוכחה של פגיעה בפועל. לדברי הוועדה, די בקיומו של חשש לפגיעה בטוהר המידות, העולה מעצם מעמדו של בן-ישראל והסמכות שהיתה לו בתוקף תפקידו הציבורי. במקרה זה קובעת הוועדה, לאור היקפם של הקשרים העסקיים ששררו בין אלביט לבין משרד הביטחון בתקופת שירותו של בן-ישראל, ולאור תפקידו הבכיר וההשפעה הרבה שהיתה לו, וכדי להסיר חשש לפגיעה בטוהר המידות, אין לקצר לבן-ישראל את תקופת הצינון הקבועה בחוק (שנה).

עם זאת, מאחר שיצא לחופשה בינואר, החליטה הוועדה לקבל את הצעת ראש אכ"א, לפיה תקופת הצינון תתחיל מינואר השנה.

בתוך כך, הוועדה אישרה לאל"מ (מיל') יוסף גז, לפעול מטעם חברת רפא"ל בארה"ב במסגרת תפקידו כמנהל שיווק בחברה. זאת, לאור העובדה שסיים את תפקידו בצה"ל ב-20 לאוגוסט 2001. לסא"ל (מיל') אלטו גל הותר לעבוד כשכיר בחברת קומ-דע. זאת, למרות שלא חלפה שנה מפרישתו מהצבא.