רם עמנואל, לשעבר קצין צה"ל ויועץ לקלינטון, הוא הישראלי הראשון בבית הנבחרים האמריקני

בסנט החדש יהיו 11 יהודים, לעומת 10 בסנט היוצא * בבית הנבחרים: 26 * הקונגרס הבא יהיה אולי יותר פרו-ישראלי מקודמו, בעקבות פרישת מחוקקים בלתי אוהדים

הרכב שני בתי המחוקקים בקונגרס החדש, שיתכנס בתחילת 2003, מבטיח שענייני ישראל יוסיפו לזכות בטיפול אוהד על גבעת הקפיטול בשנתיים הבאות, במסורת הקונגרסים הקודמים, ואולי אף יותר. פרישת כמה מחוקקים שלא הצטיינו באהדה יתרה לישראל צפויה לחזק מגמה זו. כך אומרים גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון.

גבעת הקפיטול היתה מאז ומתמיד מעוז של תמיכה חזקה בישראל, שנשענת על בסיס דו-מפלגתי חזק. יהודי ארה"ב נוטים להצביע בעד המפלגה הדמוקרטית, דפוס שאולי החל להיסדק בבחירות שהתקיימו שלשום, אבל בין התומכים הנלהבים ביותר של ישראל נמצאים צירים וסנטורים רפובליקניים, שחלקם מקורבים לחוגים נוצריים אדוקים.

שיקולים אלקטורליים יכולים אולי להסביר רפלקס פרו-ישראלי מותנה של סנטורים או צירים ממדינת ניו-יורק, למשל, אבל שיקול כזה אינו יכול להסביר את העמדה הפרו-ישראלית החזקה של טום דיליי, הרפובליקני החזק ביותר בבית הנבחרים, שבמחוז הבחירה שלו בטקסס אין כמעט יהודים.

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ביקשה וקיבלה מכל המתמודדים על מושבים בשני הבתים הצהרות בכתב לגבי יחסם לישראל. רובם ככולם הגדירו עצמם כאוהדים.

מקור חשוב לתמיכה בישראל על גבעת הקפיטול הוא המחוקקים היהודיים, שמספרם בשני בתי הקונגרס עולה בהרבה על שיעורם באוכלוסייה. מספר היהודים בסנט החדש יהיה 11 (11% מכלל הסנטורים) בהשוואה ל-10 בסנט הקודם. עוזר של מחוקק יהודי התבדח אתמול: "נו, עכשיו יוכלו הסנטורים היהודיים לקיים מניין, גם אם אחד מהם ילך לשחק גולף".

שני היהודים החדשים בסנט יהיו הדמוקרט פרנק לאוטנברג, מיליונר מניו-ג'רזי, ששירת בסנט בעבר, והרפובליקן נורם קולמן, ראש עיר לשעבר, שהביס שלשום את הדמוקרט וולטר מונדייל במינסוטה. מונדייל, כזכור, גויס לדגל כדי להחליף את הסנטור היהודי פול וולסטון, שנספה בתאונת מטוס.

בבית הנבחרים החדש ישרתו 26 יהודים, כמו בקונגרס הקודם (מתוך 435 צירים). התוספת היחידה לקבוצת הצירים היהודיים (במקום יהודי שפרש) הוא רם עמנואל, בן 41, שהיה יועץ בכיר לנשיא לשעבר ביל קלינטון בענייני מדיניות פנים. עמנואל, יליד שיקאגו, שירת כקצין בצה"ל. הוא בן לאב ישראלי, רופא ילדים שהיגר לארה"ב בשנות ה-50. מעובדת היותו בן לישראלי, עמנואל הוא כנראה המחוקק האמריקני הראשון שנושא, או זכאי לשאת, דרכון ישראלי.

אתר האינטרנט של עמנואל אינו מזכיר אפילו במלה אחת את מוצאו הישראלי, אבל הוא היה ידוע היטב לדיפלומטים בשגרירות ישראל בוושינגטון בתקופת ממשל קלינטון. עמנואל היה הרוח החיה בתיאום הפגישה ההיסטורית בין ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, לבין יאסר ערפאת ב-1993. אומרים שהוא גילה כשרון דיפלומטי יוצא דופן בביצוע המשימה.

כמה מהמחוקקים שלא אהדו במיוחד את ישראל, או את הסיוע לישראל, פרשו, או הפסידו בבחירות:

הציר הרפובליקני סוני קאלאהאן מאלבמה, לשעבר יו"ר ועדת המשנה לפעולות זרות שליד ועדת ההקצבות. "לקאלאהאן היתה אלרגיה לכל סיוע חוץ, ואת הסיוע לישראל הוא אהב פחות מכל, בגלל גודלו", נזכר מקור פרוישראלי.

הציר ג'יימס טראפיקאנט, שתמך בפושע המלחמה ג'ון דמאניוק, מרצה תקופת מאסר לאחר שנמצא אשם במעשי שחיתות.

הצירים ארל הילארד וסינתיה מקני, שני שחורים דמוקרטיים מאלבמה וג'ורג'יה, שפשוט לא אהבו את ישראל, הובסו בבחירות המקדימות לאחר שגורמים יהודיים הזרימו סכומי עתק למתחריהם.

הציר דיוויד בוניור, דמוקרט בכיר ממישיגן, עתירת אמריקנים ממוצא ערבי.

מבחינתם של גורמים פרו-ישראליים, מועכרת התמונה הוורודה הזו על-ידי בחירתו לסנט של ג'ון סאנונו, רפובליקני מניו-המפשיר שמשפחתו ממוצא לבנוני. דפוס ההצבעות שלו בסוגיות ישראליות לא חיבב אותו במיוחד על אייפא"ק, אך הוא הבטיח לתמוך בסיוע האמריקני לישראל ובשמירה על עליונותה האיכותית.

לפי כמה הערכות, העובדה שאותה מפלגה שולטת בבית הלבן ובקונגרס תחיש את מתן הסיוע השנתי לישראל. הסיוע לשנת הכספים 2002, שהסתיימה ב-30 בספטמבר, עדיין תקוע בצנרת החקיקה בגלל חילוקי דעות בין הסנט, בשליטה דמוקרטית, לנשיא ג'ורג' בוש בנושאים שאינם קשורים בישראל. נראה שפקקים כאלה יהיו נדירים בשנתיים הבאות.