פרויקט ויסקונסין יוצא לדרך: יטפל בהשבה לתעסוקה של כ-14 אלף "מובטלים כרוניים"

ההיקף הכספי של הניסוי, שיימשך שנתיים, נאמד ב-800 מיליון שקל

פרויקט ויסקונסין יוצא לדרך. הקבינט החברתי-כלכלי הורה למנכ"ל משרד העבודה והרווחה לחתום על ההתקשרות עם חברת שלמה קרמר, לתכנון ניסוי התוכנית להבטחת תעסוקה, הידועה בכינוי "תוכנית ויסקונסין". ההיקף הכספי של הניסוי, שיימשך שנתיים, נאמד ב-800 מיליון שקל. עלויות התכנון נאמדות ב-20 מיליון שקל. עלויות התפעול של המרכזים הניסיוניים נאמדות ב-80 מיליון שקל, שבגינם כבר ניתנה הרשאה להתחייבות.

המרכזים יגייסו ויעסיקו כ-200 עובדים, שיטפלו בהשבה לתעסוקה של כ-14 אלף מקבלי הבטחת הכנסה ("מובטלים כרונים").

לדברי קרמר, "התחלנו לעבוד כבר ביום שבו אנחנו חתמנו על החוזה - 21 באוקטובר 2002. תוכנית העבודה השלמה תופעל עם הגעת המומחים הזרים לארץ". קרמר מעריך, שמומחים אלה, המגיעים מארה"ב ומהולנד, יגיעו בחודש הקרוב.

לתמרץ מובטלים כרוניים

פרויקט ויסקונסין נועד לתמרץ מובטלים כרוניים שבמשך שנים רבות אינם מסוגלים או אינם רוצים לחזור למעגל העבודה. מדובר במודל שנוסה במדינת ויסקונסין בארה"ב, ולא ברור באיזה מידה של הצלחה, ושלטענת מפעיליו הביא להחזרתם של המובטלים הקשים לשוק העבודה.

בישראל מיועד הפרויקט בעיקר למקבלי הבטחת ההכנסה והשלמת הכנסה, שיידרשו למעשה לקבל כל הצעת עבודה וכל הכשרה מקצועית שתוצע להם. וזאת בתמורה להמשך קבלת קיצבת הבטחת הכנסה. בשלב הראשון מדובר בפיילוט שיקיף 14 אלף מקבלי הבטחת הכנסה, שיישלחו להכשרות מקצועיות ולהסבות מקצועיות. כן מדובר במציאת פתרונות נקודתיים למשל לאימהות חד הוריות שלא יוצאות לעבודה בגלל העדר מעונות יום או סידור לילדיהן, וכן למובטלים שאינם יכולים או רוצים לקחת עבודה שהוצעה להם מחוץ למקום מגוריהם, בגלל עלויות נסיעה גבוהות.

הפרויקט יופעל בזיכיון על-ידי גורמים חיצוניים מהסקטור הפרטי, כולל מארה"ב. על הפרויקט בישראל תפס אבהות שר העבודה והרווחה שלמה בניזרי. עם זאת מדובר ביוזמה שנדחפה במשך שנים על-ידי אגף התקציבים באוצר בין השאר בניסיון להחליש את שירות התעסוקה ולהפריט את מסגרות ההכשרה המקצועית במשרד העבודה.