ספרד חוטפת רסיסים

התגובות הצ'יליאניות על מעצרו של הגנרל אוגוסטו פינושה היו זועמות, עד כדי כך שכמה חברות ספרדיות הפועלות במדינה אף התערבו למען שיחרור הגנרל * אלא שכלכלתה השבירה של צ'ילה לא מאפשרת לה לנקוט בצעדים אחרים, זולת כמה מסרים עצבנים

הגנרל אוגוסטו פינושה עשוי למצוא את עצמו בקרוב בדרך הביתה, לצ'ילה, אבל את השלכות מעצרו בבית החולים הלונדוני אפשר יהיה להרגיש עוד זמן מה, ולא רק בלונדון. המפנה המדהים שהתחולל בכלכלה הצ'יליאנית במהלך 10 השנים האחרונות הפך אותה לאחת משותפות הסחר הגדולות ביותר של אירופה בדרום אמריקה.

מקרב מדינות אירופה היתה זו בעיקר ספרד שהובילה את הידוק קישרי המסחר עם צ'ילה, והיום היא נחשבת למשקיעה העיקרית בה, עד כדי כך שעומק המעורבות או ההסתבכות שלה במדינה הלטינית, עשוי להיות בעל השלכות הרסניות על יצואנים ספרדים, שרק בשנה האחרונה מכרו לצ'ילה מוצרים ושירותים בהיקף של 620 מיליון דולר.

יצרן ספרדי של מכונות משחקי מזל היה הראשון שהזהיר כי על רקע התגובה השלילית בצ'ילה למעצרו של פינושה מתחילה להסתמן ירידה בהזמנות למוצריו. אולם היתה זו דווקא קבוצת האנרגיה הספרדית אנדסה (Endesa), שהשקיעה את מיטב כספה בצ'ילה, אשר התגלתה כלוביסטית העיקרית שיצאה להגנה על האינטרסים התעשייתיים הספרדים. רודולפו מרטין ווילה, נשיא אנדסה, פנה לראש ממשלת ספרד, חוזה מריה אסנאר, ודרש ממנו להתערב מיידית ולהביא לשיחרורו של פינושה.

הרקע לכך פשוט: בשנה שעברה רכשה אנדסה נתח של כשליש באנרסיס (Enersis), קבוצת האנרגיה המובילה בצ'ילה, תמורת 1.3 מיליארד דולר. כיום מעורבת אנדסה במאבק משפטי הכרוך בעיסקה, והיא חוששת כי הצדק לא ינצח והמערכת המשפטית הצ'יליאנית תצא כנגדה בשל הזעם הרב הסוחף בימים אלו את הציבור בצ'ילה.

כל השמות הגדולים בקהיליית העסקים הספרדית השקיעו בעשור האחרון באופן מסיבי למדי במשק הצ'יליאני. בנק סאנטאנדר הוציא 770 מיליון דולר על הקמתן וביסוס מעמדן של החברות-הבנות שלו בצ'ילה. טלפניקה (Telefnica) הספרדית רכשה לפני שמונה שנים נתח של %43 בחברת הטלפונים המקומית CTC תמורת 468 מיליון דולר, השקעה ששווייה נאמד היום ב-3 מיליארד דולר. בנק בילבאו ויסקאיה ובנק סנטרל היספאנו הקימו גם הם שורה ארוכה של חברות-בנות במהלך השנתיים האחרונות.

חברת הבנייה פרוביאל (Ferrovial) מחזיקה בידיה הזמנות בשווי של 750 מיליון דולר בשוק המקומי. דראגאדוס עסוקה עתה בשיפוץ נמל התעופה של סנטיאגו ולחברת סאקיר יש צבר הזמנות בנייה בשווי של 600 מיליון דולר. משפחתו של פינושה ומפלגות הימין התומכות בו טוענות כי הן מתכוונות לדרוש חרם על חברות ספרדיות ועל האינטרסים הספרדים במדינה. זוהי אולי הסיבה לכך שאסנאר אמר, כי הוא מקווה שבתי המשפט יאפשרו את חזרתו של פינושה לצ'ילה.

בריטניה היתה ונותרה היעד העיקרי כלפיו מופנה הזעם הצ'יליאני. שגרירות בריטניה בסנטיאגו אף הזהירה חברות בריטיות הפועלות במדינה "לשמור על פרופיל נמוך ולבחון מחדש את סידורי הביטחון שלהן". בריטיש איירווייז, למשל, כבר קיבלה כמה איומים והתראות על הטמנת פצצות.

מעורבותה של בריטניה בכלכלה הצ'יליאנית היא מרוכזת בהרבה מזו של ספרד. אחת ממטרות ביקורו של הגנרליסימו פינושה בבריטניה היתה ביקור מתוכנן בבריטיש אירוספייס, במסגרתו היה אמור לדון בעיסקת טילים ובהזמנות של הצי הצ'יליאני. עיסקה כזו היתה מחזקת את הנוכחות הבריטית בדרום אמריקה ומסייעת לצ'ילה להמשיך בביסוס כוחה הצבאי וחיזוק מעמדה באיזור.

התעשיות הצבאיות האמריקניות זוכות זה זמן מה בחלק הארי של ההזמנות הצבאיות של צ'ילה. הן גם אלו שיוצאות נשכרות מחילוקי הדיעות המתמשכים בין צ'ילה ומדינות אירופה ומאד מתאים להן שפינושה יישאר בלונדון. פריגטות המלחמה שהזמינה צ'ילה במספנות בריטיות, בהיקף של 900 מיליון דולר, עומדות עתה על שירטון, וגם בואם של שני אדמירלים מהצי הצ'יליאני ללונדון כדי לעמוד מקרוב על קצב התקדמות העבודות לא מקל על המתיחות.

העובדים במספנות הצי בספרד, אשר לאחרונה סיפקו לצ'ילה צוללות מסוג סקורפיון בהיקף של 200 מיליון דולר, תוהים עתה האם ישלימו את בניית הפריגטה מדגם F‏100, שהזמינה ממשלת צ'ילה בשנה שעברה. על פי הערכות, אמורה צ'ילה לקבל לידיה במהלך השנים הקרובות ספינות מלחמה בהיקף של כמיליארד דולר.

עם זאת, תיאלץ עתה ממשלת צ'ילה ללכת על ביצים, כדי לא לעורר יותר מדי את זעמן של מדינות אירופיות רבות, ביניהן צרפת ושבדיה, שגם הן, כמו בריטניה וספרד, מחכות בתור עם צו מעצר לגנרל פינושה. מדינות אירופה אחראיות על יותר ממחצית ההשקעות הזרות במדינה, השקעות אשר נכון להיום נאמדות ב-%5 מהתוצר המקומי הצ'יליאני. והצ'יליאנים, עם כל זעמם, אינם יכולים להתעלם מעובדה כה פשו טה.

למרות תהליכים מהירים של הסרת הפיקוח והרחבת השקיפות, ועל אף מצבם הטוב, יחסית, של השווקים הפיננסים בצ'ילה, הצליחה הכלכלה המקומית להסוות את חולשותיה הבסיסיות. מצד אחד היא נהנית, אומנם, מדירוג אשראי של A-, אולם מנגד, תלויה כלכלת המדינה בייצוא סחורות, ואילו הסקטור הפרטי שלה כורע תחת נטל נכבד של חובות למוסדות פיננסיים בחו"ל.

צ'ילה סובלת כבר עתה מגירעון בחשבון השוטף שלה. למרות שכמה ביטולי הזמנות עשויים לצמצם את קצב הגידול של הייבוא, נדרשת הכלכלה הצ'יליאנית לשמור על זרם יציב של השקעות חיצוניות ממקורות רבים ככל האפשר, כדי לשמור על תחזיות צמיחה ל-99'.