עוקף קריות: אין פשרה על האגרה

משרדי התחבורה והאוצר מורידים את הכפפות במאבק נגד ראשי הערים: "אם הכביש לא יקודם ככביש אגרה באמצעות הסקטור הפרטי - לא יהיה כביש"

החרפה במחלוקת בין ראשי הערים בקריות לאנשי המקצוע במשרד התחבורה והאוצר על דרך מימון הפרויקט. לדברי גורמים במשרדי האוצר ובתחבורה, "אם כביש עוקף קריות לא יקודם ככביש אגרה באמצעות הסקטור הפרטי - לא יהיה כביש".

לדבריהם, "אם הכביש יקודם מהשקעה תקציבית, קידומו יעשה בעתיד שלא נראה לעין. ראשי העיר צריכים להפנים שתשלום עבור נהיגה בכבישים אינה קנס או הטלת מס אלא ההשתתפות בהוצאות המדינה. מי שנהנה מהפריבילגיה של הנהיגה ברכב פרטי - שישלם. לא יכול להיות שהנהגים הפרטיים לא ישאו בחלק מההוצאות שנגרמות מעצם הנהיגה. טענת ראשי הערים, 'למה דווקא להתחיל בחיפה' היא מגוחכת, כיוון שיש תוכניות לכבישי אגרה גם בירושלים וגם בתל-אביב. כבישי אגרה היא דרך חשובה ומשמעותית להתמודד מול ביקושי התנועה ההולכים וגדלים".

עמדה זו, המשותפת לשני המשרדים, מהווה למעשה פתיחה של חזית נגד ראשי הערים בקריות, שהתנגדו לקידום הכביש ככביש אגרה בשיטת ה-BOT. מבחינת אנשי האוצר והתחבורה, קידום הכביש יכול לרדת מסדר היום במידה ולא תתקבל הסכמה על קידומו ככביש אגרה.

מנכ"ל יפה נוף, ד"ר דורון בלשה, אמר ל"גלובס": "לכולם ברור שמדובר בכביש MUST ולא בכדי הממשלה שמה אותו בסדר עדיפות עליון. כביש עוקף קריות הוא עמוד השדרה של חיפה והקריות, ואנחנו מצידנו נמשיך בסיום האישור הסטטוטורי וקידום זמינות".

לפני כחודש, לאחר דיון בוועדת הפנים של הכנסת, בו הוצגה התנגדותם של ראשי הערים בקריות לקידום הכביש ככביש אגרה, החליט יו"ר ועדת המכרזים לפרויקט, דוד גרשונוביץ על הקפאת פירסום המכרז למיון מוקדם (P.Q) שהיה מוכן לפירסום. ההקפאה עומדת בעינה, וטרם נקבע תאריך חדש לפרסומו.

ראשי הערים הציגו שתי סיבות מרכזיות להתנגדותן: האחת היא, כי מדובר בכביש מטרופוליני שמטרתו לשרת את הקריות ולא ייתכן שכביש כזה יהיה כביש אגרה; שאלתם השנייה היתה, מדוע משרד התחבורה והאוצר מקדמים כביש אגרה בחיפה ולא במרכז הארץ.

סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה, צ'רלי סלומון: "מבחינת היקף ומורכבות, מתאים הכביש לקידום באמצעות הסקטור הפרטי, ומשום כך לא קודם בשיטה התקציבית. אם הכביש יתוקצב מתקציב משרד התחבורה, הדבר ייקח הרבה מאוד שנים".

כביש עוקף קריות, שאורכו 12 ק"מ, מחבר את כביש 4 בצפון במחלף כרי נעמן דרך הקריות ועד לדרך קישון בדרום. הכביש מתחיל בלב העיר התחתית ונגמר בסמוך לעכו. חברת יפה נוף מקדמת את חלקו הדרומי של הכביש מתקציבה, ואילו החלק הצפוני תוכנן להתבצע בשיטת ה-BOT.