דרך ארץ תסלול את כביש חוצה ישראל בקטע הצפוני (18). כך התברר בשבוע שעבר,
לאחר התקדמות מהותית במשא ומתן שמנהלת החברה מול משרד האוצר והתחבורה לעניין
הארכת חוזה הזיכיון.
בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר (ג'), בנוכחות מנכ"ל משרד התחבורה בן-ציון סלמן,
רכז תחבורה באוצר אופיר קרני, סמנכ"ל תשתיות, צ'רלי סלומון, יו"ר דרך ארץ,
פנחס כהן והמנכ"ל אהוד סביון, חלה התגמשות הדדית בדרישות הצדדים. הנקודה המרכזית
במחלוקת בין המדינה לזכיין היתה סביב יעד הפדיון.
כל צד במו"מ רצה לשפר את מצבו ביחס לחוזה הזיכיון המקורי. מיעד הפדיון נגזרים
בין היתר תוכנית עתידיות להרחבה, גובה מענק ההקמה מערכת אבטחת הפיצויים ועוד.
כאמור, בפגישה האחרונה חלה התקדמות מהותית, שתביא לדברי המשתתפים לחתימה על
הסכם בתוך מספר שבועות.
לפני חודש נקלע המו"מ למבוי סתום, בעקבותיו אמרו נציגי משרד התחבורה, כי אם
לא תהיה התקדמות משמעותית עד סוף דצמבר, יפורסם מכרז חדש לקטע הצפוני. כל צד
טען שהצד שכנגד מנסה לשפר עמדות כלכליות על חשבון האחר. הפער ביעדי הפדיון
עמד על 20%-15%, וכיום, לאחר הפגישה האחרונה, הוא עומד על 4%-3%.
יו"ר דרך ארץ ומנכ"ל אפריקה-ישראל השקעות, פנחס כהן, אמר ל"גלובס": "יש פריצת
דרך משמעותית. הפערים שנותרו הם ברי גישור. אם החוזה יסוכם, ההישגים של המדינה
מבחינה כלכלית הם פנטסטיים. המשך סלילת הכביש בקטע הצפוני על-ידי דרך ארץ נראה
כהמשך טבעי והגיוני לא רק לחברה, אלא לטובת המשק בכלל".
נציגי המדינה אמרו, כי "המחיר בסופו של דבר ייסגר על-פי הערך האמיתי של העיסקה.
כל הצדדים צריכים להיות מרוצים. אף אחד לא יצא פראייר".
ההערכה היא, כי תוך מספר שבועות ייחתם החוזה ולקראת סוף מארס יתחילו העבודות
בפועל, לאחר שיושלמו ההליכים הסטטוטוריים ויגויס ההון למימון הפרויקט.
כהן הוסיף, כי על מנת להשלים את המו"מ צריכים להתקיים שני תנאים: גישור על
הפערים הקטנים בין דרך ארץ והמדינה, וקיום ההתחייבויות לליווי הפרויקט שנתנו
הבנקים המממנים.
עלות קטע 18 - מצומת ברקאי לצומת אליקים - נאמדת ב-215 מיליון דולר. אורכו
כ-17 קילומטר. דרך ארץ תקבל מענק הקמה בסך 85 מיליון דולר. דרך ארץ תממן את
העבודות באמצעות הנפקת אג"חים בהיקף של 600 מיליון שקל. רוב האג"חים יונפקו
לגופים מוסדיים לתקופה של 20 שנה וחלק קטן מבנקים מסחריים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.