השלב הבא: נסד"ק

לפני שבועיים גייסה פינג'אן 10 מיליון דולר, בנוסף ל-4 מיליון שגוייסו בשנה שעברה. מוניטין, קשרים, והבנת המנגנון של יצירת תקנים בתעשיית המחשבים, מסייעים לה למשוך משקיעים

חברת פינג'אן, הנחשבת לאחת מחברות הסטרט-אפ המבטיחות בארץ, גייסה בשבועות האחרונים סכום של 10 מיליון דולר בסיבוב השקעות חדש אליו הצטרפו משקיעים חדשים מדי שבוע. רשימת משקיעים מכובדת הכוללת בין היתר את חברת SECURITY, DYNNAMICS קרן APEX, חברת ההשקעות היפנית CSK וחברת ההשקעות האמריקאית RRE.

בסיבוב הקודם גייסה החברה בת השנתיים כ-3.2 מיליון מקרן סטאר ובסמר האמריקאית, והסכום הכולל של שלושת סיבובי גיוס ההון שלה עומד כיום על 14 מיליון דולר. אם הכל יימשך כמתוכנן, החברה שוקלת להיכנס בעוד כמה חודשים לתהליך הנפקה בארה"ב ונראה שהיא נמצאת בדרכה לנסד"ק.

מדוע מתדפקים המשקיעים על דלתה של החברה? פינג'אן הצליחה למקם את עצמה באחד מהתחומים המרתקים ביותר בעולם התוכנה. כמעט כל BUZZWORD ("זמזומילה") המדליקה כיום את המשקיעים נמצאת בתחום העיסוק שלה: אבטחת מידע, ג'אווה, תקשורת דיגיטלית, מיחשוב רשת מיקרוסופט ואינטרנט - בכולם היא עוסקת.

הכל החל לפני פחות משנתיים, כאשר שלמה טובול, כיום נשיא פינג'אן, פרש מחברת אינטל. "כשעזבתי את אינטל, התפניתי להסתכל סביבי וחשבתי 'מה עושים היום?'", הוא משחזר. "חברת סאן פרסמה אז תחרות עולמית לבניית יישומוני ג'אווה, (אפלטים) ומכיוון שתוכנות הן אחד מהדברים האהובים עלי ביותר, החלטתי לגשת לתחרות עם תוכנת אבטחה קטנה.

"התחלתי לפתח, וכשנכנסתי לעומק הבעיה, הבנתי שמה שפיתחתי, אסור שיילך לתחרות. זהו חלון הזדמנות אדיר. החלטתי לא להגיש את התוכנה לתחרות ולהמשיך לפתח אותה ולהוציא על המודל כולו פטנט". כך החלה חברת פינג'אן את דרכה לבניית מעמד חשוב בתחום אבטחת יישומוני שפות הרשת ג'אווה ואקטיבאקס.

המהירות בה הצליחה לבסס מעמד של מושקעת נחשקת בקרב המשקיעים ממחישה את המשקל העצום של מוניטין בתחום הון הסיכון. טובול היה היזם הישראלי הראשון שמכר חברת סטרט-אפ ישראלית לענק אמריקאי - אינטל, ולכן לא התקשה לשכנע את המשקיעים שיש לו אוצר בראש. כך יצא שלמרות העובדה שהפעילות של החברה היתה רק בחיתוליה, הוא הלהיב את דמיונם של כמה משקיעים המקורבים

בחודש מאי 1996 פינג'אן ביצעה סבב גיוס ראשון, במהלכו גייסה 815 אלף דולר מקרן סטאר. בנוסף, גוייסו עוד רבע מיליון דולר בהשקעה פרטית בה השתתפו שלושה מומחים ידועי שם בתחומי פעילותה: ג'ים אובזו, מחברת RSA, המובילה העולמית באבטחת מידע, סטרטון קלנדון מחברת וויסיין, העוסקת במתן "תעודות יושר" באינטרנט, ומארק יונג מחברת וורלד-טוק, העוסקת בתקשורת.

עם סיוע כה חיוני ויוקרתי, היא יכלה למקד את מיקומה כמובילה של התקן העולמי להגנה מפני "יישומים עוינים". באוגוסט שנה שעברה היא גייסה 3.15 מיליון דולר בסיבוב נוסף, בו השתתפו קרן סטאר ו-BESSEMER. לפני שבועיים היא סיימה את סבב ההשקעות הגדול ביותר, בהיקף של 10 מיליון דולר, למרות שבתחילה תוכננו לגייס 8 מיליון דולר "בלבד".

הגב המקצועי והמעורבות של מומחים אמריקאים בעלי שם איפשרו לחברה הישראלית הזעירה להקים את FUONDATION JAVA SECURITY - איגוד חברות העוסקות בהגנה לסביבת JAVA.

במסגרת פעילות זו היא יצרה יחסים הדוקים עם המפתחת של שפת ג'אווה, JAVASOFT, החברה הבת של סאן. כמו-כן הצטרפו לאיגוד גם חברות ענק כמו סיסקו, המובילה העולמית בתחום נתבי התקשורת לאינטרנט והחברה השנייה בתחום ההגנה באמצעות "חומות-אש" (FIREWALLS) לאחר צ'קפוינט הישראלית.

סיסקו ממצבת עצמה כיום כמובילה העתידית בתחום זה, מכיוון שמוצריה (נתבים ומתגים) מהווים מרכיב חיוני בתיפקודה של כל חומת-אש. למרות שהיא נכנסה לתחום רק לאחרונה, סיסקו מכרה ברבעון האחרון מוצרי FIREWALL בהיקף כולל של 16 מיליון דולר, לעומת מכירות של 17 מיליון דולר בצ'קפוינט.

בעקבות כניסתה לאיגוד JSF של פינג'אן, מנהלת סיסקו מגעים לחתימה על הסכם OEM עם פינג'אן. ראפטור האמריקאית, חברה אחרת באיגוד, כבר חתמה על הסכם דומה, והיא מתכננת למכור את מוצרי פינג'אן בהיקף כולל של 3-2 מיליון דולר בשנה הקרובה.

פינג'אן עצמה התחילה במכירות רק בחודשים אפריל-מאי השנה. בתחילת השנה היא הקימה מערך הפצה גדול, המקיף כ-17 מפיצים בארה"ב, ומפיצים נוספי ברחבי העולם. במקביל נחתמו הסכמי OEM עם מספר גורמים המשווקים מוצרי אבטחה ותקשורת במגמה לשלב את האבטחה במוצריהם.

מאז, היא מדווחת, המכירות גדלות ברציפות בקצב של %300 לרבעון ועל פי הערכתה היא תגיע להיקף מכירות של כמה מיליוני דולרים במהלך השנה. היעד האמיתי, כמובן, הוא השתלבות בסביבות JAVA ומיקרוסופט המקוריות, אך לכך יש לה עוד זמן. אלא שמעבר למה שנראה כהצלחה במכירות, השוק צועד, ככל הנראה, למה שמכונה בעגה הצבאית "מעבר הכרחי". "אנחנו רוצים להיות הסמל העולמי למערכת האבטחה בשיטות המיחשוב החדשות", אומר טובול.

"כשהתחלנו את הפיתוח, JAVA הוטמעה רק בדפדפני הרשת של נטסקייפ, אבל כיום היא מיושמת בכעשרים מיליון דפדפנים. בנוסף, שיטת ACTIVEX הפכה לבסיס התיפעול כל יישומי מיקרוסופט. בפועל, רוב המשתמשים מאפשרים לתוכנות ולדפדפן לקלוט ולהפעיל יישומונים, אפילו ללא ידיעתם, וכבר כיום הם מחטטים במערכותיהם מבלי להותיר סימני היכר".

ברשימה התופחת של יישומונים "פסולים" שהעמידה פינג'אן לרשות המשתמשים, רשומים עשרות תוכנות חשודות. יישומונים אלה יכולים להעתיק, לשנות או למחוק קבצים, לסתום את הזיכרון במחשב, לשלוח מידע החוצה בלי להתגלות או להטריד, ולהציג הודעות ומסרים בוטים על המסך.

אולם לא רק באינטרנט מדובר. מיקרוסופט מבססת את כל אסטרטגיית המיחשוב העתידית שלה על יישומונים שיפעלו במתכונת ACTIVE X, המאפשרת לתוכנות המגיעות מהרשת לגשת ישירות למערכת ההפעלה.

במהלך הפיתוח של שיטת ACTIVE X אצה מיקרוסופט כדי לסגור את הפער מול -"בינתיים אין לנו תביעות מאיש, מכיוון שהבקשות לפטנטים עדיין נבחנות, אך לכשיאושרו, נוכל לדרוש תמלוגים מכל מי שעוסק כיום בתחום", סבור טובול. תהליך דומה קרה בחברת צ'קפוינט, אשר רשמה פטנט על שיטת הבדיקה והסינון של חומת-האש בין רשומות מחשבים, ולאחר שקיבלה את האישור לפטנט, פנתה למתחרותיה ואף קיבלה תמלוגים ממכירותיהם, בגין זכויותיה. JAVA, והמפתחים שלה לא נתנו משקל רב לנושא האבטחה. היא לא טרחה אף לסגור את הפירצה בפטנט. פינג'אן קפצה על המציאה: הבקשות לפטנטים שהגישה מכסות הן את ההגנה הבסיסית ל-JAVA והן את ההגנה על מכלול ושיטת הפעלת היישומונים של מיקרוסופט. * ***«« השלב הבא: נסד"ק * ***« לפני שבועיים גייסה פינג'אן 10 מיליון דולר, בנוסף ל-4 מיליון שגוייסו בשנה שעברה. מוניטין, קשרים, והבנת המנגנון של יצירת תקנים בתעשיית המחשבים, מסייעים לה למשוך משקיעים