פרופ' קלוד קליין, מומחה למשפט חוקתי: תוצאות הבחירות - בשורה מעודדת למדינת ישראל

"ישראל הולכת בכיוון הנכון; חל גידול בכוחן של המפלגות הגדולות וזה בפירוש מצדיק אופטימיות זהירה"

בבוקר שאחרי הבחירות היה פרופ' קלוד קליין, דיקן המכללה האקדמית למשפטים ברמת גן, אחד האנשים היותר אופטימיים בארץ. על רקע האכזבה הכללית מתוצאות הבחירות, ששוב לא מובילות להקמת קואליציה איתנה, הכריז פרופ' קליין, מומחה למשפט חוקתי, שישראל דווקא הולכת בכיוון הנכון.

"אם ניקח את המדד של סך כל הקולות שקיבלו שתי המפלגות," טוען הפרופ' קליין, "הרי שאם בבחירות הקודמות היה מדובר ב-38 קולות היום אנחנו מדברים על 56 קולות. כך שחל גידול בכוחן של המפלגות הגדולות וזו בפירוש בשורה מעודדת שמצדיקה אופטימיות זהירה. אנחנו כנראה נמצאים בראשיתו של תהליך תיקון איטי, שיצמצם בסופו של דבר את מספר הרשימות".

אבל ההנחה בארץ היתה שביטול ההפרדה בין הבחירות לכנסת לבחירות לראש הממשלה יפתור אחת ולתמיד את הבעיה הזו.

"נכון שזו היתה ההנחה ואני לא חושב שצריך לומר שהתבדינו. העניין בתנודות חברתיות הוא שאתה לא יכול לצפות לפתרונות בשיטת הזבנג וגמרנו. התיקון יכול לקחת כמה סיבובי בחירות, ועובדה שכבר בבחירות הנוכחיות עלה כוחן של המפלגות הגדולות. הבעיה היא שהמגמה החיובית הזו עלולה לגרום לעניין פחות חיובי ולדרבן את המפלגות הגדולות ללכת לבחירות בעוד שנה".

מתוך הנחה שכל בחירות רק יגדילו את כוחן?

"כן, מתוך הבנה שאנחנו נמצאים בתוך התהליך. המנהיגים של המפלגות הגדולות בפירוש מבינים את התהליכים הללו".

בעצם אין סיבה לפעול לשיטת הבחירות. צריך רק להמתין בסבלנות?

"לא, לא. אמנם מתקיים תהליך של צמצום מספר הרשימות אבל כל עוד השיטה היא שיטה יחסית ארצית יהיו כאן הרבה רשימות. מדובר בבעיה מבנית שקשורה בשיטת הבחירות. שיטת הבחירות היחסית ארצית גורמת לפיצול יתר של רשימות וזה לא פטנט מיוחד שלנו. העובדה היא שבהולנד היו בחירות לפני שמונה חודשים ולפני שבוע הם נאלצו ללכת לבחירות שוב והולנד, צריך להזכיר, היא המדינה היחידה בעולם שבה נהוגה שיטת הבחירות הנהוגה בישראל. בשורה התחתונה כל עוד זו השיטה שלנו יהיו אצלנו הרבה רשימות, וביטול הבחירה הנפרדת לראשות הממשלה לא ישנה את זה. אולי רק ישפר קצת את המצב הקטסטרופלי שהיינו בו. מה שכן יכול להיות הוא, שמשום שביטול הבחירה הנפרדת מצמצם קצת את מספר הרשימות, הוא יגרום בעקיפין לכך ששתי המפלגות הגדולות ינסו להעביר מהלך של שינוי שיטת הבחירות".

הן לא הראו נכונות כזו בעבר.

"זה נכון שגם כשהיה לשתיהן רוב של 61 הדרוש לשינוי השיטה, הן לא הלכו בכיוון הזה. הסיבה היתה הפחד שלהן ממה שיקרה להן אם הן תתמוכנה בשינוי השיטה. איך יגיבו המפלגות הדתיות שאין להן סיבה לתמוך בתהליך הזה. זה בפירוש מהלך שמצריך הפגנת אומץ של המפלגות הגדולות. אבל יש עכשיו סיבה לאופטימיות, כי הירידה בכוחה של ש"ס, אם תימשך בהדרגתיות גם בבחירות הבאות, יכולה לגרום לכך שהמפלגות הגדולות יעזו ללכת על הקו הזה שבסופו, יש לקוות, אפשר יהיה להקים כאן קואליציה של שתי שותפות, שהיא הקואליציה השפויה המאפשרת לממשלה לתפקד ולסיים את ימיה".