100 אלף כלי רכב נסעו בכביש חוצה ישראל בחודש הראשון מאז שהחלה גביית האגרה.
מנתוני דרך ארץ מתברר, כי מסוף דצמבר בוצעו בכביש קרוב ל-500 אלף נסיעות. 20
אלף מכלי הרכב שנסעו בכביש הם מנויים (מנויי פסקל ומנויי וידאו), ומעל 80 אלף
כלי רכב לקוחות מזדמנים.
עד כה הצטרפו למאגר המנויים 1,200 חברות, שרשמו יותר מ-10,000 רכבים. 100 מתוך
הלקוחות הם בעלי צי רכב של יותר מ-30 כלי רכב. דרך ארץ מנהלת מו"מ עם יותר
מ-400 חברות גדולות, הנמצאות בהליכי הצטרפות מתקדמים. מינהל הרכב הממשלתי רשם
יותר מ-5,000 רכבי מדינה. דרך ארץ והמדינה מנהלות מגעים להסדר הנסיעה עבור
רכבי כוחות הביטחון, צבא ומשטרה. מדובר ב-15 אלף כלי רכב.
דרך ארץ הגיעה גם להסדר עקרוני עם חברות הליסינג. 39 חברות ליסינג צירפו את
הלקוחות שלהם כמנויים. השבוע התגבש הסדר בין איגוד המוניות לדרך ארץ, לפיו
הנוסע במונית ישלם על האגרה אם יבחר לנסוע דרך חוצה ישראל. משרד התחבורה מקדם
חקיקה בנושא.
בתוך שבוע תשלח דרך ארץ את החשבוניות הראשונות עבור הנסיעות שבוצעו בינואר.
יעילות הגבייה, בעיקר של לקוחות מזדמנים שאין להם הסדר תשלום שוטף (באמצעות
כרטיס אשראי או הוראת קבע), תיבחן בחודש הקרוב.
החוק מאפשר לדרך ארץ להפעיל סנקציות נגד בעלי רכבים שהתחמקו מתשלום.
בתוך כך, משרד התחבורה מקדם תוכנית להוזלת תעריפי הנסיעה למשאיות בכביש חוצה
ישראל בשעות הלילה. מנכ"ל המשרד, סלמן בן-ציון, הודיע הבוקר (ד'), כי יפנה
למשרד האוצר על מנת לגבש את התוכנית להוזלת התעריפים למשאיות.
לדבריו, נסיעה של משאיות וכלי רכב כבדים בכביש חוצה ישראל בשעות הלילה תאפשר
לצמצם את תנועת המשאיות בכבישים בשעות היום, ולהפחית באופן משמעותי את עומסי
התנועה.
בן-ציון הקים לאחרונה ועדה בינמשרדית לבחינת הכדאיות הכלכלית של הובלת מטענים
בלילה. הובלה בלילה היא אחת מהמלצות ועדת שגיא, שבחנה את ענף ההובלה וקבעה
כי בענף מחדלים בטיחותיים חמורים. אחת מהמלצותיה היא לעודד הובלה בלילה.
חברת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל, גובה כיום מבעלי רכב מסחריים מעל 4
טון תעריף הגבוה פי 3 מהתעריף לרכב פרטי, בשל עלות התחזוקה הנובעת מנסיעת רכבים
כבדים. גובה האגרה לבעל רכב מסחרי נע בין 19.54 שקל ועד 32.57 שקל.
עד כה נפתחו לתנועה 31 ק"מ בכביש חוצה ישראל, מקיבוץ אייל ועד מחלף בן שמן.
תנועת המשאיות אמורה לחבר בין נמל אשדוד לחיפה דרך חוצה ישראל. בקרוב אמור
להיפתח לתנועה קטע נוסף באורך של 10 ק"מ, מנשרים ועד מחלף בן-שמן.
הקטע המרכזי של כביש חוצה ישראל, מגדרה ועד חדרה, באורך של 86 ק"מ, יושלם בשנת
2004.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.