מקדונלדס ובורגראנץ' צפויות לסגור 25 סניפי ברגר קינג אם יקנו את הרשת

עשויות לפתוח במגעים עם בעלי הקניונים בהם היא נמצאת בבלעדיות כדי להכנס עוד לפני רכישה * 8 סניפים ייסגרו במידה ולא ירדו תנאי ההשכרה

מקדונלדס ובורגראנץ', שפועלות על מנת לרכוש במשותף את פעילות ברגר קינג המצויה בהקפאת הליכים, צפויות לסגור כ-25 סניפים מתוך 53 הסניפים הנותרים, במידה וירכשו את הרשת. כך נודע ל"גלובס".

כבר עתה מצויים 8 סניפים בברגר קינג על סף סגירה. החלטה לסגרם תתקבל במידה ומשכירי הנכסים לא יבואו לקראת ברגר קינג בבקשותיה להוריד את שכר הדירה בסניפים גבוליים מבחינת כדאיות כלכלית. על פי המידע שנמסר ל"גלובס" ושלא ניתן היה לאשר אותו עם ברגר קינג, מדובר בסניפים הבאים: חצי חינם בחולון, קניון לב חדרה, מרכז הצלחת יחזקאל בראשון לציון, הוד השרון, בית השיטה, קיבוץ עינת ודברת. זאת בנוסף לשלושה סניפים של הרשת שכבר נסגרו - דיזינגוף סנטר, מרכז רמת אביב (שוסטר) והטיילת.

כפי שפורסם אמש לראשונה ב"גלובס", בודקת זוגלובק את רכישת ברגר קינג. כמו כן נודע כי גם יאיר תמיר, שהוכרז פושט רגל ברשת סאבווי ושכיהן כמנכ"ל הראשון של ברגר קינג, מנהל מגעים לרכישתה. את תגובתו של תמיר לכך לא ניתן היה להשיג.

בהתייחס לכוונתן של בורגראנץ' ומקדונדל'ס לרכוש במשותף את נכסי ברגר קינג תוך מחיקת המותג, אמר היום ל"גלובס" הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום: "החברות פנו אלי ושאלו אם הדבר פסול. אמרתי להן שזה לא נראה לי פסול, אך העדיפות המכרעת היא לכך שימצא גורם שלישי שיפעיל את ברגר קינג. המותג הוא בעל ערך וזה לא חכם להספיד אותו ולקבור אותו קבורה מוקדמת. יש שוק למותג". בכל זאת, הצעת הרכישה המתגבשת של שתי המתחרות, בורגר ראנץ' ומקדונלדס, עשויה להיות רללונטית לדעת הממונה "רק אם לא ימצא גורם אחר שיהיה מוכן להפעיל את רשת ברגר קינג. אז נשקול את האופציה המועדפת על ידי בורגראץ' ומקדונלד'ס".

הממונה על ההגבלים העסקיים יפעל בנושא עם הנאמן מטעמה של ברגר קינג, עו"ד דורון טישמן, על מנת לגבש דרך שתשאיר את התחרות בשוק. "במידה ולא ימצא צד שלישי שירכוש את הרשת במשך תקופה הולמת, יתאפשר למתחרות לרכוש את פעילות ברגר קינג", אמר הנאמן. על פי מפעילי ברגר קינג, הכוונה ב"תקופה הולמת" היא משך החודשים הראשונים של הקפאת ההליכים. בהמשך עשויים מנהלי ברגר קינג לבקש ארכה נוספת של ארבעה חודשים.

בורגראנץ' ומקדונלד'ס נערכות להכין למפרק ברגר קינג את ההצעה הטובה ביותר שהוא עשוי, לדעתן, לקבל מהמועמדים השונים. לא קשה יהיה להגיש הצעה טובה במקרה הזה בידיעה שביכולתן, עקב המצב החוזי שנוצר, לשלול את הנכסים החשובים של ברגר קינג מידי הרוכש הפוטנציאלי, מה שמערער קשות את כדאיות הרכישה. בורגראנץ' ומקדונלדס כבר נערכות לחלק ביניהן את שלל סניפי ברגר קינג, תוך שמירה על עקרונות התחרות האיזורית. כך, למשל, בקניון רמת אביב, שבו לבורגראנץ' אין נוכחות כלל ופועלות בו רק ברגר קינג ומקדונלד'ס - הסניף ימכר לבורגראנץ' במסגרת הרכישה המשותפת. לעומת זאת, על סניף ברגר קינג בקניון מלחה צפויות שתי המתחרות להגיע לעמק השווה, בגלל ששני הצדדים רוצים בו באותה מידה.

עבור בורגראנץ' במיוחד, שעיקר נחיתותה בשוק נעוץ בכך שהינה חסומה בקניונים מרכזיים - עשויה רכישת סניפי ברגר קינג להוות הצלה של ממש ולסמן את ההבדל בין הפסד לרווח. על פי הערכות בשוק, על מנת להחזיק רשת רווחית בשוק המזון המהיר, נדרשת מסה קריטית של מחזור מכירות של מעל 200 מיליון שקל. המהלך הנוכחי, במידה ויבשיל, עשוי לאפשר לה לעבור את מחזור המכירות הזה. את שנת 2002 היא סיימה עם מכירות של כ-180 מיליון שקל, בהשוואה לכ-205 מיליון שקל בשנת 2001.

גם אם ימצא גורם שירכוש את ברגר קינג, צפויים להיסגר כ-20 סניפים מתוך ה-53 הקיימים, כך שהדבר עשוי לשחרר חלק גדול מהביקושים בשוק לטובת המתחרים בשוק ההמבורגר או לטובת נקודות ממכר מזון מהיר אחרות.