בעלי ערוץ המוזיקה: לא נעלה לאוויר בתנאים שדורש אקו"ם

"בתנאים כאלה, לערוץ אין שום סיכוי להחזיר אי-פעם את ההשקעה בו" * מנכ"ל אקו"ם: "השירים והפזמונים הישראליים אינם הפקר"

סכסוך קשה מתפתח בין אקו"ם לבין ערוץ המוזיקה הייעודי (שטרם עלה לאוויר) בעניין תמלוגים. הערוץ, בשליטת קבוצת מימד-מצנה של זאב מוזס, קיבל רשיון ממועצת הכבלים והלוויין, ואמור לעלות לאוויר באפריל.

לטענת בעלי הערוץ, אקו"ם דורשים תשלום תמלוגים בגובה של 10%, ואילו הם (הבעלים) מוכנים לשלם תמלוגים בשיעור של 7%-4% לכל ארגוני היוצרים יחד (אקו"ם, פדרציות התקליטים, איגודי הנגנים והמבצעים).

מנכ"ל אולפני מימד ונציג בעלי המניות בערוץ, ליאון צימן, אמר היום (א') ל"גלובס" כי הערוץ לא יעלה לשידור, אם המצב לא ישתנה בינם לבין אקו"ם. "בתנאים כאלה, לערוץ אין שום סיכוי להחזיר אי-פעם את ההשקעה בו. גם כך, לפי התוכנית העסקית שלנו נפסיד בחמש השנים הראשונות, אבל אם ניעתר לדרישות אקו"ם, גם בסוף הזכיון לא נחזיר את ההשקעה, וזה לא הגיוני", אמר צימן.

לדברי צימן, בעולם מקובל שעל תמלוגים משלמים 6%-2% לכל הארגונים (פדרציות לתקליטים, ארגוני המבצעים, הנגנים והיוצרים - אקו"ם). בישראל היה מקובל עד היום, שאקו"ם מקבלת 50% מסך הזכאים לקבלת תמלוגים.

"אנחנו על סף סגירה והבנה עם שאר הארגונים", אומר צימן. "אנחנו מוכנים לשלם 7%-4%, לעומת ערוץ 2 שמשלמים 3%-2%, והכבלים שמשלמים פחות מזה. אבל הם דורשים כ-10% רק על חלקם, מה שמביא לכך שסך התמלוגים יגיע ל-20% מההכנסות הערוץ. בתנאים כאלה, אין לו שום סיכוי".

לדברי צימן, הערוץ מוכן לעלייה לאוויר באפריל, אולם כעת אין לדעת מתי יעלה. "פנינו לליבם של חברי דירקטוריון אקו"ם, ואנחנו מנהלים מגעים ישירים איתם ללא ההנהלה, בתקווה שנוכל להסביר את רציונל הבקשה שלנו. אקו"ם, אחרי הניצחון שלה בבג"ץ נגד גלי צה"ל, פתחה חזית מול ערוץ 2 והכבלים, ואנחנו נקלענו לתוך המלחמה הזו, למרות שהערוץ הוא שירות לאמנים. זה ערוץ שהם עצמם היו אמורים להקים לפני 20 שנה. בא גוף שבמקום לעזור לו ולתת לו חמצן, הם פשוט מורידים את התינוק עם המים".

אקו"ם מסרה, כי היא דורשת לשלם ליוצרים בהתאם לאחוז ההשמעות מתוך כלל שעות השידור. לטענת אקו"ם, מדובר במודל חיובים שמקובל באגודות זכויות יוצרים אחרות בעולם, ושעליו חתומים רוב הגופים המשדרים בישראל. לטענת אקו"ם, בעלי ערוץ המוזיקה מסרבים לעמוד במודל זה, ודורשים לשלם תעריף קבוע, שלא יהיה תלוי בכמות השימוש בזכויות היוצרים.

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, אמר: "לא ניתן לבעלי ערוץ המוזיקה לגרוף רווחים על גב היוצרים, מבלי לשלם להם תמלוגים הולמים על השימוש בקניינם הרוחני. השירים והפזמונים הישראליים אינם הפקר. הם שייכים לאמן שיצר אותם, וזכותו להתפרנס מיצירותיו בכבוד. בעלי ערוץ המוזיקה מצפים לקבל כמעט במתנה את הזכות לשדר שירים ויצירות ישראליות, בעוד אלפי אמנים ישראלים רעבים ללחם, פשוטו כמשמעו.

"אנו מכירים בחשיבותו של ערוץ המוזיקה, כגוף המקדם ומעודד את היצירה הישראלית. לכן הסכמנו לתמוך ולסייע לערוץ בשנים הראשונות להקמתו, ולהפחית מגובה התמלוגים. אך איננו מסכימים להסכם קבוע, אשר יביא לקיפוחם של היוצרים".

יו"ר אקו"ם, חנה גולדברג, אמרה כי "אסור להנציח שוב את המצב בו כולם דורכים על היוצרים, ומתעשרים על חשבונם. יש להבין אחת ולתמיד, שקניין רוחני שווה כסף - הוא רכושנו הפרטי. היוצר לא צריך להיות האחרון בשרשרת המזון, אלא דווקא ראשון, במיוחד בימים בהם יוצרים רבים הפכו לקשי-יום".