נחלת אבות

מיהו "בן ממשיך" בנחלה המשתייכת לאגודה שיתופית (אג"ש), וכיצד נקבע מעמדו ככזה? שאלות אלו התעוררו בפני שופטת בית המשפט לענייני משפחה בת"א, טובה סיון, במסגרת תביעה שהגישו שבעה אחים כנגד אחיהם, לביטול מעמדו "כבן ממשיך" בנחלה שהשתייכה להוריהם.

אם התובעים נתאלמנה לפני עשרות שנים מבעלה. היא הורתה, כי בנה הנתבע ישמש כ"בן ממשיך" בנחלה, ואכן נעשו כל ההליכים להקניית מעמד זה לנתבע. לאחר מות האם פנו יתרת בניה בתביעה לביטול מעמדו של הנתבע כ"בן ממשיך". לטענתם, לאחר פטירת אמם חלים ההסדרים המצויים בחוק הירושה, המקנים לכל אחד מהם חלקים שווים בנחלה.

הזכות הנתונה לחבר אג"ש בנחלתו היא זכות אישית, כבר רשות של האגודה, בעצמה בעלת מעמד של ברת רשות במקרקעין, של השוכרת (הסוכנות היהודית) מאת הבעלים (ממ"י). זכויות אלו מוסדרות ברגיל במסגרתו של חוזה משולש שנכרת בין ממ"י, הסוכנות היהודית והמושב. סעיף 3(א') לתקנות אג"ש (חברות) קובע את מעמדו ואת זכויותיו של "בן ממשיך" כלפי האג"ש, מבלי לעסוק בזכויותיו בנחלה. הנושא האחרון מוסדר בהתאם להוראות החוזה המשולש. על פי קביעתה של השופטת סיון, "הוראות החוזה המשולש גוברות על דיני הירושה".

פסק הדין עוסק בהרחבה בזכויות המוקנות לחברי אג"ש בנחלותיהם, בדרכי הקניית המעמד של "בן ממשיך" וביחס שבין הוראות החוק ותקנות האג"ש וההסכם המשולש מזה, לבין הוראות חוק הירושה מזה.

במקרה הנדון, פסקה השופטת, כי האם המנוחה הבינה היטב ואף חפצה, כי הנתבע הוא שיזכה למעמד של "בן ממשיך", וכי התובעים חששו להמרות את פיה בעודה בחיים. על רקע מכלול נסיבות העניין, נדחתה תביעתם של האחים.

(תמש ת"א 86460/98 פרץ ואח' נ. פרץ ואח', פס"ד מיום 9.3.03. השופטת טובה סיון. בשם התובעים עו"ד פילו, בשם הנתבעים עו"ד אלטלף, ליבנה ומרקוביץ)