כבישים בלי אבא: עשרות צירים עמוסים אינם בבעלות גוף מוגדר

אף גורם אינו מוכן לקחת אחריות על כבישים שנסללו במהלך השנים על-ידי קק"ל, מערכת הביטחון או המינהל לבנייה כפרית, ומהווים כיום סיכון בטיחותי חמור

עשרות כבישים ברחבי הארץ שאינם באחריות מע"ץ נמצאים במצב תשתיתי ירוד ואינם מוחזקים בשל מחלוקת תקציבית בין משרדי הממשלה. מדובר בעשרות כבישים המכונים כבישים ללא בעלות ואחריות שנסללו במהלך השנים ע"י קק"ל, מערכת הביטחון המינהל לבנייה כפרית והפכו עם הזמן לצירים עורקיים עתירי תנועה.

כבישים אלה הם בעיקר כבישי גישה בדרכים המחברות יישובים לכבישים בינעירוניים. אין להם בעלות או אחריות של גורם מוגדר, ולכן הוזנחו במהלך השנים האחרונות. מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון הורה למע"ץ להכין תוכנית עבודה דו שנתית לשיקום הכבישים. הנחיה זאת התאפשרה רק לאחר שמשרד הפנים הסכים להעביר 17 מיליון שקל לטובת התוכנית.

בן-ציון אמר ל"גלובס", כי משרד התחבורה מוכן לממן כשליש מעלות התוכנית לשיקום הכבישים, אך ללא היענות של משרדי הממשלה הרלבנטיים - משרד הביטחון, הבינוי והשיכון והחקלאות - לא יקודם המשך התוכנית לשיקום הכבישים.

מפרוטוקול דיון בנושא כבישים ללא בעלות עולה, כי אי תחזוקת הכבישים מהווה סיכון בטיחותי חמור, כיוון שרבים משתמשים בצירי התנועה ובכלל זה גם הסעות תלמידים. בדיון אמר נציג משרד החקלאות, כי אין למשרד אפשרות תקציבית לתמוך בפרויקט, משרד הביטחון טען, כי לא יכול להיות שותף בשיקום כבישים שאין להם אוריינטציה בטחונית. נציג משרד הבינוי והשיכון טען, כי אין תקציב ייחודי לפרויקטים, וכל הקצבה עוברת למועצות האזוריות הרלבנטיות. בן-ציון: "אני התייאשתי ממשרדי הממשלה. האחריות על הכבישים ללא אבא אינה אחריות הבלעדית של משרד התחבורה. הנחתי את מע"ץ להשקיע 40 מיליון שקל, מתוכם 17 מיליון שקל ישקיע משרד הפנים. מדובר בכבישים שדורשים טיפול דחוף ולא ייתכן שמשרדי הממשלה האחרים שאחראים לא פחות יתעלמו מהטיפול בנושא".

הכבישים ללא בעלות נחלקים לארבע סוגים: כבישים מחברים ומקשרים באורך של כ-400 ק"מ, כבישי גישה ליישובים באורך של כ-1,300 ק"מ, כבישים פנימיים שבאחריות המועצות האזוריות וכבישים ביטחוניים ודרכים חקלאיות המשמשות לתנועה פנים יישובית.

דו"ח של משרד התחבורה קבע, כי בשלב הראשון יטופלו רק כבישים מקשרים וכבישי גישה.

עם הכבישים הדורשים שיקום נמנים כביש אדרת, צומת שורש, קריית ענבים, מוצא ובית זית.