המשפחה השישית

משפחת ליברמן מצטרפת לאוליגרכיית ה"משפחות" במשק הישראלי

אומרים שאילו ג'ק ליברמן היה חי היום, הוא היה מאוד גאה בילדיו-יורשיו, שהרחיבו את עסקיהם בישראל והמשיכו את שיתוף הפעולה עם צדיק בינו - שהוא כבר מזמן משפחה יותר משותף לעסקים. לפני שש שנים נפטר ליברמן, בגיל 74, לאחר מחלה קשה של ארבע שנים. למרות שבינו ומקורבים אחרים של ליברמן הבטיחו כי ילדיו ימשיכו לנהל את עסקיהם בישראל, במשך תקופה ארוכה השמועות טענו אחרת. אמרו שהדור הצעיר במשפחת ליברמן דווקא מתכוון לחסל את עסקיו כאן. והנה, לא רק שלא חיסלו, אלא העמיקו את הקשר. קנו בנק. התיישבו בטבורו של מרכז העצבים הפיננסי של ישראל והפכו לשם שנהגה בנשימה אחת עם האריסונים, הרקנאטים, הדנקנרים, האליהו-אים, הוורטהיימרים ושאר החבורה.

ליברמן, יליד פולין, הוא ניצול שואה שבסוף שנות ה-40 היגר לאוסטרליה. את הונו הגדול, שנאמד עם פטירתו בחצי מיליארד דולר, עשה שם. בתחילה כסוחר, ולאחר מכן כבעליהן של תחנות דלק בשיתוף עם החברה הבריטית "של", מפעלים בתחום השמנים, טקסטיל ומוצרי צריכה נוספים. כיום, עסקי המשפחה באוסטרליה כוללים בעיקר נכסי נדל"ן.

במקביל לפריחת עסקיו באוסטרליה, חיפש ליברמן דרך להשקיע בישראל. בשנות ה-60 עשה את צעדיו הראשונים והתחיל בטקסטיל, תחום שהתמחה בו גם באוסטרליה. לאחר מכן ניסה לקנות את חיפה כימיקלים ובהמשך רכש את פז.

עסקת פיבי-הבינלאומי מציינת את הפעם הראשונה שבה משפחת ליברמן נכנסת לעסקים בנקאיים. לפני עשור ניסו לרכוש את בנק מזרחי, אולם גד זאבי, אז טייקון בהתהוות במשק הישראלי, הגיש הצעה גבוהה יותר וזכה במכרז. מאוחר יותר נפסל.

זאבי שזור בעסקיה של משפחת ליברמן ובמידה מסוימת, ברכישת הבינלאומי הם סוגרים מעגל. בפעם הראשונה נפגשו ג'ק ליברמן וזאבי בשנות ה-80. המדינה העמידה למכרז את מניותיה בפז, וכמו בסיפור של בנק מזרחי, ליברמן וזאבי התמודדו עליהן. אבל שלא כמו בסיפור של מזרחי, זאבי הפסיד את המניות לליברמן. בהמשך זאבי מכר את מניות המיעוט שהחזיק בפז לבנק הפועלים.

זמן קצר אחר כך רכשה ארט בי הפולנית, בשליטת בוגוסלאב באגשיק ואנדרי גונשיורובסקי (שהוכתרו בהמשך בשם "הקבוצה הפולנית") %50 ממניות השליטה בפז מידי ליברמן. כשפורסמו ההערכות כי הקבוצה עלולה להיתבע עקב מעשי תרמית שביצעה לכאורה בפולין, הם הציעו את המניות לזאבי - אומרים שלמורת רוחו של ליברמן. אולם המניות מעולם לא הגיעו לידי זאבי. הקבוצה הפולנית טענה כי זאבי לא עמד בתנאי התשלום. אחרי בוררות והכפשות הדדיות, סוכמה פשרה בראשית 1994, שלפיה מניות פז הוחזרו לליברמן. זאבי קיבל מהקבוצה הפולנית בחזרה 5 מיליון מתוך 7 מיליון הדולרים ששילם להם כמקדמה.

עכשיו, נפגשת משפחת ליברמן עם גד זאבי בפעם השלישית. הפעם זאבי הוא סעיף ברשימה הקצרה של האשראים הרעים שנתן הבנק בשנים האחרונות, אשראי שחייב את הבנק במחיקות אדירות, ושלח לא מעט אנשים לחדרי חקירות. צחוק הגורל הוא שדווקא אשראי-הביש לזאבי איפשר לליברמנים ולצדיק בינו לרכוש את הבינלאומי במחיר מציאה של סוף עונה.

בעסקת הבינלאומי הליברמנים סוגרים מעגל גם עם בנק לאומי. תחילת הרומן כאשר ג'ק ליברמן קנה את פז, ב-95 מיליון דולר, ובנק לאומי השתתף במימון העסקה. המנכ"ל אז היה צדיק בינו, אולם אומרים שלא אז נוצר הקליק ביניהם. השניים נפגשו אז פעם אחת, פגישה לא ארוכה ורבת משתתפים. ב-1989, כשבינו עזב את בנק לאומי, ליברמן חיפש מישהו שיהיה נציגו בארץ. מישהו העלה בפניו את שמו של בינו, שבחן אז מספר הצעות. הם נפגשו. היה קליק. כימיה מיידית. מאיש עסקים ונציגו הם הפכו לשותפים, חברים בלב ובנפש, ויש אומרים, למשפחה.

מספרים שהקשר הקרוב והחם בין בינו לג'ק ליברמן נמשך גם עם ילדיו. ליאון, בנו של ג'ק, היה הכי קשור לישראל. ב-1993 הוא נפטר בפתאומיות, כשטיפול רפואי שעבר בבית-חולים הסתבך וקריש דם הגיע ללבו. רעייתו, לי, וילדיו, ובמיוחד הבכור, ג'וש/יהושע, מקיימים אף הם קשר הדוק עם בינו ועם ישראל. אומרים שהם, מבחינתם, ממשיכים להשקיע יחד עם בינו.

הלן, בתו של ג'ק, נישאה למייקל אבלס, שהפך למעורב מאוד בעסקי המשפחה לאחר שג'ק חלה. רוב ילדיהם של הלן ומייקל מתגוררים בישראל, מגדלים פה את משפחותיהם, ובני הזוג מבלים הרבה על הקו.

בוריס, בנו של ג'ק, הקטין את מעורבותו בישראל ובעסקי המשפחה כאן לפני מספר שנים. את עיקר עסקיו הוא עושה באוסטרליה. מצד שני, הוא נחשב לאחד ממנהיגי הקהילה היהודית שם, ובעבר היה ראש קרן היסוד במדינה.

מקורבים למשפחה מעריכים כי ההחלטה לרכוש את השליטה בבינלאומי נובעת קודם כול משיקולים עסקיים טהורים. הקטליזטורים הם השותף, שעשו איתו כברת דרך טובה וארוכה, והיכולת להגשים תוך כדי אידיאל ציוני. בינתיים, המשפחה זוכה במחמאות: על הציונות, על כמות הביקורים בארץ, על כך שהם אנשים מצוינים.

השאלה היא אם המשק הישראלי, שכבר הצליח להתיש רבים וטובים, יעשה זאת לבנקאים החדשים בישראל, הדור השני והשלישי של משפחת ליברמן.