יצרנית המשקאות הקלים השנייה בגודלה בעולם, חברת פפסיקו, פתחה אתמול (ב') חזית נוספת במאבק האיתנים שהיא מנהלת עם יריבתה הגדולה, קוקה קולה. פפסיקו תקנה את חברת טרופיקאנה, יצרנית מיצי הפירות הגדולה בעולם, מחברת סיגראם הקנדית שבשליטת משפחת ברונפמן, תמורת 3.3 מיליארד דולר.
בכך תוכל פפסיקו להתחרות גם בתחום מיצי התפוזים עם קוקה קולה, שהיא הבעלים של חברת מיצי התפוזים "מיניט מייד" (Minute Made, יריבתה הגדולה ביותר של טרופיקאנה.
סיגראם מקבלת בכך מחיר טוב יותר עבור טרופיקנה, מאשר ההנפקה לציבור שתוכננה על ידה. סיגראם, החברה הקנדית הענקית בבעלות משפחת ברונפמן, הידועה בעיקר בייצור היינות והליקרים ובבעלותה על אולפני יוניברסל, מוכרת את טרופיקנה כדי לגייס מימון לרכישתה את פוליגראם, חברת התקליטים והמוסיקה הגדולה בעולם, מפיליפס ההולנדית.
מכירות טרופיקנה אשתקד הסתכמו ב-2 מיליארד דולר. המכירות השנתיות המשותפות של המשקאות הקלים של פפסי ושל מיצי טרופיקנה, המסתכמות בכ-12.5 מיליארד דולר, עדיין ידורגו אחרי מכירות קוקה קולה, שהגיעו אשתקד ל-18.9 מיליארד דולר.
טרופיקאנה עמדה למכירה מאז מאי, בו הודיעה סיגראם שתנפיק אותה לציבור, כדי לממן את קניית פוליגראם בסך 10.4 מיליארד דולר, רובם במזומן ומיעוטם במניות סיגראם. סיגראם הודיעה אז שתבחן אפשרויות מכירה אחרות של טרופיקאנה. סיגראם קיוותה לקבל 3.5 עד 4 מיליארד דולר עבור טרופיקאנה, אולם אנליסטים טענו שמחיר זה מוגזם.
לפני כשבועיים החלו פפסיקו וסיגראם לנהל משא ומתן אודות העיסקה, לאחר שהאחרונה הורידה את ערך המכירה הצפוי של טרופיקנה ל-3.1 מיליארד דולר.
עסקת פפסי מניבה לסיגראם תשואה כפולה ויותר על השקעתה בטרופיקאנה: סיגראם קנתה את טרופיקנה ב-1988 תמורת 1.2 מיליארד דולר, ואת מיצי דול (חטיבת מיצים טרופיים השייכת לטרופיקאנה) תמורת 200 מיליון דולר, ב-1995.
למיצי טרופיקאנה נתח של %40 משוק מיצי התפוזים המוכנים לשתייה בארה"ב, והם נמכרים ב-20 ארצות בעולם. לכאורה, רכישתם היא מהלך אסטרטגי מוצלח מבחינת פפסי, משום שמיקטע משקאות ההדרים צומח במהירות רבה יותר מכל מיקטע משקאות פירות אחר.
מאידך, אנליסטים מעלים כמה ספיקות: מיצי הדרים (בעיקר תפוזים) הם עסק קשה, החשוף לתנודות במחירי רכז התפוזים בשוקי הסחורות. שולי הרווח שלהם נמוכים בהרבה מאלה של משקאות קלים אחרים ושל חטיפים - שני תחומי עיסוקה של פפסיקו כיום. מלבד זאת, ייצור משקאות פירות מסובך יותר. קוקה קולה עצמה נתקלה בקשיים במיצוי רווחים מחטיבת מיניט מייד שלה, המצויה כיום בעיצומו של ארגון מחדש.
אנליסטים שצוטטו בוול סטריט ג'ורנל מטילים ספק גם בהיגיון שבעיתוי הרכישה של פפסיקו. זאת, משום שחטיבתה הבינלאומית עדיין מתארגנת מחדש בעקבות הפסד גבוה לפני שנתיים. גם בשוק הבית האמריקני, קוקה קולה מצויה במתקפת שיווק מוצלחת ופפסי נאבקת על נתח השוק שלה. טרופיקאנה נחשבת אמנם למותג חזק, אך אין סינרגיה בינה ובין מכירות הקולה של פפסי.
לטוענים כך השיב אתמול רוג'ר אנריקו, יו"ר ומנכ"ל פפסיקו: "עיסקאות כאלה אינן מזדמנות בכל יום". לדעתו, פפסי וטרופיקאנה יוכלו לפתח משקאות של חיי מדף ארוכים שאינם זקוקים לאיחסון בצינון.
נוכח הרווייה היחסית בשוק המשקאות האמריקני, הן טרופיקאנה והן מיניט מייד הגבירו את מאמצי השיווק בחו"ל - כיום בעיקר בבריטניה, קנדה, צרפת ויפאן. אך בעוד משקאות טרופיקאנה נשלחים מפלורידה במצב מוגמר, ועולים בחו"ל עד פי שלושה ממחירם בארה"ב, מיניט מייד משגרת לחו"ל רק את התרכיז ומוהלת אותו במדינות יעד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.