7 שופטי בג"ץ: ח"כ פנחסי יכול להמשיך לכהן כיו"ר ועדת הכנסת

"כהונת ח"כ פוקעת רק אם נידון למאסר בפועל בשל עבירה שיש עימה קלון"

בג"ץ דחה היום (ב') את עתירת התנועה למען איכות השלטון כנגד היועץ המשפטי לממשלה, אשר ביקשה להעביר את רפאל פנחסי מכהונתו כיו"ר ועדת הכנסת.

העילה לעתירה היתה הרשעתו של פנחסי בדצמבר 1997 בעבירות שיש עימן קלון, הקשורות לרישומים כוזבים במסמכי תאגיד וניסיונות לקבל דבר במירמה במהלך מערכת הבחירות של סיעת ש"ס לכנסת ולרשויות המקומיות בשנת 1989-1988.

הרכב של 7 שופטים הסכים פה אחד, כי על פי החוק, פנחסי כשיר להמשיך ולכהן כחבר כנסת וכיו"ר ועדת הכנסת. בג"ץ קבע, כי החוק בעניין זה ברור, וכי הפסקת כהונתו של חבר כנסת יכולה להיעשות רק אם הוטל עליו מאסר בפועל בשל עבירות שיש עימן קלון.

את פסק הדין כתבה השופטת דליה דורנר. הסכימו עימה הנשיא אהרון ברק והשופטים תאודור אור, אליהו מצא, יצחק זמיר, יצחק אנגלרד ומישאל חשין. חשין העיר על המצב העגום, בו חבר כנסת שהורשע בפלילים בעבירות שיש עימן קלון, נבחר לעמוד בראש ועדת הכנסת.

חשין מצטט מהנביא מיכה, ואומר: כי במקרה זה "מתקשים אנו במאוד להצניע לכת עם אלוקים", ושואל, "הזו דרך נמצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם?" עם זאת קבע חשין, כי לאחר שפנחסי נבחר בידי ועדת הכנסת פה אחד לשבת בראשה, החלטתה היא מחוץ לתחום בג"ץ.

פנחסי הורשע בעיסקת טיעון בעבירות של קשירת קשר להשיג מטרה אסורה והצהרה כוזבת. הוא נידון למאסר על תנאי של שנה וקנס של 20 אלף שקל. התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עוה"ד אליעד שרגא ואורנית שנער-כהן, טענה, כי עמידתו של אדם אשר הורשע בעבירות שיש עימן קלון בראש ועדת הכנסת, פוגעת באופן חמור בעבודת הוועדה, באמון הציבור בוועדה ובמערכות השלטון בכלל.

נציג המדינה, מנהל מחלקת הבג"צים, עו"ד עוזי פוגלמן, הסכים שהעבירות בהן הורשע פנחסי נושאות קלון. עם זאת טענה המדינה, כי לא נפל כל פגם בהחלטת הוועדה, ובג"ץ איננו יכול להתערב בבחירת יו"ר לוועדה מוועדות הכנסת, בשל היות ההליך פנים-פרלמנטרי מובהק.

דורנר קיבלה את עמדת המדינה וקבעה, כי על פי חוק יסוד הכנסת, ניתן להפסיק את כהונתו של חבר כנסת רק אם מוטל עליו עונש של מאסר בפועל בגין עבירות הנושאות קלון. לפיכך, הרשעתו איננה פוגעת בכשירותו להיות חבר כנסת.

עוד קובע פסק הדין, כי תפקידו של יו"ר ועדה בכנסת נגזר מעצם הכהונה כחבר כנסת, והוא שייך באופן מובהק לתחום האירגון הפנימי של פעולת הכנסת.

מכאן קבעה דורנר, כי הוועדה פעלה כחוק, למרות שעשוי להיות מקום לביקורת על הטעם שבבחירת פנחסי, וייתכן שבחירה זו נושאת מסר סמלי שאיננו רצוי. עם זאת אומרת דורנר, כי זהו עניין של טעם, הנתון לשיקול דעתה של ועדת הכנסת, ואשר הציבור צריך לבחון בעת הבחירות. את פנחסי ייצג עו"ד אהרון שלנגר. (בג"ץ 7367/97)