אולברייט: עד יום ראשון יושג הסכם בין ישראל לפלשתינים

מרדכי: השיחות יסתיימו בחתימה על הסכם * ועידת וואי פלנטיישן נפתחת הערב בבית הלבן

שרת החוץ האמריקנית, מדלן אולברייט, הביעה היום את בטחונה שיושג הסכם בין ישראל והרשות הפלשתינית עד יום ראשון.

אולברייט ציינה שעל נתניהו לדעת שמנהיגי ארה"ב לא היו מקדישים חלק ניכר מזמנם לוועידת הפיסגה, אם הם לא היו משוכנעים שניתן יהיה להגיע להסכם.

היא הודיעה שארה"ב תעלה במהלך מיפגש הפיסגה כמה הצעות, אך סירבה לפרט. עם זאת, היא הצדיקה פעם נוספת על דרישות הבטחון של ישראל והדגישה שהרשות הפלשתינית צריכה להקדיש מאמצים למלחמה בטירור.

מקורות פלשתינים גילו היום שבפגישות האחרונות עם גורמי בטחון ישראלים הושגה התקדמות, אך הפערים עדיין משמעותיים. עיקר המחלוקת נובעת מדרישת הפלשתינים להחיל את עקרון ההדדיות בנושא הבטחוני גם על המתנחלים היהודים.

שר הבטחון, יצחק מרדכי, העריך היום שיושג הסכם עם הפלשתינים בוועידת הפיסגה ושהשיחות יסתיימו בחתימה על ההסכם.

מרדכי ציין שהאינטרס העליון של ישראל הוא להתקדם בתהליך המדיני, תוך שמירת האינטרסים הבטחוניים.

הוא הבהיר ששיתופו של שר החוץ, אריאל שרון, בשיחות אינו מפריע לו.

שר החקלאות, רפאל איתן, הביע פסימיות לגבי סיכויי ההצלחה של מיפגש הפיסגה. לדעתו, אם הפלשתינים יכריזו במאי 99' על הקמת מדינה, ישראל תצטרך לספח את השטחים שבשליטתה. הוא דחה את האזהרות האמריקניות שאי חתימה על הסכם תגרום לאסון.

ועידת הפיסגה הישראלית-פלשתינית-אמריקנית עמדה להיפתח הערב (שעון ישראל) בבית הלבן, בטקס קצר בלשכה הסגלגלה בהשתתפות הנשיא קלינטון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת.

לפי הערכת מקורות אמריקניים וישראליים, צפויה הפיסגה להניב לפחות חתימה על מזכר ההבנה הבטחוני, שיפרט את המחוייבויות הפלשתיניות לבלימת פעולות טרור נגד ישראל משטחי הרשות, ועל הסכם לנסיגת צה"ל מ-%13 מהשטחים שבידי ישראל בגדה המערבית בשלושה שלבים, שבהם תיבחן מידת הביצוע של ההתחייבויות הפלשתיניות.

יש אף סבירות רבה להתקדמות משמעותית בנושאים אחרים, לרבות הצהרה או הסכם על הימנעות מפעולות חד-צדדיות, כגון מדינה פלשתינית, ועל אפיקי שת"פ בתחומים כלכליים ואזרחיים אחרים, בכללם פארקים תעשייתיים והפעלת נמל התעופה בעזה, אמרו המקורות.

הטקס בבית הלבן מוגדר כפוטו-אופ מורחב עם נאומים קצרים של שלושת המנהיגים.

מוושינגטון יוסעו המשתתפים וקבוצה גדולה של עיתונאים ישראליים למרכז הכנסים וואי פלנטיישן, בחוף המזרחי של מרילנד, מרחק כ-90 דקות נסיעה.

בשעה 9 בערב לפי שעון ישראל צפוי להערך טקס פתיחת הוועידה בבניין האוטון בוואי פלנטיישן, שבו יערכו דיונים אינטנסיוויים "מבוקר ועד חצות" במשך ארבעת ימי הפיסגה, כדברי מקור ישראלי.

ביזמת הממשל ובהסכמת המשלחות הישראלית והפלשתינית הוחלט להטיל איפול תקשורתי מלא על הוועידה. במאמץ להכניס את המשתתפים לבועה וירטואלית - "רק הם, אנחנו, חדר האוכל ועצי האלון מסביב".

כדברי פקיד אמריקני - נחסם האתר כליל לכניסת עיתונאים, להוציא כתבי 'פול' שיורשו להיכנס לביקור חטוף מבוקר, לסיקור טקס הפתיחה.

"אינכם צריכים לצפות לסיקור 'פליי ביי פליי' של המתרחש", אמר דובר הבית הלבן, ג'ו וקהארט, לכתבים. "אין לנו שום רצון שדו"חות שוטפים על השיחות יופיעו בעיתונים או בטלוויזיה".

ובעוד שאמצעי הביטחון מסביב לאתר המגודר ובתוכו - לרבות זרקורים, משמרות של אנשי ביטחון מלווים בכלבים ומחסומים בכבישי גישה - נועדו למנוע הסתננות כתבים, ואולי גורמים עויינים יותר, מבחוץ, הכוונה היא לאטום את וואי פלנטיישן גם מבפנים, כלומר שחברי המשלחות יישארו ספונים באתר במשך כל ארבעת, או חמשת, ימי הפסגה