עוד יום של ירידות בבורסה בת"א: מתחילת החודש איבד מדד המעו"ף 7.5%

[ לברומטר ; לאתר קרנות ] מדד תל אביב 100 סיים את היום בירידה של 0.27%. מדד תל אביב 25 נסגר בעליה של 0.2%, אולם בסיכום שבועי איבד המעו"ף כ-3%

הבורסה התל אביבית סגרה היום שבוע שלילי בהמשך מגמת המכירות. כמו בימים האחרונים, גם היום נפתח דווקא בעליות מתונות, שהפכו במהירות לירידות שערים של כ-1.5%.

אלא שכמה דקות לפני קביעת שערי הנעילה, החלו לזרום לשוק ביקושים ערים, אשר הרימו את המדדים, ואף העבירו את המעו"ף לצד הירוק. על פי ההערכות, הביקושים הוזרמו על ידי גוף מוסדי, אשר החליט לנצל את הרמות על מנת להגדיל את הפוזיציה במניות. הביקושים זרמו כנראה דרך החוזים בשוק המעו"ף, כשלשחקנים לא נותרה ברירה, אלא להעלות את המניות עצמן באמצעות רכישת סלים.

הביקושים השפיעו גם על מדד תל אביב 100, אלא שזה עדיין סיים את היום בירידה של 0.27%. מדד תל אביב 25 נסגר בעליה של 0.2%, אולם בסיכום שבועי איבד המעו"ף כ-3%, ומתחילת החודש כבר מדובר בירידה של 7.5% מרמת השיא של המדד זה למעלה משנה.

דבר נוסף שמאפיין את השוק זה הירידה במחזורים. אומנם ביומיים האחרונים המחזור עלה במעט, אולם עדיין מדובר במחזורים של כ-300 מיליון שקל, לעומת יותר מ-450 מיליון שקל ביום בממוצע בחודשים מאי-יוני. הסיבה העיקרית לכך היא היותנו בשיא הקיץ - עונת המלפפונים בה הפעילים מתעניינים יותר בצבע הדגל בחוף הים, מאשר בצבע מסכי המסחר בבורסה. כמו שאמרנו כעבר - רוצים עניין? חכו לאחרי החגים.

מימושי רווחים או יציאת הזרים?

על פי הפעילים בשוק, הגורם העיקרי לירידות השערים בשבועיים האחרונים הוא מימוש רווחים חריף של גל העליות שראינו בחודשים האחרונים. "כמו שהשוק זינק בפראות, כך גם המימושים באים בפראות", אומרים הפעילים.

נזכיר, כי גם בתחילת חודש מאי וגם בתחילת יוני ראינו בשוק שני מהלכים חדים של מימושי רווחים, כשבכל אחד מהם צנח השוק בכ-9%-8% (בדומה לשיעור הירידה בימים האחרונים). בסך הכל, אומרים לנו השחקנים, רמת התנודתיות בשוק קפצה מדרגה, וכמו שישנם גלי עליות של 20%-15% בלא הפסקה כמעט, טבעי שלאחר מכן מגיע גם מימוש חד.

ובכל זאת, מה ששונה הפעם הוא שהירידות מוסברות בעיקר על ידי יציאה של זרים מהשוק. הפעילים, וגם העיתונים, מלמדים אותנו שבשבועיים האחרונים יצאו מישראל כמה מאות מיליוני דולרים, בעיקר מההשקעות בשוק הסולידי.

טל ורדי, מנהל הסניף הישראלי של סיטיבנק, מסביר שהשוק הישראלי מאוד עצבני, והסובלנות שלו לפוזיציות מאוד נמוכה. "לכן, בכל פעם שיש קצת ביקושים לדולר או היצעים לשחרים, נוצר כדור שלג שממהר לצבור תאוצה".

- לפני שבועיים המצב היה שונה לגמרי, ומאז לא קרה הרבה.

"ראינו בעבר שהקיצוניות בשוק הישראלי היא מאוד גבוהה, והשוק סובל ממאניה דפרסיה - הוא עובר מאופוריה לדיכאון במהירות רבה ובקיצוניות חדה. במהלך העלייה הגדולה היה פרק זמן שזרם לפה המון כסף זר. אלא שעל הכסף הזה בנו הרים וגבעות, לא תמיד עם ביסוס. כל אלו עדיין היו על ציפיות שיתממשו או לא בעתיד, וכעת השוק כבר הוריד את רמת הציפיות".

- אז מה, לא נראה עוד מהלכים חיוביים חדים?

"אני מעריך שבחודשים הבאים נראה עוד לא מעט שינויים קיצוניים במצב הרוח. בסך הכל, 2003 לא תהיה שנה קלה לכלכלה, והגירעון עדיין יהיה גבוה. מה שחשוב זה הציפיות ל-2004, ועד שנראה את התוצאות בפועל השוק ימשיך להיות עצבני".

- יכול להיות שקרנות הגידור פשוט החליטו לצמצם פוזיציות כמו בשאר העולם?

"יכול להיות שכן, ויש השפעה גלובלית על השוק המקומי. מה שרואים בשקל קורה כעת בשאר המטבעות בעולם. גם האירו והיין, שעשו מסלול דומה ואף חד יותר. זו תופעה עולמית של שוק שהיה אנטי דולרי וברח מהמטבע האמריקני, והיום הוא כבר בוחן את הדרך חזרה.

"לעת עתה לא הייתי יוצא מעורי לאור הנעשה, אלא לוקח הכל בפרופורציה. כמו שלא התרגשנו מהעליות, לא צריך להיבהל מהירידות שראינו בימים האחרונים".

כך או כך, אנחנו שומעים מנהלי השקעות שאומרים לנו שהם מנצלים את הירידות הנוכחיות לאיסוף סחורה. לדבריהם, למרות החששות מפני כמות נכס הבסיס שבידי שחקני המעו"ף, שעלולה לזעזע את השוק (על כך הרחבנו בימים האחרונים), בסך הכל המהלך היורד קרוב למיצוי, ורבים מהם מציבים את רמות ה-400 הנקודות כ'רצפת בטון' כפי שאמר אחד מהם, ממנה לשוק יהיה קשה מאוד לרדת. (ראה ראיון בנושא עם ניר פלג בעמודי "שוק ההון"). בשוק המניות ראינו היום עוד מכירות, שלדברי הפעילים מגיעות בעיקר מהידיים הזרות. בלטו בעיקר מניות הבנקים, שריכזו מחזורים ערים וסבלו מירידות שערים. מניית בנק הפועלים איבדה 2.5%, לאומי 0.6% ובנק דיסקונט ירד ב-2%.

בית המשפט המחוזי בקליפורניה פסק אתמול, כי החברות הגנריות - טבע , ג'נבה, מקבוצת נוברטיס, ו-Three Rivers, אינן מפרות את הפטנטים על התרופה האתית הרביטול, שמכירותיה מסתכמות בכ-720 מיליון דולר בשנה. הרביטול, המיועדת לטיפול בצהבת מסוג C, מיוצרת על-ידי ריבפארם ומשווקת על-ידי שרינג. שרינג חתמה על הסכמי שיווק גם עם שלוש החברות הגנריות.

דן זיסקינד, המנהל הפיננסי של טבע, מרוצה מההחלטה, אבל מבהיר כי עדיין מוקדם לחגוג. "אנחנו עדיין צריכים לקבל את אישור רשות המזון והתרופות", הוא אומר היום. "בין היתר, לא ברור עדיין איזו משלוש החברות תקבל תקופת בלעדיות על שיווק התרופה הגנרית.

"ההערכות הן, כי תחליף גנרי יגיע לשוק בהמשך הקיץ. ירידת המחירים צפויה להגיע ל-50% ושיעור התמלוגים שתקבל שרינג צפוי להיות פחות מ-20% מהמכירות. יש לקחת בחשבון גם, כי חברת Roche השיקה מוצר מתחרה, Copegus, המבוסס אף הוא על אותו חומר, וגם הוא צפוי לנגוס נתח שוק".

כך או כך, מניית טבע רשמה היום ירידה של 0.2%, לאחר שפתחה את היום בפער שלילי של 1%.

מניות עלית חזרו היום לטפס בבורסה. נזכיר, כי אתמול הודיעה קבוצת שטראוס עלית על עסקת בעלי העניין הגדולה של השנה, שצפויה להתבצע בחצי השנה הקרובה - מיזוג בין קבוצת עלית לבין כמעט כל פעילותה של קבוצת שטראוס (למעט פעילות הגלידות).

המהלך, שיתבצע בהחלפת מניות, יהפוך את שטראוס-עלית במתכונתה החדשה לחברת המזון הגדולה בבורסה התל אביבית, וצפוי להגדיל את שווייה בעשרות אחוזים. עדיין לא ברור מהו שווי החברות ויחס ההמרה לפיו תתבצע העסקה, ולדברי ראשי הקבוצה, הנושא כולו צפוי להסגר בחצי השנה הקרובה, אחרי הערכת שווי שתגבש ועדה חיצונית מיוחדת שיקימו החברות.

אתמול דווקא רשמו מניות עלית ירידות שערים, אחרי העליות החדות שרשמו בימים שקדמו להכרזה - כדברי האמרה המפורסמת "קנה בשמועות....". היום חזרו המניות לטפס, כשעלית 5 עלתה ב-6.8%, ועלית 1 זינקה ב-5.2%.

מי שירדו לאורך מרבית שעות המסחר הן דווקא מניות אסם , המתחרה, שירדו בשיעורים של עד 7.5% במחזור ער. אלא שבמסגרת גל הביקושים שסחף את המעו"ף למעלה בסיום, עברה גם אסם לעליה קלה של 0.1%.

פעיל בשוק מעריך, כי ייתכן שהירידות באסם ביומיים האחרונים באו לאור הערכות המשקיעים להחלפה בין שתי החברות בתיק המניות, במשבצת חברת המזון בתיק. אם אכן נכון הדבר, ייתכן שנראה בימים הקרובים המלצות של אנליסטים בנושא, וכדאי לעקוב כיצד ימשיכו בתי ההשקעות להגיב למהלך שהוכרז אתמול.

מניות אל-על , שבימים הראשונים אחרי ההנפקה נסקו במהירות לגובה מרשים (שזכה לכינוי "גובה סיוט", על ידי גורמים בשוק), החלו גם לקרוס במהירות. היום צנחו המניות ב-2.2%, וירדו ל-93 אגורות בלבד - רמה הנמוכה אף מזו שבה עמדו בתום היום הראשון למסחר בהן.

פעיל בשוק מסביר את מה שקורה באל-על כמהלך טכני טהור. "מה שקורה באל-על זה מה שקורה במניות שנכנסות למדד המעו"ף, למשל. ישנם גופים שנמנעים לרכוש את המניות לפני שהן במדד בשל מדיניות השקעה, למשל. כשמניה נכנסת למדד, היא נהנית מכמה ימים של ביקושים ערים, ואז היא מתחילה לאבד גובה.

"אותו דבר קרה באל-על. גופים, שלא רצו לרכוש את המניה בהנפקה, מסיבות אלה ואחרות, מיהרו לרכוש אותה במסחר בימים הראשונים לאחריה - מה שהביא מיד לעליות חדות בשערה. כעת, נגמרה התמיכה בשערה, ואז היא החלה לחזור לממדים הטבעיים שלה. אני לא יודע אם המחיר עכשיו הוא המחיר הנכון, או שאולי הוא אפילו זול מדי, אבל כמו שהיה אובר שוטינג למעלה, יכול להיות שעכשיו יש אובר שוטינג בצד השני".

השקל ממשיך להיחלש

בשוק המט"ח המשיך היום השקל להיחלש מול הדולר. המטבע האמריקני התחזק היום ב-0.45%, ושערו היציג נקבע על 4.445 שקלים. האירו, שתיקן היום את הירידות החדות של הימים האחרונים מול הדולר, התחזק היום מול המטבע האמריקני, מה שהביא לעלייה של 1.32% בשערו היציג מול הדולר ל-4.9957 שקלים.

בשוק הסולידי ראינו יום מסחר סוער. השחרים הארוכים פתחו את היום בירידות חדות, שהגיעו ל-1.4%. בצהרים החל גל איסוף גדול באיגרות, כשלדברי גורמים בשוק נרשם בעקבות החלטה של אחת מוועדות ההשקעה באחד מגופי ההשקעה הגדולים בשוק לנצל את הרמות לאיסוף סחורה. החלטה זו הביאה למפנה בשוק, ובסופו של היום התנודתי נסגרו השחרים בעלייה מזערית, ובתשואה של 8.2%.

ניתוח טכני: מאבק סביב 412 נקודות

קצת היסטוריה. כאשר עלה ת"א 25, שני אירועים לימדו כי מדובר בעליה לטווח הארוך: פריצה של קו מגמה יורד באזור ה 390 והמהלך מעל 412. מי שעוקב מקרוב זוכר בוודאי כמה הפכפכה הייתה הפריצה אבל בסופו של דבר היא הצליחה ות"א 25 עלה בעקבותיה ל - 450 נקודות.

עכשיו, עומדת רמת ה-412 למבחן תמיכה. הירידה של ת"א 25 מתחת ל-438 ואח"כ מתחת ל 430 נתנה סימנים דוביים לטווח קצר. ב- 412 הסיפור הוא כבר לטווח הבינוני ואולי הארוך.

מהבחינה הטכנית, לטווח הקצר ת"א 25 יכול להיתמך מעל 412. הוא ירד לשם בצורה די חדה ולכן אפשר וינוח מעל 412. המבנה התוך יומי של המסחר ביום חמישי יכול להיות גם של ירידה מתחת ל-412 וסגירה מעל. מהלך כזה יכול להיות סימן תמיכה משמעותי.

האינדיקטורים לטווח הארוך אינם נותנים סימנים לתמיכה בשלב זה. המשמעות היא שסביב 412 צפויה עצבנות ומתיחות.

תמיכה מעל 412 תשמר את הגדרת המגמה כעולה לטווח הארוך ותיצור הפוגה לגל היורד של הטווח הקצר. 427 היא רמת ההתנגדות לטווח הקצר ו- 435 היא כעת רמת ההתנגדות הקריטית להמשך המגמה העולה לטווח הארוך.

מהלך מתחת ל-412 ילמד כי הגל היורד הוא רציני. אזור התמיכה הבא הוא 400 - 405. רמת ה-412, אם תיפרץ כלפי מטה, תיבחן כרמת התנגדות.

הגדרת המגמה לטווח הקצר - בינוני נותרה לפיכך תיקון כלפי מטה. מהלך מתחת ל 412 ילמד על הארכת טווח הזמן של התיקון ועל ציפייה לירידה נוספת של ת"א 25. בלימה מעל 412 תהיה סימן שורי ראשון שיבחן ב-427 ואח"כ ב-435.