מנכ"ל אקסלנס צמיחה: למרות הכל, אני חושב שזה בדיוק הזמן להתחיל לקנות מניות

ניר פלג ל"גלובס": "ברמות של 400 נקודות למדד המעו"ף, יהיו הרבה קונים שיקפצו לשוק"

אחרי שבתחילת יולי הגיעה הבורסה התל אביבית לשיא של למעלה משנה, בשבועיים האחרונים ראינו אופרה אחרת לגמרי - מדדי המניות שינו כיוון והספיקו לאבד יותר מ-7% מערכם, כשמתוך 11 ימי מסחר, רק 2 נסגרו בעליות שערים בבורסה.

שוק המניות אינו היחיד שסבל מחולשה בשבועיים האחרונים. השקל, שנהנה מעוצמה שכמותה לא נרשמה בו זמן רב, כשבשבוע שעבר הידרדר הדולר ל-4.28 שקלים. אלא שמאז ראינו גם כאן מפנה, והמטבע האמריקני הספיק לזנק בכ-5% לעומת השקל וחזר לכ-4.45 שקלים היום. במקביל, נרשמה ירידה חדה גם בשוק הסולידי, כשאיגרות החוב השקליות מסוג שחר איבדו בשבועיים האחרונים כ-3.5% מערכן, ותשואתן זינקה מפחות מ-7.5% למעל 8.1%.

בשוק ההון מסבירים שהמהפך שעבר השוק הוא בעיקר תוצאה של מגמה כלל עולמית, שבה קרנות גידור ומשקיעים ספקולטיביים מממשים רווחים מהשקעותיהם בשווקים המתעוררים, כמו ישראל, אך גם כמו ברזיל, טורקיה ועוד. שווקים אלו, שפרחו בחודשים האחרונים, סובלים כעת ממימושי רווחים שגורמים לירידות חדות.

ניר פלג, מנכ"ל אקסלנס צמיחה, לא מתרגש מהירידות האחרונות. "בסך הכל, ראינו בחודשים האחרונים שהשוק המקומי מתאפיין בתנודתיות גבוהה מאוד. כמו שגל העליות היה חד, גם המימוש הקודם שראינו היה חד, ואחריו השוק חזר לעליות חדות, שהפכו שוב לגל מימושים חריף. רמת התנודתיות פה פשוט גדלה, ולכן צריך להתרגל לכך".

- לאחרונה אנחנו רואים התנתקות מהנעשה מעבר לים. הבורסות האמריקניות פורחות, וכאן המדדים רואים בעיקר אדום.

"בשבועיים האחרונים אכן ישנה התנתקות מוחלטת של השוק המקומי, בעוד אירופה וארה"ב ממשיכות להתאפיין בקורלציה גבוהה זו לזו. אחד הגורמים לכך הוא הגידול החד בנכס הבסיס שמחזיקים שחקני המעו"ף, שמביאים לחשש מפני נפילה של השוק".

נתרגם לעברית: כששחקני מעו"ף כותבים חוזה סינתטי (כותבים אופציית קול וקונים פוט), הם צריכים להתכסות, כלומר לרכוש פוזיציה נגדית - היינו את סל 25 מניות המעו"ף (נכס הבסיס). בעת הפקיעה, אותם שחקנים סוגרים את הפוזיציה על ידי פקיעת החוזה (היינו - תשלום למחזיקי הקול או קבלת התשלום מכותבי הפוט, בהתאם למצב הפקיעה), ובמקביל הם צריכים לשחרר לשוק את המניות שהם מחזיקים.

בחודשים האחרונים חל גידול מתמיד בכמות נכס הבסיס שמחזיקים השחקנים, וההערכות הן כי כיום מדובר בהיקפים של למעלה ממיליארד וחצי שקל. בפקיעות האחרונות 'גולגל' הנכס מחודש לחודש, אולם החשש הוא כי לא לעולם חוסן, וכי אותה כמות אדירה של מניות תזרום בסופו של דבר לשוק, ותלחץ את המדדים כלפי מטה.

"ידוע שהמשקיעים בחוזים אינם משקיעים לטווח ארוך", אומר פלג, "כי אחרת הם היו קונים מניות. הנטייה שלהם היא נטישת הפוזיציה בסופו של דבר. לכן ישנו לחץ פסיכולוגי על השוק, שמתבטא גם בהתנהגות הזרים, שמתחילים לסגור פוזיציות במניות".

- ולא רק במניות. אנחנו שומעים על יציאה גם מהשקל ומהשחרים.

"אנחנו שומעים שהזרים סוגרים פוזיציות בשחרים, ומחוזרים לקנות דולרים. ולא רק - אנחנו שומעים גם על זרים שפשוט סוגרים את פוזיציות השורט (מכירה בחסר) שלהם כנגד הדולר (כלומר - סוגרים את ההימור על היחלשותו של המטבע האמריקני מול השקל - י.פ).

"לכן קורים שני דברים: ראשית, הדולר מתחזק במהירות ובתנודיות גבוהה. שנית, השווקים יורדים, למרות שבעולם אנחנו רואים עליות די יפות".

- רואים ירידות חדות גם בשחרים, אחרי שאלו ראו רק ירוק בחודשים האחרונים.

"אכן, בעיקר בטווחים הארוכים. הם היו בתשואה של 7.5%, ועכשיו הם כבר ב-8.2%. גם כאן רואים מגמה ברורה מאוד של יציאה של גופים זרים, וגם של מקומיים, שנבהלים מהתנודתיות בדולר".

- מה בעצם מניע את המהלך הזה עכשיו?

"אפשר להציג כמה סיבות, שכל אחת תורמת לאווירה הכללית. אם זה המצב הביטחוני, שלמרות ההודנה רואים פה ושם פיגוע 'קטן' אחר. גם ההסכם עם הפלשתינים פתאום נראה קצת יותר רחוק ממה שקיוו בשיא האופוריה, וזה ייקח עוד זמן. תוסיף את גירעון יוני, שהיה ענק וגדול מהמצופה, את ההתבטאויות של שר האוצר על גירעון של יותר מ-6% השנה - מה שמחזיר את חשש הורדת הדירוג. כל הדברים הללו לא מוסיפים בריאות לשוק.

"אבל הסיבה העיקרית היא הפעילות של המשקיעים הזרים, שמתחילים לממש רווחים ולצאת החוצה".

- יכול להיות שהם החליטו פשוט ש'עשינו את הרווח שלנו, עכשיו נמשיך הלאה'?

"מאוד יתכן. צריך להבין שגופים זרים זה לא גוף אחד אלא מגוון של גופים רבים שונים. ישנם גופים זרים שמשקיעים לטווח ארוך, ושם מעניין פחות המחיר, אלא יותר רמת החשיפה. מצד שני, יש משקיעים קצרי טווח, שפועלים דרך אופציות ובאים לעשות סיבובים קצרים יותר. לגופים אלה ישנה אצבע קלה יותר על ההדק, ולכן העליות האחרונות יצרו להם רווח לא רע, ולא הייתי מתפלא אם המימושים באים בעיקר מצדם".

- מה שקורה כאן קורה גם במקומות אחרים בעולם?

"ניתן לראות מגמה דומה גם בשווקים אחרים, שבהם הריבית גבוהה, ובשווקים המתעוררים. הדולר הקנדי, האוסטרלי, ואפילו האירו, התממשו לאחרונה בחדות מול הדולר. כמעט לא שמו כאן לב לאירו, שהתממש מרמה של כמעט 1.20 דולר לאירו ל-1.12 דולר לאירו - ירידה של 7%-6%.

"כלומר המגמה בישראל היא המגמה שמאפיינת שווקים אחרים הן מבחינת מטבעות וגם בשוקי ריביות, שגם בהם המטבעות מתחילים להיחלש. המשמעות היא שיתכן שהמשקיעים שעובדים בשווקים אלו החליטו לצמצם חשיפות גלובליות. לכן אני חושב שאנחנו מחפשים סיבות פנימיות, בעוד מה שבאמת קובע זה מגמות גלובליות".

- במקביל השוק האמריקני ממשיך לפרוח. השחקנים עוברים עכשיו למגרש של הגדולים?

"התשואות בשוק האמריקני ירדו לפני כמה חודשים לרמות שפל, והכסף זרם משם לשווקים האקזוטיים יותר. בעקבות זאת התשואות שם החלו לעלות, וכעת הכספים מתחילים לחזור לשם. אבל לא זאת הסיבה ליציאת כספים מהשוק הישראלי, כי מדובר בסוג אחר של משקיעים".

- נחזור למשקיעים הישראליים. אמרו שהמוסדיים המקומיים הם שהעלו את השוק, עכשיו גם הם מתחילים לצאת?

"אני לא יודע עד כמה המקומיים באמת קנו והעלו את השוק. אני חושב, שמי שקבע את המגמה הם יותר הזרים, ופחות המקומיים. אני חושב, שברמות של 400 נקודות למעו"ף יהיו הרבה קונים שיקפצו לשוק, וששם יבוא המפנה".

- אז המהלך קרוב למיצוי?

"אני מעריך שכן. בחודשים האחרונים השוק זינק בפראות למעלה, ואז תיקן באגרסיביות למטה. הדבר היחיד ששונה הפעם הוא הפיחות בשקל, וזה קצת משנה את התמונה. למרות הכל, אני חושב שזה הזמן להתחיל לקנות מניות".

- גם בשוק הסולידי, או רק במניות?

"למרות הטרנד השלילי, אני חושב שהתשואות הנוכחיות מעניינות מאוד לקנייה כרגע, גם בשקלים הקצרים וגם בארוכים".

- והצמודים?

"אני חושב שבאפיק הזה הייתה נהירה מוגזמת, שתוקנה לאחרונה. אני חושב, שהשקלים הארוכים מעניינים יותר מהצמודים הקצרים. אם התשואות ימשיכו לטפס, אז גם הצמודים יתחילו לעניין קצת".

- באיזה מניות כדאי להתמקד עכשיו?

"קודם כל מניות מעו"ף שהתממשו לאחרונה, כמו הבנקים, אלביט מערכות, בזק ברמות של 4.6-4.5 שקלים ועוד. ישנן מניות שסבלו ממימוש גם בשורה השנייה, כמו פמס, תדיראן קשר ועל-בד".