דרישות האוצר: למזג את בני ציון עם רמב"ם; להעביר את וולפסון לקופ"ח

המשבר יועבר להכרעת קבינט השרים ביום ג' * חילופי האשמות בין האוצר למשרד הבריאות

המשבר בבתיה"ח הממשלתיים עובר כעת להכרעת הקבינט החברתי-כלכלי, אשר יתכנס ביום ג'. כך סוכם בדיונים בין שר הבריאות דני נווה ומנכ"ל משרדו בועז לב לבין שר האוצר בנימין נתניהו וראש אגף התקציבים באוצר אורי יוגב.

האישים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושאים המרכזיים הנוגעים לניהול התקציבי של בתי החולים, שצברו גירעונות בסך 210 מיליון שקל. הדיון התקיים על רקע ההחרפה הגוברת במצבם של בתי החולים, אשר הודיעו על צמצום בשירותים למטופלים.

המצב הוחרף עוד יותר עקב הודעת חברת התרופות והציוד הרפואי ש.ר.א.ל, כי היא מפסיקה את אספקת התרופות והציוד לבתי החולים הגירעוניים. בעקבות זאת, הודיעו כמה בתי חולים, כי מלאי התרופות חיוניות ייאזל בתוך מספר ימים.

המשבר במערכת הבריאות הביא לחילופי האשמות חריפים בין משרדי הבריאות והאוצר בשאלת האחריות לגירעונות בתי החולים.

משרד הבריאות פרסם הודעה בוטה נגד משרד האוצר, שבה נאמר, כי מקור המשבר נעוץ בתקציב "הלא נכון, המנותק מהמציאות והאטום של פקידי האוצר, הגובה בשנים האחרונות חיי אדם."

באוצר טוענים מנגד, כי מדובר במשבר מדומה - שנועד ללחוץ על האוצר להזרים כספים מהקופה הציבורית לבתי החולים, אשר נוהגים בחוסר אחריות בניהולם התקציבי וגורמים שנה אחר שנה לגירעונות.

סמנכ"ל כלכלה במשרד הבריאות, גבי בן-נון, טוען, כי "הבעיה הבסיסית של מערכת הבריאות היא של תת-תקצוב המערכת. אנחנו מדברים שנים על מנגנון שייתן פיצוי לגידול אוכלוסייה ולשיפורים טכנולוגיים אך דבר זה אינו קיים".

משרדי הבריאות והאוצר חלוקים בשורה ארוכה של נושאים, אך על חלקם הגיעו להסכמה מסוימת.

ישנה הסכמה על הקמת צוות בראשות פרופ' מרדכי שני, שיבדוק הרפורמה המבנית והביטוחית של שירותי בריאות הנפש. כן ייבדקו כללי ההתחשבנות בין קופות החולים לבתיה"ח ועדכון תעריפים.

משרד הבריאות דורש הזרמה של 210 מיליון ש' מהאוצר, שמוכן להזרים 45 מיליון בלבד ודורש כי היתר יכוסה מהתייעלות המערכת.

בנוסף, משרד האוצר דורש להכפיל ל-40% את שיעור העברת הכספים מהתאגידים לקופות בתי החולים. מדובר בסכום של 100 מיליון שקל.

משרד הבריאות מוכן להסתפק בהעלאת השיעור ל-25%.

האוצר דורש לסגור 2 בתי חולים פסיכיאטרים. כן הוא דורש להעביר את ביה"ח וולפסון לניהולה של אחת מקופות החולים, שתהיה כנראה מכבי.

בנוסף דורש לסגור יחידות כפולות ויקרות בכמה מבתי החולים, כגון השתלות כבד וצנתורים.

משרד הבריאות הסכים למיזוג מינהלי בין בתי החולים בחיפה, אך התנגד לסגירת אחד מהם. עמדה זאת מקובלת על האוצר. נושא נוסף לאיהסכמה הוא דרישת האוצר ש-300 מיטות יועברו ממחלקות פנימיות לסיעודיות.