מיטב: הריכוזיות בניהול תיקי השקעות תגדל בשנים הקרובות

להערכת כלכלני מיטב, בתוך מספר שנים יהיו בישראל 5-10 קבוצות גדולות של בתי השקעות

בשנים הקרובות צפויה מגמה של מיזוגים, רכישות וכתוצאה מכך, ריכוזיות, בתחום ניהול תיקי השקעות. כך מעריכים צבי ואבנר סטפק מחברת מיטב. להערכתם, בתוך מספר שנים יהיו בישראל 5-10 קבוצות גדולות של בתי השקעות, שיספקו ללקוחות מגוון רחב של שירותים. לצידן יפעלו כמה עשרות חברות בסדר גודל בינוני, והחברות הקטנות יצטרכו למצוא לעצמן יתרון יחסי, של התמחות בנישה ספיציפית.

השאלה הפתוחה היא האם בתי ההשקעות ייוותרו בבעלות פרטית או שיהיו בשליטת חברות ביטוח ובנקים. בשנים האחרונות, טוענים במיטב, סובלת תעשיית ניהול תיקי השקעות משתי מגמות שפוגעות ברווחיותה.

הראשונה: התחרות החזקה בין החברות הפעילות בתחום, שהורידה באופן חד את דמי הניהול. כך, למשל, לפני מספר שנים, העמלה בתיק מוסדי בהיקף של 10 מיליון שקל, היתה 0.7% משוויו לשנה. כיום עומדת העמלה על 0.4%-0.5% לשנה בלבד.

המגמה השנייה היא גידול בעלויות, בעקבות גידול במספר העובדים המקצועיים ובשכרם, גידול בעלות ביטוח אחריות, הוצאות שיווק ופרסום וחוקים שונים שנאכפו על הענף, כמו איסור הלבנת הון.

כתוצאה מכך, החלה מגמה של קונסולידציה בענף, במטרה לנצל יתרון לגודל בצד ההכנסות כמו בצד ההוצאות. בשנים האחרונות היו מגעים רבים למיזוג בתי השקעות, אולם מעטים מהם הבשילו לכדי מיזוג, בדרך כלל - בשל מבנה הבעלות המורכב וקושי להגיע להסכמה לגבי השווי היחסי של החברות המועמדות למיזוג. סיבות נוספות הן היעדר כימיה בין הבעלים ובעיית אגו, שמאפיינת את התחום.

תוצאה נוספת של המגמה היא כניסת בנקים כשותפים בחברות פרטיות לניהול תיקים, כמו בנק המזרחי באקסלנס ואינווסטק באפסילון. גם חברות ביטוח החלו להיכנס לתחום של ניהול תיקים בשנתיים האחרונות, כמו מגדל בקרדן שוקי הון.

מגמה נוספת שמסתמנת היא יצירת שיתופי פעולה בין גופים מקומיים לבינלאומיים, כחלק מרצונם של לקוחות ישראלים להשקיע ולפתוח פקדונות בחו"ל. נכון להיום, עיקר שיתופי הפעולה הם בתחום קרנות הנאמנות המשקיעות בחו"ל, כמו אופק עם קרדיט סוויס.