פריצקי: נבדקת אפשרות לסגור את רוב חברות הגז ולהשאיר 3-2 בלבד

שר התשתיות: התחרות במשק הגז הביאה לריבוי משמעותי של חברות, שקשה מאוד לפקח עליהן

שר התשתיות, יוסף פריצקי, הפתיע שלשום (ב') בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, כאשר אמר, כי הוא שוקל לסגור את רוב חברות הגז הפועלות כיום בשוק הגז הביתי והמוסדי (גז המיועד לבישול ולחימום - גפ"מ).

לדברי פריצקי, הוא שוקל להעניק רשיון פעילות רק ל-3-2 חברות גדולות, שיספקו את הגז מבתי הזיקוק לצרכנים.

פריצקי אמר את הדברים בהתייחסו לשאלות שהפנו יו"ר הוועדה, אמנון כהן, וח"כים נוספים, באשר ליכולת משרד התשתיות למנוע את הפעילות הפירטית בענף. זאת, על רקע התאונות הקשות שהתרחשו באחרונה, בעיקר בשכונת התקווה.

לדברי פריצקי, "אני בודק אפשרות לכך שיהיה מונופול שישלוט בענף. ייתכן שלא תהיה ברירה אחרת על רקע התאונות הקשות שהיו. אני מודע לכך שיש לזה מחיר חברתי וכלכלי, אבל צריך להפסיק את התאונות. התחרות במשק הגז הביאה לריבוי משמעותי של חברות גז שקשה מאוד לפקח עליהן, ואם נגיע למסקנה שאי אפשר לפקח, אחרי שנקבל את המלצות ועדות החקירה השונות, נחזור למצב שבו יהיו רק 3-2 חברות גז מובילות (כפי שהיה לפני הרפורמה בענף, שנכנסה לתוקף לפני 15 שנה - ד.ח)".

פריצקי הוסיף, כי גם החברות הבודדות שימשיכו לפעול בתחום יפוקחו באופן צמוד עלידי הממשלה. כיום, ישנן ארבע חברות גדולות בענף - פזגז, דורגז, סופרגז ואמישראגז, ובסך הכל פועלות בשוק זה 22 חברות.

הענף מגלגל מחזור של מאות מיליוני שקלים בשנה. החברות מספקות גז הן לשוק הביתי והן לשוק המוסדי.

שר האנרגיה בעבר, משה שחל, הכריז לפני כ-15 שנה על רפורמה בענף, והביא לכניסת חברות חדשות. כעבור מספר שנים, גם הביא להסרת הפיקוח על המחירים בענף.

בדיון בוועדה לביקורת המדינה אמר מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, כי עדיין אין דו"ח סופי לגבי האירוע בשכונת התקווה. הוא ציין, כי כיריים של אחד הבתים נמצאו באזור הפיצוץ, כאשר ברז הגז פתוח.

הוא הוסיף, כי חלק גדול מהתאונות שהתרחשו נבעו כתוצאה משכחה של הצרכן.