מתחם בית ידלין יהפוך לשכונת מגורים ודיור מוגן

משהו עשוי לזוז ב"בית ידלין", אחד השלדים המפורסמים במדינה, העומד זה עשרות שנים שומם ברחוב דרך נמיר בת"א. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א דחתה הבוקר (ד') את רוב ההתנגדויות לתוכנית "נופי ים",

משהו עשוי לזוז ב"בית ידלין", אחד השלדים המפורסמים במדינה, העומד זה עשרות שנים שומם ברחוב דרך נמיר בת"א. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א דחתה הבוקר (ד') את רוב ההתנגדויות לתוכנית "נופי ים", המתייחסת לשטח עליו בנוי השלד, ובכך העבירה אותה לדיון בוועדה המחוזית ת"א.

מדובר בתוכנית המשתרעת על שטח של 29 דונם, בבעלות עיריית ת"א ומספר בעלים פרטיים. את התוכנית יזמה חברת אוסיף, שלפני מספר שנים רכשה את פז השקעות, שהחזיקה בחלק מהמתחם, כך הפכה לשותפה בו. מהיום, היא הבעלים היחיד שלו.

התוכנית תוכננה על-ידי האדריכל אלי גבירצמן. על פי המתוכנן, יוקמו 8 בנייני מגורים ובהם 341 יח"ד, ובעתיד יבנה גם דיור מוגן בשטח של עד 15 אלף מ"ר. סך השטח העיקרי במקום הוא כ-45 אלף מ"ר. הוועדה התנתה את היתרי הבנייה בהריסת שלד בית ידלין.

לדברי מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, מדובר בהתקדמות משמעותית של התוכנית, אך הדיון המהותי בהתנגדויות יהיה בוועדה המחוזית. "אני מאוד מקווה שהיזם יגיע להבנות עם הוועדה והתושבים".

לשלד יש היסטוריה של למעלה מ-40 שנה. בשנת 1962 הקימו כ-100 רופאים מדרום אמריקה את חברת ישראל אמריקן מדיקל סנטר - ישאמ"ק, כדי לבנות בניין מרפאות פרטיות. הם קנו מהמינהל 20 דונם בצומת תל-ברוך, והניחו אבן פינה.

בין השנים 1970-1966 בנו את השלד בהשקעה של כ-1.5 מיליון דולר. הבנייה הופסקה, וישאמ"ק חיפשה שותף. אחרי שנים של מו"מ עם גורמים שונים מכרה ישאמ"ק את הבניין בראשית 1975 לקופת חולים כללית. אשר ידלין, אז מנכ"ל הקופה, טיפל בעיסקה.

הבניין עלה לכותרות בעת חקירת פרשת ידלין המפורסמת. קופת חולים רכשה בהמשך קרקעות סמוכות, משיכון עובדים ורובינשטיין, וכך גדל המתחם ל-33 דונם. לאחר שנים הגיעה הקופה למסקנה, שהאיזור אינו מתאים לבית מרפאות, והחליטה למכור את המתחם.

ב-1990 מכרה את הקרקע לישרס תמורת 20 מיליון דולר. פז השקעות, אז בשליטת דוד יגלום, נכנסה כשותפה ב-50%. במשך שנים טיפלה ישרס בשינוי ייעוד הבניין, ואכן ועדות התכנון אישרו להפכו מבית מרפאות לבית דיור מוגן.