חב' צים הגדילה פעילות נמל חיפה ב-30% - בעקבות העברת חלק מפעילותה הבינלאומית

הערכות: החברה מבקשת "להלחיץ" בכך נמלים אחרים באיזור, ולגרום להם להוריד את המחירים

חברת הספנות צים ביצעה באחרונה מהלך מפתיע, כאשר העבירה חלק מפעילות השטעונים הבינלאומית שלה לנמל חיפה, ובכך הגדילה את פעילות הנמל בכ-30%. כך נודע ל"גלובס". פעילות שטעונים מאפשרת העברת מטענים בין אוניות שונות בנמלי ביניים בדרך ליעדם הסופי.

גורמי ספנות טענו בתחילה, כי המהלך יוצר עומס משמעותי בנמל, ופוגע ללא הצדקה בחברות הספנות האחרות. עוד טענו הגורמים, כי פעילות השטעונים של צים אינה פעילות של קו על טהרת הישראליות, שכן מדובר בשימוש בנמל חיפה רק כנמל ביניים, ועל כן אין להעניק עדיפות לקוויה השטעון שלה. יצוין, כי צים מפעילה גם קווים רבים על טהרת הישראליות בנמל חיפה.

כיום טוענים גורמים בחברות הספנות, כי מנהל הנמל, מנדי זלצמן, הצליח להתגבר על הלחץ שנוצר, וכתוצאה מהרחבת שעות העבודה ומגידול בתפוקות הצוותים התפעוליים, נוצר איזון בין דרישות צים לבין דרישות החברות האחרות.

במסגרת ההסדר החדש, שיימשך בשלב זה רק חצי שנה, גייסה צים שתי אוניות גדולות שלה. פעילות זו מחליפה פעילות של צים בנמלים אחרים, כמו דמייטה במצרים ולימסול בקפריסין. לדברי גורמי ספנות, צים מבקשת בכך "להכניס ללחץ" נמלים אחרים באיזור, שם היא מבצעת בדרך כלל את פעילות השטעונים, ולגרום להם להוריד מחירים.

זלצמן אמר ל"גלובס", כי בכל מקרה הנמל גובה מצים תעריפים מלאים, כמו שהוא גובה מחברות ספנות אחרות. לדבריו, "צים גילתה רגישות והבנה למצב שנוצר בנמל וגייסה שתי אוניות נוספות של הזנה, שמטרתן להוציא מכולות מנמל חיפה לנמלים אחרים בים התיכון.

"צים היא הלקוח הגדול ביותר של נמל חיפה בתחום המכולות. עקב הצרכים הבינלאומיים שלה, היא ביקשה לפרק זמן מסוים להגדיל את תנועות מכולות השטעון בנמל. הצפיפות בנמל אמנם גדלה, אך העובדים בנמל יוצאים מעורם כדי להקטין את הפגיעה בלקוחות האחרים. תחילה התארכה המתנת האוניות, אך כיום התגברנו גם על כך".

הנהלת צים מסרה בתגובה, כי "כתוצאה משינויים תפעוליים בקו הגלובלי אסיה-ים תיכון-פסיפיק, גדלה כמות השטעונים דרך נמל חיפה בהיקף של 1,200 מכולות בשבוע.

"צים לא דרשה ולא קיבלה תמורה ממשית בעקבות הגידול בפעילות, והיא רק דרשה מהנמל שירות יעיל ואמין. לא ידוע לחברה הקשר בין הגדלת פעולות השטעון לבין מתן קדימויות בתור התפעולי או לשינויים בקדימויות הקיימות".