הוועדה המשותפת לפנים ולכספים מצביעה הערב על איחוד 12 רשויות

שר הפנים יוסמך לאחד בהדרגה רשויות נוספות * הוועדה תכריע גם בקיצוץ הסגנים ברשויות

היקף איחוד הרשויות המקומיות ייקבע הערב (ד'), בהצבעה שתקיים הוועדה המשותפת לוועדות הכספים והפנים, בראשות ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד).

הירשזון אמר ל"גלובס", כי יעמיד להצבעה מדגם מייצג של 12 יישובים מאוחדים לכל היותר. זאת, לאחר שהוועדה תסיים לשמוע את הטיעונים של המועמדים לאיחוד - בעד או נגד.

כמו כן, תכריע הוועדה בסוגיית הקיצוץ במספר הסגנים של ראשי הרשויות המקומיות, ובתביעת שר הפנים, אברהם פורז, להסמיך אותו לפזר רשויות בתום 3 שנים לאחר הבחירות, שהתקיימו באוקטובר השנה, כדי להורות על איחודים נוספים.

אחר הצהריים הוסר המכשול המינהלי האחרון בסוגיית הסגנים ברשויות המקומיות. זאת, כאשר ועדת הכנסת קבעה, כי הצעת הקיצוץ האחרונה שהביא שר האוצר, בנימין נתניהו, איננה בגדר "נושא חדש", שמחייב לפתוח את תהליך החקיקה מבראשית. את הטענה העלה ח"כ אלי אפללו (ליכוד), שהפתיע בהודעה, כי הוא מבקש להוריד את מספר הסגנים בהתאם להצעה המקורית של שר הפנים, ולא לקבל את הפשרה ששר האוצר נתן את ידו לה.

נתניהו ציין, כי מתוך תקן כולל של 464 סגנים ברשויות, מכהנים בפועל בשכר 369 סגנים, כשהצעתו מדברת על הפחתת מספרם ל-227. דרישת אפללו היתה לקצץ את המספר ל-172.

בנימין נתניהו ציין, כי עלות שכרו של סגן היא 800 אלף שקל בשנה, והחיסכון מהצעתו ינוע סביב 120 מיליון שקל. אפללו תבע להגדיל את החיסכון ב-40 מיליון שקל נוספים. השר בנימין נתניהו דחק בחברי הוועדה לדחות את הצעת הנושא החדש בהפגנת אומץ לב ציבורי נוכח הקיצוצים שנעשים במשק, מול הלחצים שראשי הרשויות מפעילים על הכנסת באמצעות מרכז הליכוד.

בגלל הדיון בוועדת הכנסת, נפסק הדיון בוועדה המשותפת על איחוד הרשויות, והוא התחדש בשעות אחה"צ, עם סגירת הגיליון.

סוף סוף, תוכנית מעשית

"תחיית המתים". כך ניתן יהיה להגדיר את החלטת ועדת הכספים והפנים המשותפת, להחיות את תוכנית איחוד הרשויות המקומיות, שרק בשבוע שעבר נשא לה שר הפנים, אברהם פורז, הספד, שבו הודיע על "מותה בטרם עת".

אישור התוכנית המעשית יבהיר, כי אם שר האוצר בנימין נתניהו רוצה - הוא בסופו של דבר גם מקבל.

כולם ייצאו מרוצים, פחות או יותר. נתניהו יהיה שבע רצון, כי יצליח לכופף את חברי הכנסת הסוררים מהליכוד. ב-48 השעות האחרונות הוא הפעיל מכבש לחצים כבד על חברי כנסת אלה, כדי שהכל יעבור.

אתמול (ג') כינס נתניהו ישיבה של הח"כים מהליכוד בוועדת הכספים, ולאחר מכן נפגש עם כל חברי הכנסת מהקואליציה בוועדה, ולחץ עליהם לאשר את ההצעות. חלק מחברי הכנסת מהליכוד ומהקואליציה שעומדים לאשר הערב (ד') את התוכנית, הביעו בעבר התנגדות לחלק מההצעות, בין היתר עקב לחצים כבדים שהפעילו עליהם נציגי השלטון המקומי ופעילי ליכוד ברשויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם הירשזון, יוכל לזקוף לזכותו את העברת החלטה, שתחסוך עשרות, אם לא מאות מיליוני שקלים, לתקציב המדינה. מהלך שמצטייר מצוין אל מול מאהל האמהות החד הוריות מעבר לגדר הכנסת.

גם הפעילים השונים וראשי הרשויות שלא יאוחדו, יוכלו לנשום לרווחה ולהתרווח בלשכותיהם, לפחות עד הבחירות הקרובות ברשויות המקומיות, בחודש אוקטובר.

פורז יוכל לחייך. הוא תמיד יכול לומר שביצע מהלך שאף שר פנים לא ביצע לפניו. נכון, לא מדובר באיחוד של 150 רשויות כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, אך אפילו עשירית ממנה שווה הרבה שקלים.

יתרה מזאת, פורז יוכל לרשום לעצמו ניצחון נוסף במאבק מול סגני ראשי הרשויות. לפי ההחלטה המתגבשת, יצומצם מספרם של אלה ל-200 איש בלבד - במקום יותר מ-300 כיום. פורז יחייך לעצמו בזמן ש"הדיל" של השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, ייעלם.

הסעיף העיקרי שישמח את פורז, אם יאושר, הוא זה שיאפשר לו לאחד כעבור שלוש שנים את כל הרשויות שימצא לנכון - מבלי להביא זאת שוב לאישור בית המחוקקים. שר הפנים יוכל לעשות זאת בדרך של שימוע, ועדת גבולות מיוחדת, או כל רעיון יצירתי אחר.

מאידך, חסידי הסטטיסטיקה בפוליטיקה יאמרו, כי כלל לא בטוח, שפורז יהיה זה שיוציא את התוכנית לפועל. ממשלה בישראל מחזיקה מעמד בממוצע שנתיים וחצי.