טוב שיש לכור את מכתשים אגן; דיווחה על רווח של כ-101 מיליון שקל ברבעון השני

תחלק 7 מיליון ד' כדיבידנד * המנכ"ל, שלמה ינאי: "ברבעון השני השלמנו את קליטת כל המוצרים שנרכשו מבאייר, כשבשנים הבאות נראה בהם שיפור נוסף, כתוצאה מיכולת המכירה של החברה"

שלמה ינאי יכול להרשות לעצמו לחייך בתום הרבעון הראשון שלו כמנכ"ל מכתשים אגן . החברה הציגה היום את דו"חות הרבעון השני של השנה, שמציגים המשך במגמת הצמיחה לכל אורך שורות הדו"ח, לצד תזרים מזומנים מרשים. גם יונתן קולבר, מנכ"ל כור , יכול להיות מרוצה, כי כרגע מכתשים אגן היא העוגן היציב היחיד שלו.

תחילה ניתן למספרים לדבר. מכתשים אגן מסכמת את הרבעון השני עם גידול של 28.5% בהכנסות ל-279.6 מיליון דולר (1.2 מיליארד שקל), ושל 29% ברווח הגולמי ל-106 מיליון דולר (457.2 מיליון שקל). צמיחה מרשימה הרבה יותר רשמה מכתשים אגן ברווח התפעולי, שזינק ברבעון ב-51.7% והסתכם ב-49.7 מיליון דולר (214.3 מיליון שקל), וברווח הנקי, שזינק בשיעור חד של 60.7% ל-23.4 מיליון דולר (101 מיליון שקל).

גם בסיכום המחצית הראשונה, מציגה מכתשים אגן תוצאות מרשימות, עם זינוק של 33.3% בהכנסות ל-604.7 מיליון דולר (2.6 מיליארד שקל), 50.7% ברווח התפעולי ל-112 מיליון דולר (482.8 מיליון שקל) ו-57.6% ברווח הנקי ל-55.6 מיליון דולר (239.6 מיליון שקל).

הגידול בהכנסות וברווחים, יחד עם שיפור בגביית חובות הלקוחות של החברה, הביאו גם לגידול מרשים בתזרים המזומנים של מכתשים אגן. ברבעון השני ייצרה החברה תזרים שוטף של 129.1 מיליון דולר (556.6 מיליון שקל), לעומת 62.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובמחצית הראשונה של השנה ייצרה החברה תזרים של 159.2 מיליון דולר (686.5 מיליון שקל) לעומת 70.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הנתונים החיוביים של מכתשים אגן מקבלים ביטוי גם בביצועי המניה. אומנם זו נחלשה לאחרונה, בעקבות החולשה הכללית שתקפה את שוק המניות, אולם בסך הכל, נסחרת המניה בחודשיים האחרונות ברמות שיא של למעלה משנתיים, המשקפות לחברה שווי שוק שנע סביב מיליארד דולר, פחות או יותר.

לאחרונה, לאור העלייה בשווייה של מכתשים אגן, ניצלה בעלת השליטה בה, כור (48.8%), את מחירה הגבוה ומכרה כ-5% ממניות החברה לגופים מוסדיים תמורת כ-120 מיליון שקל. מהלך זה הוריד את שיעור אחזקתה של כור במכתשים אגן מתחת לרף ה-50%, לראשונה מאז הקמתה. אין זו הפעם הראשונה שכור מממשת חלק מאחזקתה במכתשים אגן. ב-15 באוגוסט 2001 מכרה כור 5% ממניות החברה תמורת 170 מיליון שקל. אז את המניות קנו 15 גופים מוסדיים, וגם אז ניהלה את המהלך לידר.

שלמה ינאי, שכאמור, נכנס לתפקידו כמנכ"ל מכתשים אגן בחודש מאי, ונכנס לנעליו הגדולות של אילן לויטה, מביע שביעות רצון מהרבעון הראשון שלו בחברה. "הרבעון האחרון, כמו הרבעון הקודם, עומד בסימן של צמיחה של החברה ב-3 הפרמטרים החשובים ביותר: מזומנים, רווח נקי ומכירות. אני חושב, שהדבר המרשים ביותר הוא התזרים שהצגנו, שמהווה קפיצה משמעותית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"גם בהכנסות, ובעיקר ברווח הנקי, המשכנו להציג צמיחה גבוהה, כשבמהלך הרבעון הפנמנו את הרכישות שביצענו בשנה שעברה, והמשכנו להיערך לייצור ושיווק של המוצרים החדשים במדינות נוספות".

בתחילת השנה נהנו החקלאים מעליות חדות במחירי הקומודיטיס (הסחורות החקלאיות). בבורסת הסחורות של שיקגו, למשל, עלה מחיר הסויה מ-400 דולר לטון ביוני אשתקד לכ-530 דולר בסוף 2002, ולשיא של 630 דולר לטון במהלך הרבעון הראשון. לאחרונה חלה ירידה במחירי הסחורות, כשמחיר הסויה, למשל, ירד לכ-480 דולר, על רקע עלייה ביבולים החקלאיים.

"אני לא רוצה לנסות להתנבא בנוגע למגמות העתידיות", אומר ינאי. "נכון שחלה עלייה ביבול, שהביאה לירידה במחירי החוזים העתידיים של הסחורות. כיום חזרו מחירי הסחורות לרמות שבהן הם היו בתחילת השנה, ועדיין מעל לאלו שנרשמו לפני שנה. בנוגע לעתיד קשה לדעת. מדובר בתעשייה תנודתית מאוד, המושפעת מעונות וממזג האוויר.

"הוכחה לחוסר היכולת לחזות את העתיד, היא מה שקורה באירופה. עברנו שם חורף קשה מאוד עם שטפונות ומזג אוויר בעייתי, וכעת יש שם קיץ קשה מאוד, עם גלי חום ובצורת. למרות זאת, המכירות שלנו באירופה ממשיכות להיות איתנות, עם צמיחה טובה ומשביעת רצון. עם זאת, במוצרים מסוימים עלולה להיות השפעה על החורף הקרוב בהיקף המכירות ובתזמונן. בחלק מהדברים היו הקדמות של מוצרים ובחלק ראינו דחייה של הזמנות. בסך הכל - גם הרבעון השני והחציון הראשון היו טובים לפי ההגדרה שלנו".

גורם נוסף שהייתה לו השפעה רבה על תוצאות מכתשים אגן הוא נושא המוצרים שרכשה החברה מבאייר. כזכור, מכתשים אגן רכשה אשתקד שורה של מוצרים מחברת באייר האירופית, שנאלצה למוכרם בעקבות מיזוגה עם אוונטיס, תמורת 155 מיליון אירו. מדובר בשורה של מוצרים שמכירותיהם הסתכמו בשנת 2001 בכ-88 מיליון אירו, כמעט כולם באירופה. החברה החלה במכירת חלקם הניכר של המוצרים כבר ברבעון הראשון, וברבעון השני כבר הורגשו כולם בדו"חות החברה.

"ברבעון השני", אומר ינאי, "השלמנו את קליטת כל המוצרים שנרכשו מבאייר, כשאני מאמין שבשנים הבאות נראה בהם שיפור נוסף, כתוצאה מיכולת המכירה של החברה. ב-2003 כולה כבר נמצה את כל תרומת המוצרים של באייר לחברה".

- כמה תרמו המוצרים לחברה במונחים כספיים?

"אנחנו לא מפרטים את הנתונים הללו מסיבות מסחריות, אבל אפשר לראות שברבעון השני ראינו שכלל המוצרים החדשים לחברה (כולל מוצרים שאינם קשורים לעסקת באייר - י.פ) תרמו כ-30% מההכנסות לחברה במחצית הראשונה. זה משתלב במדיניות שלנו, שקובעת שסל המוצרים שלנו יכלול שני שלישים מוצרים ותיקים ושליש מוצרים חדשים".

נקודה נוספת שתמיד מושכת את תשומת הלב כשמסתכלים על מכתשים אגן, היא נושא התמהיל הגיאוגרפי. כזכור, למכתשים אגן הייתה בעבר חשיפה גדולה לשוקי דרום אמריקה, כולל ארגנטינה. בעקבות המשבר הכלכלי שתקף את המדינה בשלהי 2001, נאלצה החברה לבצע ברבעון האחרון של 2001 הפרשת ענק של 26 מיליון דולר בגין חובות הלקוחות הארגנטינים, ואשתקד מחקה 10 מיליון דולר נוספים בגין פעילותה במדינה - הפרשה שלמעשה ניקתה את תיק הלקוחות שלה מחובות של לקוחות במדינה.

במקביל להפרשות, מכתשים אגן מנהלת כבר כמה רבעונים מדיניות של שינוי התמהיל הגיאוגרפי שלה. במסגרת מדיניות זו, פועלת החברה לצמצם את משקלן של מדינות דרום אמריקה (כולל ברזיל, שחוותה זעזוע כלכלי ופוליטי בשנה האחרונה), ומנגד להעלות את משקלן של צפון אמריקה, ובעיקר של אירופה, בהן רמת הרווחיות גבוהה יותר, וחשוב מכך - מוסר התשלומים טוב בהרבה.

החברה ממשיכה לפעול במסגרת מדיניות זו. ברבעון השני כבר הייתה אירופה אחראית ל-47.2% מהכנסות החברה (52.5% במחצית הראשונה), לעומת 43.2% ו-43.3% בתקופות המקבילות אשתקד, בהתאמה. מנגד, משקלה של דרום אמריקה קטן ברבעון השני ל-22.3% לעומת 25.9% ברבעון המקביל (בחציון: 17.1% לעומת 21.4%).

- ארגנטינה, ובעיקר ברזיל, חובות כעת מהלך של תיקון כלכלי מרשים לעומת מצבן הקשה מלפני שנה. כיצד זה משפיע על ההסתכלות של מכתשים אגן על המדינות הללו?

"ארגנטינה וברזיל נמצאות כעת בתקופה טובה, ואם אמרנו שהחקלאות מאופיינת בתנודתיות, אז גם דרום אמריקה מאופיינת בכך. לכן, החברה פועלת בדרום אמריקה בזהירות רבה, כהפקת כל הלקחים שלמדנו מהפעילות באזור זה בעבר. יש לנו תחזית לעונה טובה בדרום אמריקה (צריך לזכור שהעונה העיקרית שם חלה ברבעון השלישי). המטבעות המקומיים, הפזו הארגנטיני והריאל הברזילאי, מתנהגים עד כה בסדר, אם כי אנחנו מעריכים שהייסוף שחל במטבעות הללו יחזיר חלק מהעלייה.

- אבל אתם בטח עדיין פועלים תחת כל ההגנות שנקטתם בשנה האחרונה.

"צריך לעשות הבחנה בין ברזיל לארגנטינה. ברזיל היא שוק חשוב מאוד עבורנו, ואנחנו פועלים שם דרך חברה-בת גדולה. למדנו לפעול בברזיל, כל ההגנות שלנו חשופות, ואנחנו יודעים איך לפעול בו, גם אם נראה שם תנודות חדות בעתיד".

- חזרתם לעבוד שם באשראי או שאתם עדיין נוקטים במדיניות של מכירות על בסיס מזומן?

"בברזיל אנחנו עובדים באשראי, והמזומן אפיין את ארגנטינה. בברזיל ו צמצמנו מאוד את הפעילות שלנו. מכרנו ברבעון בארגנטינה בכמיליון דולר, אבל גבינו חובות בהיקף של 2.5 מיליון דולר. בברזיל אנחנו מוכרים במזומן ונוקטים בפעולות נוספות, כדי להבטיח שנפעל שם לא רק בזהירות ובסיכון מינימלי, אלא גם תוך גבייה של חובות העבר".

- ישנה ירידה בנתח של צפון אמריקה, בחציון היא ירדה מ-14.7% ל-12.8% ממכירות שלכם. למה?

"המכירות הנומינליות שלנו בצפון אמריקה גדלו בחציון ב-15.4%, אבל המכירות באירופה גדלו בצורה חדה הרבה יותר (61.7% - י.פ), כך שהמשקל היחסי של צפון אמריקה ירד. השפעה נוספת היא של שערי החליפין, כשהתחזקות האירו תרמה משמעותית למכירות באירופה, כשבארה"ב המכירות הן בדולר - המטבע שבו אנו מדווחים את תוצאותינו. גורם שלישי ואחרון הוא מוצרי באייר, שנכנסו ברבעון והגדילו את המכירות באירופה בצורה משמעותית".

- יש לכם תוכניות בנוגע לשוק הצפון אמריקני?

"בעבר הצהרנו שאנחנו רואים בשוק הזה שוק יעד אסטרטגי להרחבת הפעילות. מדובר בשוק הגדול אך הקשה והמסובך בעולם. אנחנו ממשיכים לחפש רכישה מתאימה שם, כשבמקביל אנחנו בונים תשתית משל עצמנו למכירה ישירה לתוך השוק. זה מהלך שהתחלנו בו לפני שנתיים, ואנחנו כבר מתחילים לראות את פירותיו, אם כי בקנה מידה קטן, בינתיים".

מכתשים אגן הודיעה היום גם על חלוקת דיבידנד של 7 מיליון דולר (1.89 סנט למניה), שישולם ב-7 באוקטובר (יום האקס - 23 בספטמבר). אלי אסרף, סמנכ"ל הכספים של מכתשים אגן, מסביר כי הכרזת הדיבידנד תואמת את מדיניות החברה לחלוקת דיבידנד רבעוני, שהוכרזה במארס 2001, לפיה החברה מחלקת 30%-15% מהרווח. עד כה החברה חילקה מדי רבעון כ-30%-25% מהרווח.

ינאי מצביע על שני נתונים נוספים בדו"חות החברה - ההון החוזר וההשקעות של החברה. "אנחנו פועלים להקטנת היקפי הכסף ששוכב בהון החוזר, הן על ידי הקטנת המלאי והן על ידי הגדלת גביית החובות מהלקוחות שלנו. הנקודה השנייה היא היקף ההשקעות שצומצם לאחרונה, מתוך ראיה ברורה שיש בכך תרומה לפעילות שלנו ולהיקף המזומנים שאנחנו צורכים.

"נקודה נוספת היא ההיתר שהעניקו לנו הבנקים בתחילת השנה בעקבות רכישת מוצרי באייר, לחרוג מהקובננס שלנו. הבנקים אישרו לנו חריגה, נכון יותר לומר הקלו בדרישות מאתנו, למשך שנה, אולם כבר בתום חצי שנה חזרנו מהחריגה הזו, ונכון לעכשיו אנחנו כבר עומדים בדרישות הקובננס המקורי שלנו, לאחר שהמוצרים שנרכשו מבאייר כבר נקלטו במלואם בתוצאותינו".