הצעה בקונגרס האמריקני: נושא הפליטים היהודיים מארצות ערב יוסדר במסגרת מפת הדרכים

חבר הקונגרס האמריקני פרנק פאלון יגיש לקונגרס בספטמבר הקרוב הצעת החלטה להכרה בזכויות היהודים יוצאי ארצות ערב

חבר הקונגרס האמריקני פרנק פאלון יגיש לקונגרס בספטמבר הקרוב, עם חידוש המושב, הצעת החלטה שתקרא להכיר בזכויות היהודים יוצאי ארצות ערב, שאולצו לעזוב אותן עם הקמת מדינת ישראל. פאלון דיבר בתחילת השבוע בירושלים, במפגש שאירגן הקונגרס היהודי העולמי.

לדבריו, להצעת החוק משמעות בהעלאת הנושא למודעות הציבור וחברי הקונגרס בארה"ב. אם תתקבל ההצעה, יחויב הממשל להגיש סיוע לארגונים היהודיים העוסקים ביהודים יוצאי ארצות ערב, בעיקר בנושאי תיעוד ושימור. בנוסף כוללת ההצעה דרישה, לפיה עניין הפליטים היהודיים ייכלל במסגרת המו"מ ותהליך מפת הדרכים.

בתחילת יוני נערך בוועדה ליחסים בינלאומיים של הקונגרס שימוע בנושא הפליטים היהודיים מארצות ערב, בו השתתפו נציגי הקונגרס הציוני העולמי. מזכ"ל הארגון, אבי בקר, אמר ל"גלובס", כי מדובר בחלק מקמפיין בינלאומי המתנהל מזה כשלוש שנים בנושא הפליטים היהודיים מארצות ערב.

על-פי נתוניו, בשנת 1948 חיו בארצות ערב 900 אלף יהודים, מהם נקלטו 620 אלף בישראל. לדבריו, לאחרונה נמצאה אוזן קשבת לנושא גם בפרלמנטים אירופיים. עם זאת, הקונגרס היהודי העולמי אינו מתכוון לעסוק בנושאים כספיים ותביעות פיצויים, וישאיר את הנושא לממשלת ישראל.

פאלון אמר, כי בארה"ב אין מודעות לכך שיהודי ארצות ערב נאלצו לעזוב אותן עם הקמת מדינת ישראל, ובעיית הפליטים מושגת באופן חד-צדדית, כבעיה ערבית בלבד. יו"ר הכנסת לשעבר, שלמה הלל, הוסיף, כי עבורו השאלה איננה רק שאלה של כסף ופיצויים, אלא גם של מוסר ותדמיתה של מדינת ישראל. "מה שקרה הם חילופי אוכלוסייה דה-פקטו", אמר הלל.